آیا بیهوشی دندانپزشکی برای کودکان عوارض دارد؟

آیا بیهوشی دندانپزشکی برای کودکان عوارض دارد؟

آیا بیهوشی دندانپزشکی برای کودکان عوارض دارد؟

متخصص دندانپزشکی کودکان برای ترمیم و درمان دندان کودکان با کمترین ایجاد درد و عوارض، از بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی استفاده می کند. با انجام بیهوشی کودک به خواب رفته و آسیبی به صورت یا بخش‌های مختلف دهان او وارد نخواهد شد. اما ممکن است بعد از بیدار شدن عوارض بیهوشی همچون استفراغ، حالت تهوع یا سردرد به همراه داشته باشد.

طریقه بیهوشی کودکان برای دندانپزشکی

بسیاری از والدین از انجام خدمات دنداپزشکی تحت بیهوشی و آرام بخشی کودکان خود نگران هستند و به دنبال کلینیکی هستند که ترمیم دندان های کودک را بدون بیهوشی عمومی یا آرام بخشی انجام دهد. لازم است که والدین به این نکته دقت کنند که اگر به متخصص دندانپزشکی اطفال مراجعه کنند که تجربه و دانش کافی را در این زمینه داشته باشد نیازی به نگرانی نخواهد بود و حتما درمان کودک شما به نحوه احسن انجام خواهد شد.

دندانپزشک با توجه به تعداد دندان‌ها برای درمان و مدت زمان لازم برای آن، از روش بیهوشی کامل یا آرامبخشی استفاده خواهد کرد. معمولاً در مواردی که انجام کارهای دندانپزشکی به مدت زمان کوتاه‌تری احتیاج داشته، دندانپزشک که از مواد آرامش بخش برای کودک استفاده می‌کند و در کارهای طولانی‌تر از بیهوشی عمومی برای کودک استفاده خواهد کرد.

آیا بیهوشی دندانپزشکی برای کودکان عوارض دارد؟

چرا دندانپزشکی تحت بیهوشی و آرام بخشی پیشنهاد می شود؟

بسیاری از کودکان به دلیل ناتوانی‌های جسمی یا ذهنی، سن کم یا ترس و اضطراب با دندانپزشک که همکاری نکرده و روند درمان دندان خود را کند و یا متوقف خواهند کرد. در این موارد دندانپزشک برای انجام درمان دندان از روش بیهوشی یا آرامبخشی استفاده می کند، در هر دو روش آرامبخشی و بیهوشی عمومی از گازهای استنشاقی یا داروهای مختلف بیهوشی برای کودک استفاده می‌کند.

در ابتدای کار دندان‌های کودک توسط متخصص دندانپزشکی به طور کامل معاینه و بررسی شده تا میزان پوسیدگی دندان و نوع خدماتی که برای درمان آن لازم است توسط دندانپزشک مشخص شود.‌ بعد از آن دندانپزشک والدین را به نزد متخصص بیهوشی یا متخصص کودکان فرستاده تا مشاوره‌های لازم را در این خصوص دریافت کنند و آزمایش لازم از کودک گرفته شود تا وضعیت سلامتی آن مشخص شود.

بعد از انجام این کارها، کودک در روز تعیین شده توسط دندانپزشک به صورت ناشتا به اتاق عمل وارد می شود. قبل از ورود به اتاق عمل، برای آرامبخشی خفیف کودک در بینی او قطره‌ای مخصوص چکانده شده یا خوراکی به او داده می‌شود.

در اتاق عمل پزشک متخصص بیهوشی و دندانپزشک با توجه به نوع کارهای درمانی برای دندان کودک، از داروهای تزریقی مناسب به داخل وریدی و گازهای استنشاقی برای آرامبخشی یا بیهوشی عمومی کودک استفاده می‌کنند.

بعد از اینکه متخصص دندانپزشکی تمام کارهای ترمیم و درمان دندان کودک را به پایان رساند، داروهای مخصوصی جهت برگشت کودک از شرایط بیهوشی به او تزریق می‌شود و بعد به اتاق ریکاوری منتقل خواهد شد. بعد از اینکه کودک به هوش آمد، حدود ۲ الی ۳ ساعت در اتاق ریکاوری بیمارستان باقی مانده و بعد از آن مرخص خواهد شد.

 

دلایل بیهوشی کودکان برای ترمیم دندان

به دلایل متعدد باید دندانپزشک که برای ترمیم دندان کودک او را بیهوش کند، این دلایل عبارتند از:

  • اضطراب، نگرانی و ترس کودک از دندانپزشک: بعضی از کودکان به دلایلی همچون ناآشنایی با مطب دندانپزشکی، شنیدن موضوعات ترسناک در این زمینه، تجربه و خاطرات بد گذشته نسبت به انجام خدمات دندانپزشکی اضطراب و ترس داشته و در زمان این کار همکاری نکرده و مقاومت می‌کنند. در این مواقع برای رفع استرس کودک و درمان دندان او، از روش بیهوشی استفاده شده تا کار به راحتی صورت بگیرد.
  • نیاز به عصب کشی یا ترمیم دندان در مدت زمان طولانی: تعدادی از کودکان به دلیل خوردن شکر فراوان و رعایت نکردن بهداشت دهانه و دندان دچار پوسیدگی‌های شدید دندان خواهند شد. بنابراین برای درمان عفونت دندان، شکستگی، ترک خوردگی، پوسیدگی، عصب کشی و روکش دندان کودک نیاز به زمان بیشتری بوده که برای کودک آزاردهنده و کاملاً خسته کننده می‌باشد؛ به خاطر همین دندانپزشک برای راحتی کودک او را در حین ترمیم دندان، بیهوش خواهد کرد.
  • شرایط پزشکی خاص در کودک: بعضی از کودکان شرایط پزشکی خاصی همچون مشکلات جسمی، بیماری‌ روانی، اختلالات رفتاری یا عصبی داشته و به همین دلیل قادر به تحمل خدمات دندانپزشکی نبوده و همکاری نمی‌کنند. این شرایط پزشکی سبب می‌شود که کودک در مطب دندانپزشکی در حین ترمیم دندان دچار بی‌حوصلگی، بی‌توجهی، بی‌قراری و استرس فراوان شود. در این مواقع بهترین راه حل مناسب برای ترمیم و انجام خدمات دندانپزشکی کودکان بیهوش کردن آنها بوده تا دندانپزشک که تمام مراحل ترمیم را با امنیت کامل انجام دهد.

آیا بیهوشی دندانپزشکی برای کودکان عوارض دارد؟

مراقبت بعد از بیهوشی دندانپزشکی کودک

معمولاً انجام خدمات درمانی دندانپزشکی تحت آرامبخشی در کودک، موجب خواب آلودگی او بعد از به هوش آمدن خواهد شد. بنابراین والدین باید برای مراقبت از کودک بعد از اتمام درمان کودک را تا منزل در آغوش گرفته و حمل کنند.

برای تغذیه کودک خود در هفته اول حتماً به او غذاهای نرم، مایعات و آبمیوه‌های طبیعی فراوان بدهید تا بعد از ۲۴ ساعت کودک به وضعیت نرمال برگشته و درد یا التهابی در لثه و دهان خود نداشته باشد.

والدین بعد از عمل دندانپزشکی بر روی دندان‌های کودک باید در خانه به او فرصت استراحت داده و کاملاً مراقب او باشند، با انجام تمامی این خدمات توسط والدین دندان کودک به خوبی درمان شده و بعد از یک روز کامل به حالت عادی برمی گردد.

 

ایا بیهوشی برای کودکان ضرر دارد؟

بیهوشی، دارویی است که باعث بی‌حسی و بی‌هوشی می‌شود. از بیهوشی در دندانپزشکی کودکان برای انجام کارهایی که نیاز به بی‌حسی کامل دارند، استفاده می‌شود. این کارها می‌تواند شامل کشیدن دندان، پر کردن دندان، جراحی لثه یا ترمیم دندان باشد. بیهوشی در دندانپزشکی کودکان، مانند هر روش پزشکی دیگری، می‌تواند خطراتی داشته باشد. بیهوشی برای کودکان در دندانپزشکی، اگر توسط پزشک متخصص و با رعایت اصول ایمنی انجام شود، معمولاً ضرری ندارد.

سخن آخر

درمان و ترمیم دندان‌های کودک توسط متخصص دندانپزشکی نیاز به بیهوشی کودک دارد. پزشک برای رفع استرس و درد کودک از داروهای مخصوصی جهت بیهوشی و آرامبخشی او استفاده می‌کند که مزیت‌های زیادی برای او خواهد داشت. در بیهوشی کودکان برای انجام خدمات دندانپزشکی ابتدا ارزیابی پزشکی از او صورت گرفته و بعد بهترین روش با توجه به دستورالعمل‌های لازم برای بیهوشی کودک انتخاب می‌شود.

دندانپزشک با توجه به تخصص و تجربه‌ای که دارد و میزان توانایی و نیاز کودک، از بهترین روش برای بیهوشی کودکان جهت ترمیم دندان آنها استفاده خواهد کرد.

آیا بیهوشی دندانپزشکی برای کودکان عوارض دارد؟

نظر دهید