رابطه هوش و دندان درآوردن نوزاد

رابطه هوش و دندان درآوردن نوزاد

رابطه هوش و دندان درآوردن نوزاد

در دوران رشد نوزاد، دندان درآوردن مسئله بسیار مهمی میباشد، این فرایند در کودکان معمولاً طولانی بوده و مشکلاتی برای او ایجاد میکند. معمولاً در هنگام رشد اولین دندان ها در نوزاد، دردسرهایی برای والدین و کودک ایجاد شده و سبب بی اشتهایی و ناآرامی نوزاد می شود. در این مقاله قصد داریم به طور کامل اطلاعاتی در مورد علائم دندان درآوردن، ارتباط هوش با زمان رویش دندان های نوزاد و سایر جزئیات در اختیار شما قرار دهیم.

زمان رویش اولین دندان ها در کودک

به طور معمول والدین در سنین ۴ الی ۸ ماهگی نوزاد خود، شاهد رویش دندان های او بوده و باید در این دوران به نکاتی توجه داشته باشند. با شکاف لثه در کودک، دندان های اولیه شروع به رشد کرده و این فرایند برای نوزاد دردناک خواهد بود و سبب بی خوابی و درد فراوان در او می شود. عوامل بسیار مهم و تاثیرگذاری که بر اساس آن ها زمان رشد دندان ها در کودک مشخص می شود، ژنتیک یا وراثت می باشد. سن رشد دندان ها در کودکان با همدیگر فرق داشته و استثنائاتی هم وجود دارد، برای مثال ممکن است در بعضی از کودکان در بین سنین ۱۰ الی ۱۵ ماهگی اولین دندان ها با تاخیر رشد کنند.

ارتباط هوش با زمان دندان درآوردن نوزاد

بسیاری از والدین معتقد هستند که دیر درآمدن دندان ها نشان بر باهوش بودن نوزاد آن هاست. از نظر علمی و منطقی، میزان IQ کودکان ارتباطی به زمان رویش اولین دندان های آن ها ندارد.

مراحل و ترتیب دندان درآوردن کودک

در مرحله اول دندان های شیری در نوزاد شروع به رشد کرده و از زیر لثه رویش خود را آغاز میکنند. به شکل طبیعی کودک شما از سن ۳ الی ۷ ماهگی در فک بالا یا پایین شروع به دندان درآوردن خواهد کرد، معمولاً در این زمان شما بر روی لثه های نوزاد تاول های سفید رنگی را مشاهده خواهید کرد که همان دندان های اولیه نوزاد است. اولین دندان در اکثر نوزادان در پایین لثه شروع به رشد کرده و دندان های مرکزی او به حساب می آیند. بعد از رشد دندان های مرکزی کودک، دندان های جانبی حدود ۱ الی دو ماه بعد شروع به رشد میکنند.

رویش دو دندان اصلی کودک در قسمت پایین لثه معمولا در سنین ۹ الی ۱۲ ماهگی آغاز می شود. بعد از آن برای جویدن راحتتر غذا دندان های آسیایی نوزاد رشد یافته و در پایان شاهد رشد دندان های نیش در فک بالای کودک هستیم. حدود ۲۰ دندان اصلی کودک تا سن ۳ سالگی نمایان می شوند، باز هم عوامل ارثی و دلایل دیگری وجود دارد که مراحل و ترتیب دندان درآوردن کودک را تغییر می دهد. به طور کلی زمان آغاز رشد دندان ها در نوزاد شما معمولاً از سه ماهگی بوده و تا ۲/۵ سالگی ادامه پیدا می کند. رشد زود هنگام دندان ها یا تاخیر در رویش آنها به عوامل گوناگون زیادی در نوزاد بستگی دارد.

مراحل و ترتیب دندان درآوردن کودک

علائم رویش دندان در نوزاد

در بعضی نوزادان علائم رویش دندان ها چند روز بوده و در مواردی هم ممکن است تا چند ماه نشانه های دندان درآوردن نوزاد ادامه داشته باشد. تقریبا یک سوم از کودکان این دوران را بدون هیچگونه علامتی گذرانده و مشکلی برای آنها ایجاد نمی شود، در بقیه کودکان مشکلات بی خوابی، بی قراری و آبریزش از دهان دیده می شود. والدین بهتر است با نشانه های رویش دندان ها در کودک خود آشنا باشند تا بتوانند در این مواقع کودک را آرام کنند و درد او را تسکین دهند.

علائم رویش دندان ها در کودک شامل بی قراری، قرمز شدن گونه ها، آبریزش فراوان از دهان کودک، بد اخلاق شدن، برجستگی و التهاب در لثه ها، بی خوابی، نق زدن، گریه کردن و علاقه بیش از حد به جویدن یا گاز گرفتن وسایل سفت می باشد. رشد دندان ها تا سن یک سالگی در کودک با علائمی همچون تب، سرخ شده صورت، شل شدگی مدفوع، مالیدن گوش ها، تغییر ظاهر لثه، بی تابی، گریه، ورم و قرمزی لثه همراه می باشد.

چه زمانی باید نسبت به دیر درآمدن دندان های کودک خود نگران باشیم؟

پدر و مادرها باید به زمان رویش دندان های کودک خود اهمیت بدهند و به طور مرتب رشد دندان های او را بررسی کنند. تا حدود ۲ سالگی اگر دندان های کودک شما در نیامد باید نسبت به دیر درآمدن دندان های کودک خود نگران شوید و به متخصص دندانپزشکی کودکان نشان داده تا معاینه و درمان شود.

نشانه های رشد دندان کرسی در کودک

فرایند درآمدن دندان کرسی در کودکان معمولاً دردناک و آزاردهنده بوده و دردسرهایی برای والدین به همراه خواهد داشت. پدر و مادر میتوانند با رعایت مراقبتها و نکاتی به کودک در این دوران کمک کرده و درد او را کمتر کنند. رشد دندان کرسی به نسبت سایر دندان ها برای کودک دردناک تر بوده، زمانی که دندان های کرسی در کودک شما شروع به رشد کنند معمولاً علائمی دیده می شود که عبارتند از:

  • لثه کودک در این زمان بسیار حساس بوده و دچار التهاب، درد و قرمزی می شود.
  • در مواردی شاهد تب ۳۸ درجه در کودک خواهیم بود.
  • گونه های کودک سرخ شده و ممکن است لکه های قرمز بر روی آنها ظاهر شود.
  • در این مواقع کودک بسیار پرخاشگر و بی تاب بوده و مدام گریه می کند.
  • کودک در زمان در آمدن دندان های آسیاب یا کرسی، کنترلی بر بزاق دهان خود نداشته و مقدار آب دهان او نسبت به قبل بیشتر می شود.

سخن پایانی

فرایند دندان درآوردن در کودکان با عوارضی مثل تغییر خلق و خو، کیست رویشی، سرماخوردگی و مشکلات گوارشی همراه است و تمامی کودکان در این دوران درد داشته ولی بیمار محسوب نمی شوند. اما در صورتی که نشانه هایی مثل گرفتگی بینی، سرفه، اسهال، کم اشتهایی، بیحالی، راشهای پوستی، تب بالا و استفراغ را مشاهده کردید حتماً او را به دکتر متخصص اطفال نشان بدهید.

براساس این مقاله متوجه می شویم میزان آی کیو یا همان هوش نوزاد با زمان دندان درآوردن هیچ ارتباطی نداشته و براساس موارد دیگر مشخص می شود. زود درآمدن و یا تاخیر در رشد دندان ها با توجه به ژنتیک و عوامل وراثتی ایجاد می شود. دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان در واقع سبب می شود معاینه و درمان دندان های کودک بدون هیچ گونه دردی انجام شود. دندانپزشکی تحت آرام بخشی کودکان کمک می کند تا فرآیند درمان در کودک به آسانی انجام شود. امروزه عصب کشی دندان کودکان، روکش دندان کودکان و فلوراید تراپی آنها با بهترین مواد و روش ها صورت می گیرد.

نظر دهید