دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان چگونه است؟

دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان

دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان چگونه است؟

متخصص دندانپزشکی کودکان می ‌داند که برای مانع شدن از ثبت خاطرات منفی و ترس در ذهن کودکان، به هنگام انجام کارهای دندانپزشکی باید حتماً از روش بیهوشی استفاده کند. دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان  دارای انواع مختلفی می‌ باشد؛ به طوری که در برخی از انواع بیهوشی فرد نیمه هوشیار می ‌باشد اما در روش بیهوشی عمومی، بیمار به طور کامل بیهوش می ‌باشد به گونه ای که هیچ حرکتی از مراحل درمان را نمی بیند. اگر کارهای دندانپزشکی در کودکانی که دچار اضطراب شدید هستند با خشونت و زور انجام بگیرد؛ممکن است کودک از نظر روحی آسیب جدی ببیند به همین خاطر باید از بیهوشی استفاده شود. ایجاد خاطره‌ های مثبت دندانپزشکی و همینطور حفظ سلامت روان در حال تکامل، مهمترین اهداف در دندانپزشکی به روش بیهوشی محسوب می‌ شود.

کودکان به دلیل داشتن سن پایین و همینطور ترس نمی‌ توانند در طول مراحل درمان آرامش خود را حفظ کنند؛ لذا در مواقع انجام کارهای دندانپزشکی، روش بیهوشی می ‌تواند تا حد زیادی به پزشک و بیمار هر دو کمک کند تا مراحل درمان خیلی بهتر پیش برود. بیهوشی کودکان باعث می ‌شود که از همان لحظات اولیه درمان، در حالت خواب به سر ببرند؛ در نتیجه جراحی تا هر ساعتی که طول بکشد کودک به خاطر هوشیار نبودن هیچ یک از مراحل سخت درمان را احساس نمی‌ کند و در راحتی کامل به سر می ‌برد.

دندانپزشکی با بیهوشی مناسب چه کودکانی است؟

خدمات دندانپزشکی شامل موارد متفاوتی می‌ شود که برخی از آنها به جهت زیبایی و برخی دیگر برای درمان خرابی دندان استفاده می ‌شوند. مسلماً برخی از این خدمات مانند عصب کشی و جراحی ریشه دندان و همینطور ارتودنسی با درد شدیدی همراه هستند که بدون بیهوشی انجام این خدمات امکان ‌پذیر نیست. حال باید دانست که اغلب کودکان به خاطر دلایلی مانند سن کم، ناتوانی‌ های جسمی و ذهنی و همینطور اضطراب و استرس کنترل نشده به هیچ عنوان قادر به همکاری با دندانپزشک برای انجام امور درمانی نخواهند بود که در این حالت انجام درمان ‌های دندانپزشکی برای آنها خطرناک می ‌باشد.

با وجود سایر مشکلات در زمینه خدمات دندانپزشکی، در حال حاضر شیوه‌ های گوناگونی برای بیهوشی کودکان به وجود آمده که متخصصین دندانپزشکی از این روش ‌ها برای تجربه جراحی ‌های موفق و بدون خطر استفاده می‌ کنند. برخی از کارهای ساده دندانپزشکی مانند ترمیم‌ های ساده و فلورایدتراپی در مطب دندانپزشکی برای کودکان با سن کم امکان پذیر است؛ ولی کارهای پیچیده مانند کشیدن و عصب کشی دندان کودکان در محیط مطب امکان‌ پذیر نبوده مگر این که جراحی با بیهوشی برای آنها تجویز شود.

بیهوشی در دندانپزشکی کودکان

بیهوشی در دندانپزشکی کودکان چگونه است؟

در حال حاضر از روش ‌های متفاوتی مانند تزریق دارو به لثه و یا استفاده از قرص و آمپول برای بیهوش کردن بیماران پیش از انجام خدمات درمانی استفاده می‌ شود. اثر و زمان ماندگاری روش های بیهوشی با هم کاملاً متفاوت می ‌باشد؛ به طوری که برخی از این روش ‌ها بعد از گذشت یک ساعت اثر آنها به طور کامل رفع می ‌شود این در حالی می‌ باشد که برخی دیگر از روش‌ های آن تا چندین ساعت ماندگاری دارند. در واقع بیهوشی، روشی پر مزایا برای بیمار و جراح می باشد؛که با وجود آن هر یک از این افراد می ‌توانند خیلی بهتر روند درمان را پشت سر بگذارند بدون این که خطری جان بیمار را تهدید کند.

بیهوشی دندانپزشکی ضمن غلبه بر ترس کودکان، باعث می شود که کودک در طول جراحی هیچ گونه دردی را احساس نکند پس ترس از بیهوشی کاملا بدون معنا است چرا که وجود این روش به نفع کودکان می باشد. گاهی به یاد داشتن خاطرات منفی و درد شدید در زمان انجام کارهای دندانپزشکی آنچنان بر روی روان کودکان تاثیرگذار است که حتی در سنین بالا هم نمی توانند از خدمات دندانپزشکی استفاده کنند. البته امروزه جراحان دندانپزشکی با توجه به جراحت و نوع آسیب دیدگی دندان و سن کودکان سعی می کنند از بهترین روش های بیهوشی استفاده کنند.

مزایای بیهوشی دندانپزشکی

همانطور که می ‌دانید امروزه خدمات دندانپزشکی متفاوتی وجود دارد که با وجود آنها می‌توان خرابی دندان را به طور کامل برطرف کرد و با وجود آنها دندان‌ هایی سالم و زیبا داشت. امکان‌ پذیر بودن سایر خدمات دندانپزشکی تا حد زیادی به روش ‌های بیهوشی وابسته است؛ بنابراین باید این روش را پر مزیت دانست. کنترل ترس کودک، یکی از مهمترین مزایای بیهوشی دندانپزشکی می ‌باشد. وقتی اضطراب و استرسی برای بیمار وجود نداشته باشد در حالت آرامش به سر می ‌برد که در این صورت جراح هم می ‌تواند به طور دقیق علت خرابی و مشکل دندان را تشخیص دهد و با اطمینان خاطر آن را درمان کند.

با وجود بیهوشی و در آرامش به سر بردن بیمار، می ‌توان حتی جراحی‌ های سخت و دشوار را هم با موفقیت قطعی پشت سر گذاشت. بیهوشی باعث می ‌شود که زمان جراحی کمتر باشد. عدم آگاهی کودک در زمان جراحی باعث می ‌شود که ترسی نداشته باشد که در این حالت خاطرات منفی در ذهن او باقی نمی ‌ماند.

انواع بیهوشی

در دندانپزشکی، برای اجرای روش‌های درمانی و جراحی‌های پیچیده، ممکن است نیاز به بیهوشی دندانپزشکی داشته باشید. انواع مختلف بیهوشی دندانپزشکی شامل بیهوشی موضعی، بیهوشی نیتروز اکسید اکسیژن (NO2/O2)، بیهوشی بالینی و بیهوشی عمومی است.

۱. بیهوشی موضعی: در این نوع بیهوشی، دندانپزشک از مواد مخصوصی مانند انواع آنستزی‌ها و کاندومز استفاده می‌کند تا منطقه مورد نیاز را بی‌حس کند. این نوع بیهوشی برای اقدامات کوچکتر مانند حشو دندان، جراحی لثه و خارج کردن دندان شیری مناسب است.

۲. بیهوشی نیتروز اکسید اکسیژن (NO2/O2): این نوع بیهوشی به طور معمول برای کنترل اضطراب و استرس بیماران استفاده می‌شود. بیمار نیتروز اکسید (گاز خنده) و اکسیژن تنفس می‌کند که باعث ایجاد حالت آرامش و آسایش در بیمار می‌شود.

۳. بیهوشی بالینی: در بیهوشی بالینی، داروها با تزریق وریدی تزریق می‌شوند و بیمار به طور کامل بیهوش می‌شود. این نوع بیهوشی برای جراحی‌های پیچیده‌تر مانند جراحی و ترمیم‌های گسترده استفاده می‌شود.

۴. بیهوشی عمومی: بیهوشی عمومی در بیمارستان‌ها توسط تیم‌های تخصصی انجام می‌شود و بیمار را به طور کامل بیهوش می‌کند. در این نوع بیهوشی، داروها به طور معمول به صورت تزریق وریدی و گازهای تنفسی مانند ایزوفلوران استفاده می‌شود.

نوع بیهوشی مورد استفاده در یک روش درمانی خاص، بستگی به نوع و مراحل درمان، وضعیت سلامتی شما و توصیه‌های دندانپزشکتان دارد. قبل از انجام هر نوع بیهوشی، مهم است با دندانپزشک خود در مورد گزینه‌ها و ریسک‌های مربوطه مشورت کنید.

بیهوشی آرامبخشی یا عمومی

بسته به نوع جراحی باید موثرترین نوع بیهوشی هم برای بیمار لحاظ شود. در روش آرامبخشی، بیهوشی از نوع سطحی می ‌باشد به طوری که فرد هوشیار می‌باشد اما دردی را احساس نمی ‌کند؛ این روش برای خدماتی از دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌ گیرد که سطحی هستند. بیهوشی عمومی، برای مشکلات جدی و خطرناک انتخاب می‌ شود. نوع بیهوشی را دندانپزشک تشخیص می‌ دهد و در این زمینه بیمار هیچ نقشی ندارد. انواع بیهوشی هم تحت تاثیر دارو انجام می‌ گیرد و ممکن است برخی از آنها عوارضی در پی داشته باشد؛ که معمولاً از نوع گذرا هستند و چندین ساعت یا نهایتاً یک روز بعد از جراحی تاثیر آنها به طور کامل برطرف می شود.

نظر دهید