از چه سنی می‌توانم از خمیر دندان برای دندان‌ کودکان استفاده کنیم؟

از چه سنی می‌توانم از خمیر دندان برای دندان‌ کودک استفاده کنیم؟

از چه سنی می‌توانم از خمیر دندان برای دندان‌ کودکان استفاده کنیم؟

یکی از نکات بسیار مهم در خصوص بهداشت فردی کودکان که همیشه از جایگاه بسیار والایی برخوردار بوده است، آغاز مسواک زدن از سنین پایین می باشد، چون در غیر این صورت احتمال آسیب دیدگی دندان ها بر اثر عوامل مختلف در سنین بالاتر بیشتر است، استفاده از مسواک و خمیر دندان مناسب برای کودکان جهت این امر یک نکته کلیدی و پررنگ به شمار می آید، که والدین تحت هر شرایطی باید توجه کافی به آن داشته باشند، تا بتوانند از مرواریدهای ظریف و خوش تراش کودکان خود در هر سنی محافظت کنند،

بهترین سن برای آغاز استفاده از خمیر دندان برای کودکان

برخلاف تمامی باورهای غلط مسواک زدن در کودکان مستلزم رعایت مراحل، نکات و آداب خاصی می باشد و در صورت عدم رعایت این نکات احتمال آسیب رسانی به بافت لثه و همچنین دندان کودک شما افزایش خواهد یافت، آرزوی دیرینه هر والدینی حفظ سلامت دندان ها و لثه کودکان در سنین مختلف می باشد، با رعایت نکات مهم پیرامون مسواک زدن به این آرزوی دیرینه دست خواهید یافت.

از چه سنی می‌توانم از خمیر دندان برای دندان‌ کودک استفاده کنیم؟

نکات مهم در استفاده از خمیر دندان برای کودکان:

یکی از عناصر بسیار مهم جهت مسواک زدن اصولی خمیر دندان می باشد و شما باید در انتخاب آن همیشه دقت کنید و هنگام استفاده از خمیر دندان رعایت نکات کلیدی حرف اول را می زند، هنگام استفاده از این محصول برای کودکان خود حتما مقدار کمی خمیر دندان روی مسواک بریزید، مقدار مناسب و تایید شده توسط کارشناسان جهت مسواک زدن در کودکان به اندازه یک نخود می باشد و مقدار بیشتر می تواند توسط کودکان در سنین پایین تر بلعیده شود، در هنگام انتخاب خمیر دندان برای کودک خود سعی کنید، از نمونه های طعم دار استفاده کنید، این نوع از خمیر دندان ها به واسطه طعم شگفت انگیز و فوق العاده ای که دارند، همیشه کودک را جهت مسواک زدن به راحتی مجذوب خود می کنند.

از قرار دادن خمیر دندان در معرض نور آفتاب و محیط های گرم هنگامی که از آن استفاده نمی کنید، بپرهیزید، چون احتمال فاسد شدن خمیر دندان تحت این شرایط وجود دارد، برای راهنمایی بیشتر و دریافت اطلاعات تکمیلی متخصص دندانپزشکی کودکان بهترین گزینه برای شما والدین عزیز می باشد.

چرا نباید خمیردندان را قورت بدهیم؟

فلوراید ماده‌ای سمی است که در خمیردندان ها یافت می شود و از پوسیدگی دندان ها پیشگیری می کند اما در صورتی که بیش از حد مجاز بلعید شود ممکن است مسمومیت ایجاد کند. این موضوع به ویژه در مورد بچه ها صادق است. خمیردندان های مخصوص کودکان فاقد فلوراید هستند تا اگر کودک ذره ای از آن را بلعید مشکلی برای او پیش نیاید.

مضرات استفاده از خمیر دندان برای کودکان

از عوارض خوردن خمیردندان وبلعیدن مقدار زیادی از خمیر دندان ممکن است موجب درد معده و انسداد احتمالی روده شود. این علائم ممکن است در هنگام بلعیدن مقدار زیادی از خمیر دندان حاوی فلوراید رخ دهد عبارت از :

  • اسهال
  • استفراغ
  • سخت نفس کشیدن
  • کاهش ضربان قلب
  • ضعف بدن

چه سنی برای خمیر دندان برای کودکان مناسب است؟

رویش اولین دندان در کودکان از پایان ۶ ماهگی آغاز می شود و تا پایان ۲ سالگی همه دندان های شیری رشد می کنند، زمان طلایی از دیدگاه متخصص دندانپزشکی کودکان پایان ۲ سالگی می باشد، که کودک قدرت ادراک بیشتری داشته و خود همکاری های لازم جهت مسواک زدن را با والدین انجام می دهد و همچنین ریسک بلعیده شدن مواد خمیر دندان توسط کودک در این سن کمتر می باشد، شما از سن ۲ سالگی باید مسواک زدن را برای کودک خود به یک روتین روزانه تبدیل کنید و برای سلامت بیشتر لثه روزانه ۲ بار در روز مسواک زدن در رنج سنی کمتر توصیه می شود، همچنین می توانید از نکات تشویقی نیز برای همکاری بیشتر کودک خود جهت مسواک زدن استفاده کنید.

اگر مسواک زدن برای کودکان خود را از این سن شروع نکنید، ریسک پوسیدگی دندان های شیری و حتی دائمی او را افزایش می دهید، قطعا پیشگیری از بروز این مشکل بهترین راهکار برای والدین عزیز می باشد.

بهترین خمیر دندان کودک:

با یک بررسی ساده به راحتی می توانید متوجه شوید، که در حال حاضر بیش از هزاران برند در داخل و خارج از کشور در حال تولید خمیر دندان هستند و قطعا در این بین فقط تعداد کمی از خمیر دندان ها به عنوان بهترین نمونه شناخته می شوند و شما اگر قصد حفاظت از دندان های کودک خود را با کمترین میزان از آسیب را دارید، باید خمیر دندان معتبر و برندی را جهت مسواک زدن انتخاب کنید، از سری ویژگی های مهم یک خمیر دندان درجه یک و باکیفیت برای کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خمیر دندان های درجه یک مختص کودکان دارای تاییدیه وزارت بهداشت و درمان هستند و همچنین هیچ گونه آسیبی به دندان و لثه او وارد نمی کند.
  • میزان فلوراید به کار رفته در خمیر دندان کودکان بسیار کمتر می باشد و همچنین علت اصلی این مسئله تغییر در ترکیبات این نوع از خمیر دندان ها جهت اثربخشی بیشتر می باشد.
  • بهترین خمیر دندان کودکان دارای مزه تلخی نیست و همچنین هیچ گونه احساس ناخوشایندی را برای کودک شما هنگام مسواک زدن ایجاد نمی کند‌.
  • خمیر دندان های باکیفیت برای کودکان بافت نرم و لطیفی داشته و فرمولاسیون آنها سازگار با لثه و دندان رنج زیر ۱۲ سال می باشد.
  • این نوع از خمیر دندان ها دارای کربنات، سیلیکات و منیزیم نبوده و به همین علت احتمال ساییدگی دندان کودک شما وجود ندارد.
  • به برند تولید کننده محصول و همچنین بسته بندی آن دقت کنید و بهتر است، از شرکت های تولیدی شناخته شده خمیر دندان را خریداری کنید.

بر اساس این ویژگی‌ها، برخی از بهترین خمیر دندان‌های کودک عبارتند از:

  • خمیر دندان کودک میسویک
  • خمیر دندان کودک Colgate
  • خمیر دندان کودک Tom’s of Maine
  • خمیر دندان کودک Oral-B
  • خمیر دندان کودک Aquafresh

از چه سنی می‌توانم از خمیر دندان برای دندان‌ کودک استفاده کنیم؟

استفاده از چه مقدار خمیر دندان در هر بار مسواک زدن کافی است؟

بحث و گفتگو های مختلفی در خصوص مقدار خمیر دندان در هر بار مسواک زدن خصوصا در سنین کمتر مثل کودکان صورت گرفته است و نتایج مختلف و متعدد حاکی از این می باشد، که استفاده هر چه کمتر از خمیر دندان در هر بار مسواک زدن روش مناسبی است، مقدار معین خمیر دندان برای هر بار مسواک زدن طبق توصیه های دندانپزشکان یک سوم طول مسواک می باشد و قطعا این مقدار در کودکان کنترل شده تر می باشد، همچنین استفاده بیش از حد از خمیر دندان در هر بار مسواک زدن خصوصا در سنین کمتر به هیچ وجه توصیه نمی شود، چون تحت این شرایط میزان حساسیت دندان ها بیشتر می شود، شما برای حفظ سلامت دهان و دندان کودک خود باید از قانون یک سوم در استفاده از خمیر دندان استفاده کنید، مسواک زدن به این شیوه و استفاده کنترل شده از خمیر دندان ضامن داشتن دندان هایی سفید و زیبا می باشد.

نتایج اخیر نشان داده، استفاده بی مورد از خمیر دندان در کودکان باعث بروز حساسیت های مختلف در قسمت لثه و دندان می شود، همچنین یکی از نکات مهم بعد از فلوراید تراپی کودکان مسواک زدن به صورت مداوم و همچنین رعایت نکات مرتبط با بهداشت دندان می باشد.

هنگام خرید خمیر دندان کودکان باید به چه نکاتی توجه کرد؟

یکی از مهم ترین مراحل قبل از مسواک زدن در کودکان خرید یک محصول باکیفیت و معتبر می باشد، هنگام خرید خمیر دندان اغلب والدین با سردرگمی مواجه می شوند، چون تنوع بی نظیری از این محصول در بازار وجود دارد، که قطعا روند انتخاب را سخت و طاقت فرسا می کند، لازم به ذکر است، که عامل اصلی جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان خمیر دندان است و هنگام خرید آن باید نهایت دقت را به خرج دهید.

  • قبل از خرید خمیر دندان کودکان حتما به متخصص دندانپزشکی مراجعه کرده و پس از بررسی و مشورت محصول مورد تایید پزشک را خریداری کنید.
  • به تاریخ تولید و انقضا خمیر دندان توجه کافی داشته باشید.
  • مراقب خمیر دندان های کودک تقلبی موجود در بازار باشید و حتما از یک فروشنده معتبر نظیر داروخانه خرید خود را انجام دهید.
  • خمیر دندان کودکان مرغوب اغلب به صورت ژلی است و همین نوع برای رنج سنی زیر ۱۲ سال بیشتر توصیه می شود.
  • حتما دقت کنید، خمیر دندان کودک شما حاوی جوش شیرین و یا نمک باشد، این دو ماده از تشکیل جرم دهانی به خوبی جلوگیری می کند و به همین علت خرید آن ها توصیه می شود.
  • به پلمپ بودن جعبه و همچنین خود خمیر دندان توجه کافی داشته باشید، چون این محصول کاملا رابطه مستقیمی با سلامت جسمی کودک شما دارد.

سلامت دندان ها از همان سنین کودکی باید مورد توجه قرار بگیرد، چون سرآغاز اغلب مشکلات بزرگ نظیر پوسیدگی و کرم خوردگی دندان ها در سنین بزرگسالی مسواک نزدن در سنین کودکی می باشد، آموزش بهداشت دهان و دندان به کودکان باید جز اولویت اصلی هر یک از والدین قرار داشته باشد، دندان های کودک شما در سایه یک مراقبت صحیح همیشه سالم و زیبا باقی خواهند ماند.

از چه سنی می‌توانم از خمیر دندان برای دندان‌ کودک استفاده کنیم؟

دکتر الهام توکلیان یکی از بهترین متخصصان دندانپزشکی کودکان در ایران می باشد، که بر حسب تجربه کاری و همچنین دانش علمی بالا می تواند در این زمینه مشاور بسیار خوبی برای شما باشد و شما جهت مشاوره دقیق و همچنین بررسی سلامت دندانی کودک خود می توانید به این پزشک متخصص اعتماد کنید.

نظر دهید