ارتودنسی پیشگیرانه در کودکان

ارتودنسی پیشگیرانه، نوعی درمان ارتودنسی است که در سنین پایین انجام می‌شود و هدف آن پیشگیری از بروز مشکلات دندانی و فکی در آینده است. این نوع درمان می‌تواند به شکل‌گیری صحیح فک و دندان‌ها کمک کند و از بروز مشکلاتی مانند نامرتبی دندان‌ها، مال اکلوژن (ناهنجاری فکی و دندانی)، مشکلات تکلم و جویدن و … جلوگیری کند.

رشد و نمو فک و دندان‌ها در کودکان در حال انجام است و در این دوران، احتمال بروز مشکلات دندانی و فکی بیشتر است. ارتودنسی پیشگیرانه می‌تواند به اصلاح این مشکلات در سنین پایین کمک کند و از بروز مشکلات جدی‌تر در آینده جلوگیری کند.

ارتودنسی پیشگیرانه دندان چیست؟

انجام اقدامات پیشگیرانه یا درمان به موقع ناهنجاری های دندان در کودکان، مشکلات آینده ی این کودکان را کمتر می کند. دندان های کج و نامرتب و همچنین استخوان فک نا موزون، می تواند سبب ساز مشکلات روحی و مشکلات جسمی کودک در آینده باشد. در کلینیک دکتر الهام توکلیان متخصص دندانپزشکی کودکان فقط ارتودنسی پیشگیرانه دندان انجام می شود.

فواید ارتودنسی پیشگیرانه

ارتودنسی دندان کودکان

ارتودنسی پیشگیرانه مزایای متعددی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیشگیری از بروز مشکلات دندانی و فکی

ارتودنسی پیشگیرانه می‌تواند به اصلاح مشکلاتی مانند نامرتبی دندان‌ها، مال اکلوژن، فاصله بین دندان‌ها، دندان‌های کج یا نامرتب، دندان‌های جلویی که به بیرون یا داخل متمایل شده‌اند و … کمک کند. اصلاح این مشکلات در سنین پایین می‌تواند از بروز مشکلات جدی‌تر در آینده، مانند مشکلات جویدن و تکلم، جلوگیری کند.

افزایش زیبایی لبخند

داشتن لبخند زیبا می‌تواند تاثیر زیادی بر اعتماد به نفس و کیفیت زندگی فرد داشته باشد. ارتودنسی پیشگیرانه می‌تواند به افزایش زیبایی لبخند و بهبود ظاهر فرد کمک کند

بهبود عملکرد جویدن و تکلم

دندان‌های سالم و مرتب می‌توانند به عملکرد صحیح جویدن و تکلم کمک کنند. ارتودنسی پیشگیرانه می‌تواند به بهبود عملکرد جویدن و تکلم و کاهش مشکلات گوارشی و گفتاری کمک کند.

افزایش اعتماد به نفس

داشتن لبخند زیبا و دندان‌های مرتب می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس فرد کمک کند. ارتودنسی پیشگیرانه می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس کودک و بهبود روابط اجتماعی او کمک کند.

چه زمانی باید از ارتودنسی پیشگیرانه استفاده کرد؟

بهترین زمان برای شروع ارتودنسی پیشگیرانه، بین سنین ۶ تا ۱۲ سالگی است. در این سن، فک و دندان‌ها هنوز در حال رشد هستند و احتمال موفقیت درمان ارتودنسی بیشتر است.

علائمی که نشان می‌دهند کودک شما به ارتودنسی پیشگیرانه نیاز دارد

اگر کودک شما علائم زیر را دارد، ممکن است نیاز به ارتودنسی پیشگیرانه داشته باشد:

نامرتبی دندان‌ها

نامرتبی دندان‌ها یکی از شایع‌ترین مشکلات دندانی در کودکان است. نامرتبی دندان‌ها می‌تواند باعث مشکلاتی مانند مال اکلوژن، فاصله بین دندان‌ها، دندان‌های کج یا نامرتب و … شود.

مال اکلوژن (ناهنجاری فکی و دندانی)

مال اکلوژن، نوعی ناهنجاری فکی و دندانی است که در آن دندان‌ها به درستی روی یکدیگر قرار نمی‌گیرند. مال اکلوژن می‌تواند باعث مشکلاتی مانند مشکلات جویدن و تکلم، مشکلات گوارشی، مشکلات دندانی و … شود.

فاصله بین دندان‌ها

فاصله بین دندان‌ها یکی دیگر از مشکلات دندانی شایع در کودکان است. فاصله بین دندان‌ها می‌تواند باعث مشکلاتی مانند مال اکلوژن، مشکلات تکلم و زیبایی لبخند شود.

دندان‌های کج یا نامرتب

دندان‌های کج یا نامرتب می‌توانند باعث مشکلاتی مانند مال اکلوژن، مشکلات جویدن و تکلم و زیبایی لبخند شود.

عادت‌های مضر دهانی مانند مکیدن انگشت یا زبان

عادت‌های مضر دهانی مانند مکیدن انگشت یا زبان می‌توانند باعث مشکلاتی مانند نامرتبی دندان‌ها، مال اکلوژن و … شوند.

از دست دادن زودهنگام دندان‌های شیری

از دست دادن زودهنگام دندان‌های شیری می‌تواند باعث مشکلاتی مانند نامرتبی دندان‌های دائمی، مال اکلوژن و … شود.

بهترین زمان برای ارتودنسی پیشگیرانه دندان کودکان

اگر دندان های کودک شما دچار کجی یا ناهنجاری باشد، و اگر فک او دچار مشکل خاصی باشد، زمان، ملاکی برای انجام دادن یا ندادن ارتودنسی، نیست. بهتر است در اولین تشخیص، اقدامات درمانی یا پیشگیرانه، سریعا انجام شود.

برخی از کودکان در هنگام بدنیا آمدن، دچار عارضه ی کام شکاف دار هستند. این افراد در همان سنین نوزادی درمان می شوند و اقدامات مربوط به دندان و فک آن ها، بدون در نظر گرفتن سن، انجام می شود.

در سایر کودکان هم، بهتر است در سنین کودکی و پیش از رسیدن به سنین نوجوانی و جوانی، اقدامات درمانی انجام شود. بهترین سن برای ارتودنسی کودکان، همانطور که ذکر شد، ۶ تا ۱۲ سال  است.

فواید و مزایای ارتودنسی دندان

ارتودنسی

اولاً ترس از عدم حضور در محیط اجتماعی به خاطر دندان ها و شکل ظاهری با این روش درمانی برطرف می شود. موقعیت های صحبت کردن، خندیدن و غذا خوردن که تقریباً تمام زندگی روزمره را در بر می گیرد و افراد تمایلی به انجام آن ندارند، تبدیل به یک معضل و مشکل روانی در کودک می شود.
به همین دلیل درمان ارتودنسی کودکان یک تکنیک درمانی است که بر سلامت روان نیز تاثیر می گذارد و به بیماران اعتماد به نفس می دهد.

برخی از مهم ترین مزیت های ارتودنسی به موقع در کودکان، شامل موارد زیر است:

  • جلوگیری از کج در آمدن دندان ها
  • جلوگیری از بروز ناهنجاری های فک مانند بیرون زدگی فک
  • کمک به هدایت رشد فک
  • کاهش خطر آسیب رسیدن به دندان های دائمی
  • این یک روش درمانی ایده آل برای کسانی است که به دلیل ساختار فک و دندان مشکلات جویدن، صحبت کردن و خوابیدن دارند که به آن مال اکلوژن گفته می شود.
  • کاهش هزینه ارتودنسی در آینده

قیمت هزینه ارتودنسی پیشگیرانه دندان کودکان

هزینه ارتودنسی کودکان، مسئله ای است که ذهن والدین کودک را به خود مشغول می کند. اما نباید به خاطر مسائل مالی، آینده ی یک کودک را، تحت تاثیر قرار داد. در بسیاری از مواقع، ارتودنسی علاوه بر نقش زیبایی، یک اقدام درمان است که اگر به موقع انجام نشود، کودک آسیب می بیند.

قیمت ارتودنسی کودکان به عواملی همچون متخصص یا فوق تخصص بودن پزشک و همچنین به نوع ارتودنسی بستگی دارد.

مسئله ی بیمه هم می توان روی قیمت تمام شده ارتودنسی، موثر باشد. اگر بیمار بیمه داشته باشد و دندانپزشک مورد نظر، طرف قرارداد بیمه باشد، هزینه ی کمتری پرداخت می شود.

    سوالات متداول ارتودنسی دندان کودکان

    هزینه ارتودنسی کودکان به عوامل مختلفی بستگی دارد و به صورت حدودی از ۵ میلیون الی۵۰ میلیون متقیر می باشد اما به دلیل قیمت دقیق حتما از طریق شماره ۰۲۱۸۸۸۸۶۳۳۰ باکارشناسان ما در ا رتباط باشید.
    ارتودنسی دندان کودکان در سه فاز انجام میشو عبارت از تشخیص فاز اول درمانی در سنین ۶ تا ۷ سال فاز درمانی دوم در سنین ۱۰ تا ۱۴ سال
    در سایر کودکان هم، بهتر است در سنین کودکی و پیش از رسیدن به سنین نوجوانی و جوانی، اقدامات درمانی انجام شود. بهترین سن برای ارتودنسی کودکان، همانطور که ذکر شد، ۶ تا ۷ سال و مراحل بعدی آن در سنین ۱۰ الی ۱۴ سالگی است.

    نظر دهید