انواع عصب کشی دندان کودکان

عصب کشی دندان یک روش درمانی است که برای نجات و حفظ دندان‌هایی که تحت تأثیر عمیق تسویه ناقص نیروهای بیرونی، عفونت یا آسیب دیدگی قرار گرفته‌اند، استفاده می‌شود. اهمیت عصب کشی دندان در حفظ دندان طبیعی و بهبود وضعیت عملکردی و ظاهری دهان است. اگر عفونت یا آسیب به عمق دندان گسترش یابد و تا عصب دندان رسیده باشد، درمان عصب کشی ضروری است. این روش با از بین بردن عصب متضرر و پاکسازی کامل ریشه‌های عصبی، عفونت را از بین می‌برد و از انتشار آن به سایر مناطق دهان و حتی به بدن جلوگیری می‌کند. عصب کشی دندان به وسیله حذف عصب و پر کردن ریشه دندان با مواد مخصوص صورت می‌گیرد، که در نتیجه دندان ضعیف شده را قادر به استمرار وظایف خود، مانند خوردن و گاز گرفتن، می‌سازد. همچنین، این روش می‌تواند در کاهش درد و التهاب دندان، بهبود کیفیت زندگی و افزایش راحتی بیمار نقش مهمی داشته باشد. بنابراین، عصب کشی دندان بازیابی و حفظ سلامت دندان را تضمین می‌کند و به بیماران امکان برقراری یک دندان طبیعی و سالم را می‌دهد.

عصب کشی دندان کودکان چیست؟

یکی از فرآیندهای درمانی رایج جهت از بین بردن کرم خوردگی و پوسیدگی های مختلف دندان به صورت سطحی و عمقی روش عصب کشی دندان ها می باشد، این شیوه درمانی روی تمامی دندان ها قابل اجرا می باشد و جز فرآیندهای موثر و تاثیرگذار جهت درمان دندان درد در کودکان شناخته می شود. این شیوه درمانی برای کودکان در هر سنی قابل اجرا می باشد و با همکاری کودک پزشک معالج می توانید فرآیند درمانی را به راحتی آغاز کند، برای شروع این فعالیت درمانی ابتدا پزشک متخصص دندانپزشکی با تزریق بی حسی فعالیت خود را آغاز می کند، معمولا دوز بی حسی های تزریقی در کودکان کمتر می باشد، تا از ایجاد هرگونه حساسیت در کودکان جلوگیری شود، پس از بی حس شدن موضعی پزشک معالج به کمک تجهیزات خاص خود اقدام به تراش سطحی دندان می کند و سپس کرم خوردگی و همچنین پوسیدگی های روی آن را برمیدارد و در نهایت با نفوذ به قسمت ریشه عصب موجود در قسمت انتهای دندانی را فلج می کند، تا کودک شما احساس درد کمتری داشته باشد.

انواع عصب کشی دندان کودکان

معمولا عصب کشی دندان های التهاب دار و عفونتی در دو مرحله انجام می شود و در مرحله اول پزشک با قرار دادن پانسمان و عصب کشی درد را کاهش می دهد و سپس در مرحله بعدی اقدام به پر کردن دندان می کند، عصب کشی دندان شیری نیز به راحتی قابل اجرا است و حتی باعث عدم پوسیدگی دندان های دائمی در آینده می شود، عصب کشی دندان کودکان نیازمند هزینه هنگفتی نیست و دندان های شیری کودکان پس از عصب کشی مثل روز اول ظاهر زیبای خود را به دست می آورند، دندانپزشکی بیهوشی کودکان فقط تحت شرایط خاصی انجام می شود، که بیمار در سنین کمتر از ۲ سال بوده و همچنین فرآیند درمانی طولانی مدت باشد، چون در این مواقع نگهداری کودکان بسیار سخت است، دوز داروی بیهوشی تزریق شده بسیار کم می باشد و هیچ گونه اختلالی در سیستم ایمنی کودک ایجاد نمی کند.

انواع عصب کشی دندان:

عصب کشی دندان انواع مختلفی دارد و بر اساس میزان پوسیدگی و کرم خوردگی دندان پزشک معالج روش مناسب را جهت درمان آغاز می کند.

●عصب کشی تک کانال دندان کودکان:

دندان هر یک از انسان ها دارای سطح های مختلفی است و اگر فقط یک دیواره آن تخریب و دچار پوسیدگی شود، به آن عصب کشی تک کانال دندان گفته می شود، در این نوع از عصب کشی میزان آسیب دیدگی بسیار جزئی می باشد و با اقدام درمانی به موقع می توانید باعث حفظ بافت دندانی شوید.

●عصب کشی دو کانال دندان:

این نوع از عصب کشی در دندان هایی که با خرابی نسبتا زیادی همراه هستند، انجام می شود، این عصب کشی در کودکان نیازمند دقت و ظرافت خاصی است و شما برای انجام آن باید به پزشک متخصص دندانپزشکی  کودکان مراجعه کنید، این نوع از عصب کشی با تزریق بی حسی و در طی معمولا ۲ جلسه قابل انجام می باشد.

●عصب کشی سه کانال دندان:

این عصب کشی در دندان هایی انجام می شود، که فقط یک دیواره سالم در دندان باقی مانده است، این نوع از دندان های آسیب دیده در معرض نابودی کامل قرار دارند و به همین علت باید در سریع ترین زمان ممکن اقدام به درمان صورت بگیرد.

●عصب کشی چهار کانال دندان:

این نوع از دندان های پوسیده شده به طور کامل دچار پوسیدگی شده اند و باید تمامی کانال ها عصب کشی و سپس پر شود، عصب کشی چهار کانال دندان اگر به طور کاملا اصولی انجام شود، می تواند ظاهر قبلی خود را به دست بیاورد و مانند یک دندان طبیعی و نچرال باشد، میزان ظرافت کاری در این نوع از عصب کشی نیازمند دقت و تخصص خاصی می باشد.

مزایای عصب کشی دندان کودکان:

این روش درمانی دارای مزایای بسیار زیادی می باشد و به همین جهت توسط بیماران انتخاب می شود و همچنین بافت ترمیم شده دندانی تا سال ها مانند یک دندان عادی می تواند کارایی داشته باشد، در ادامه برخی از ویژگی های بارز عصب کشی دندان کودکان را بیان می کنیم:

• به کمک این روش شما عصب های دندانی را فلج می کنید و درد شدید برای همیشه قطع می شود.
  • فرآیند جویدن و همچنین هضم غذاها به راحتی انجام می شود و بافت لثه دچار حساسیت نمی شود.
  • عصب کشی به موقع دندان کودکان از انتشار پوسیدگی و کرم خوردگی به سایر دندان ها تا سر حد زیادی جلوگیری می کند.
  • به کمک این شیوه درمانی شما می توانید عمر مفید دندان خود را افزایش دهد و ظاهر بی نقص هر دندانی را همیشه حفظ کنید.
  • از ایجاد هرگونه عفونت در قسمت لثه جلوگیری می کند، چون عصب کشی قسمت کرم خورده سر موعد صورت می گیرد.

انواع عصب کشی دندان کودکان

مراحل انجام عصب کشی دندان کودکان:

این شیوه درمانی شامل مراحل مختلفی می شود و پزشک بر اساس وضعیت بیمار می تواند برخی از مراحل را اضافه کند و یا حذف کرده و همه موارد کاملا مرتبط با بافت دندانی بیمار می باشد.

• در مرحله اول پزشک قبل از هر اقدامی درخواست عکس رادیولوژی از فک را دارد، تا به صورت دقیق وضعیت دندانی را مشاهده کند و مشکلات ایجاد شده را بررسی کند، گاهی اوقات پوسیدگی ها و کرم خوردگی ها عمیق می باشد.
  • در مرحله بعدی با توجه به شرایط دندان اقدام به تزریق بی حسی در محل می کند و اگر سن بیمار کودک پایین باشد و چندین دندان همزمان دچار پوسیدگی و کرم خوردگی شده باشند، پزشک اقدام به بیهوشی بیمار می کند.
  • در مرحله سوم به کمک ابزاری مخصوص پوسیدگی های روی دندان را برداشته و همچنین کانال دندانی را باز کرده و سپس به کمک وسیله ای دیگر عفونت و کرم خوردگی عمقی را از بین برده و ماده بی حس کننده خاصی به این قسمت تزریق می شود، که خاصیت ضد عفونی کنندگی داشته و همچنین در نهایت پس از عصب کشی به کمک مواد پر کننده مخصوص محل بافت دندانی پر می شود.

پر کردن و ترمیم دندان کودکان یک روش درمانی قطعی و ۱۰۰ درصدی جهت جلوگیری از بروز مشکلات حاد دیگر در آینده می باشد و همچنین شما با آموزش بهداشت دهان و دندان به کودکان می توانید احتمال بروز این کرم خوردگی ها را به حداقل برسانید، درمان دندان درد کودکان به کمک عصب کشی به راحتی قابل انجام میباشد.

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان کودکان:

در صورت عصب کشی دندان کودک، باید نکات زیر را رعایت کنید:

• از جویدن غذای سفت یا داغ در ناحیه دندان عصب کشی شده خودداری کنید.
  • از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن ناحیه دندان عصب کشی شده خودداری کنید.
  • در صورت بروز درد یا تورم، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

عصب کشی دندان کودکان یک روش درمانی ضروری است که می تواند از بروز مشکلات جدی تر مانند آبسه دندان یا کشیدن دندان جلوگیری کند.

دکتر الهام توکلیان یکی از بهترین متخصصان دندانپزشکی کودکان به شمار می آید، که با نهایت دقت و ظرافت فرایند درمانی را انجام می دهد و شما در صورت رعایت نکات پیرامون نگهداری از دندان عصب کشی شده می توانید طول عمر آن را افزایش دهید.