ایا میشود رنگ کامپوزیت را تغییر داد؟

کامپوزیت دندان

ایا میشود رنگ کامپوزیت را تغییر داد؟

امروزه شاهد هستیم که افراد بسیار زیادی به انجام انواع روش‌های زیبا سازی صورت، دهان و دندان از جمله کامپوزیت روی می‌آورند. انجام این روش‌ها به این دلیل است که بتوانند هرچه بیشتر به دندان‌های خود رسیدگی کرده و زیبایی صورت خود را حفظ کنند.

کامپوزیت دندان راهکاری است که بیشتر برای اصلاح طرح لبخند افزایش یافته است و توسط متخصصین حرفه‌ای انجام می‌شود. به همین سبب، یکی از مهم‌ترین مسائلی که همواره برای انجام کامپوزیت مورد اهمیت بوده، رنگ کامپوزیت است.

به طور حتم اگر شما قصد دارید که دندان‌های خود کامپوزیت کنید یا اگر کامپوزیت انجام داده‌اید، حتما در این زمینه سوالاتی نیز دارید؛ برای مثال:

آیا می‌توان رنگ کامپوزیت دندان‌ها را تغییر داد؟

بله، می‌توان رنگ کامپوزیت دندان‌ها را تغییر داد. روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد انتخاب روش مناسب برای تغییر رنگ کامپوزیت دندان‌ها به عوامل مختلفی از جمله میزان تغییر رنگ مورد نظر، هزینه و ماندگاری مورد نظر بستگی دارد.

رنگ کامپوزیت دندان

قطعا شما برای انتخاب رنگ کامپوزیت دندان‌های خود، استاندارد خاصی نداشته تا از آن پیروی کنید. در اصل انتخاب رنگ کامپوزیت با توجه به نظر متخصص و همچنین شما انجام خواهد شد.

متخصص دندانپزشک با بررسی نمودن رنگ اصلی زمینه دندان‌های شما، از آن الگو گیری کرده و رنگی مشابه با آن برای کامپوزیت‌های شما پیدا می‎کند. البته خود شما نیز می‌توانید با بررسی کردن رنگ‌های موجود و بر اساس سلیقه‌ شخصی خود، رنگ بخصوصی را برای اجرای کامپوزیت دندان‌های خود انتخاب کنید.

یکی از مواردی که به واسطه متخصص برای انتخاب کردن رنگ و بررسی آن استفاده می‌شود، چارت رنگی کامپوزیت دندان‌ها است. با استفاده از روش‌های بخصوصی همچون کد گذاری رنگی، می‌تواند رنگی مناسب برای دهان و دندان‌های شما انتخاب کند.

ایا میشود رنگ کامپوزیت را تغییر داد؟

انواع رنگ کامپوزیت دندان

رنگ‌های کامپوزیت‌ دندان، انواع مختلفی دارند و در دسته ‌بندی‌های خاصی قرار گرفته‌اند. با این دسته‌ بندی‌ها، متخصص و بیمار به راحتی می‌توانند رنگ مورد نظر را انتخاب کنند.

یک نکته‌ مهم در رابطه با طیف‌های رنگی کامپوزیت، این است که هر طیف دارای رنگ‌های به خصوص خود است.

تغییر رنگ کامپوزیت دندان

هر شخصی که متقاضی کاشت کامپوزیت است، بایستی که پیش از نصب آن به نکات و الزامات مهمی که توسط دندانپزشک متخصص به آن ها تاکید شده عمل کند. چرا که روکش کامپوزیتی در صورت عدم رعایت صحیح الزامات و نکات مهم آُسیب خواهد دید.

اما باید توجه داشته باشید که نقش فرد مراجعه کننده در حفظ نمودن رنگ روکش کامپوزیت خود، بسیار مهم است. در صورت رعایت نکردن این نکات، به مرور زمان مقاومت روکش کامپوزیتی دندان در برابر لکه‌ها و رنگ‌ها از بین رفته و دچار تغییر رنگ خواهد شد.

هنگامی که روکش کامپوزیتی دچار تغییر رنگ می‌شود، رنگ همه این روکش‌ها تغییر نمی‌کند و فقط برخی از دندان‌ها دچار تغییر رنگ خواهند شد.

علل تغییر رنگ کامپوزیت دندان

علل متفاوتی می‌تواند باعث تغییر رنگ کامپوزیت دندان شود که عبارتند از:

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

در افرادی که روکش کامپوزیتی نصب می‌کنند، بسیار مهم است که حتما به رعایت بهداشت دهان و دندان، دقت زیادی داشته باشند. چرا که روکش کامپوزیتی بر روی دندان‌های طبیعی افراد قرار گرفته و نیاز است که افراد برای نخ دندان کشیدن و مسواک زدن اهمیت بیشتری قائل شوند. با رعایت بهداشت دهان و دندان، تا حد بسیار زیادی می‌توان از بروز هرگونه پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری نمود.

استعمال دخانیات

کارهایی همچون کشیدن سیگار، قلیان، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و… بعد از نصب روکش کامپوزیتی دندان، باعث بروز لکه بر روی دندان‌ها و همچنین زرد شدن یا تغییر رنگ کامپوزیت خواهد شد. بنابراین بسیار مهم است که برای جلوگیری کردن از تغییر رنگ کامپوزیت، از مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی صرف نظر کنید.

مواد غذایی و نوشیدنی رنگی

بعد نصب کامپوزیت تاکید می‌شود که حتما از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های رنگی همچون چای، حداقل استفاده را داشته باشید. چرا که مصرف مداوم این مواد، باعث کدر شدن، زرد شدن و ایجاد لکه بر روی دندان‌ها خواهد شد.

نصب غیر اصولی کامپوزیت

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات قبل از انجام روکش کامپوزیت، مراجعه کردن به دندانپزشک متخصص و مجرب در این زمینه است. در صورتی که دندانپزشک مورد نظر شما از تخصص و تجربه کافی برای نصب روکش بهره‌مند نباشد، کیفیت کامپوزیت شما مطلوب نخواهد بود.

کیفیت مواد کاشت

مواد کاشت کامپوزیت بسیار مهم است و بایستی که دارای کیفیت بالایی باشند. زیرا اگر این مواد دارای مقاومت بالایی باشند، به خوبی می‌توانند در برابر تغییر رنگ مقاومت نشان دهند.

عدم اصلاح عیوب دندانی

اگر که عیوب دندانی قبل از کاشت کامپوزیت، ترمیم یا رفع نشده باشد، ممکن است که بعد از نصب روکش مشکلات بسیاری برای دندان‌ها ایجاد شود. این مشکلات نیز می‌توانند رفته رفته باعث تغییر رنگ و در نهایت از بین رفتن روکش کامپوزیتی شوند.

توجه داشته باشید که بیشتر عیوب دندانی از کودکی در افراد قابل مشاهده هستند، اگر فکر می‌کنید که فرزند شما نیز باید دندان‌هایش معاینه شود، بهتر است که حتما فرزند خود را نزد متخصص دندانپزشکی کودکان ببرید. خیالتان آسوده باشد که امروزه با پیشرفت علم و وجود روش‌هایی همچون دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان، دندانپزشکی تحت آرام بخشی کودکان، فلوراید تراپی کودکان و …، وضعیت دهان و دندان کودک شما به راحتی بهبود خواهد یافت.

آیا میشود رنگ کامپوزیت را تغییر داد؟

افرادی که پس از نصب کامپوزیت دندان‌ها تمایل دارند که رنگ دندان‌های کامپوزیتی خودشان را تغییر دهند، کافی است که جهت ترمیم آن به دندانپزشک خود مراجعه کند.

توصیه می‌شود که حتما برای نصب کامپوزیت دندان، برای بار اول به کلینیکی مراجعه کنید که کیفیت کار بیشتر هزینه نهایی برایش در اولویت باشد. چرا که با این کار می‌توان برای ترمیم دندان‌های کامپوزیت شده به راحتی و با خیالی آسوده، نزد خودشان مراجعه کرد.

همانطور که گفتیم، با گذشت زمان می‌توان دندان‌های کامپوزیتی را ترمیم نمود و از درجات رنگی دیگری برای آنها استفاده کرد. مثلا در افرادی که اول روکش کامپوزیتی خود را در طیف رنگی طبیعی نصب کرده‌اند، می‌توانند با ترمیم کامپوزیت از درجه‌های رنگی شفاف‌تر استفاده کنند.

بهتر است که حتما ترمیم و تغییر رنگ روکش کامپوزیت خود را نزد دندانپزشک متخصص انجام دهید تا در بازه‌های زمانی بیشتری نیز بتوانید به او مراجعه کنید.

نظر دهید