تفاوت بلیچینگ و جرم گیری دندان چیست؟

بلیچینگ دندان

تفاوت بلیچینگ و جرم گیری دندان چیست؟

تمیز بودن و سفیدی دندان‌ها، از مهم‌ترین مواردی است که در افزایش زیبایی چهره هر فرد بسیار تاثیرگذار است و همچنین باعث سلامت دندان‌ها می‌شود. در بیشتر موارد استفاده نمودن از مسواک، خمیردندان و نخ دندان برای نظافت دندان‌ها کافی است.

اما بعضی از افراد که در تمیز نمودن دندان‌هایشان وقفه افتاده، یا جنس دندان‌های آنها مناسب نیست، فقط با استفاده از مسواک، خمیر دندان و نخ دندان، زیبایی دندان‌های آنها برگردانده نمی‌شود. به همین سبب در این موارد، دندان‌پزشکان روش‌های درمانی دیگری همچون جرم‌گیری و بلیچینگ را در نظر می‌گیرند. اما این موضوع که این روش‌ها چگونه انجام می‌شوند و تفاوت آنها چیست، اهمیت بسیار زیادی دارد.

اهمیت این که تفاوت بلیچینگ و جرم گیری دندان چیست، به این دلیل است که در مراجعین مختلف، کارایی و نتایج این روش‌ها می‌تواند متفاوت باشد. چراکه در برخی افراد نیاز است که بسته به شرایط آنها، یکی از دو روش بلیچینگ و جرم‌گیری به صورت کاملا اختصاصی استفاده شود.

جرم‌گیری دندان چیست؟

تعریف این نوع درمان از نام آن مشخص است. در این فرآیند، پلاکت‌ها، رنگدانه‌های متفاوت و جرم‌های ایجاد شده بر روی سطح با امکانات و تجهیزات تخصصی، توسط دندان‌پزشک یا متخصص حذف خواهد شد.

اگر فردی دندان‌های خوش رنگ و سالمی داشته باشد اما به مرور زمان، کدر شده باشند یا روی آنها را جرم گرفته شده باشد، می‌تواند با استفاده از روش جرم‌گیری، خوش رنگی و سلامت دندان‌هایش را برگرداند.

در افرادی که به علت مصرف غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی، مصرف سیگار و مواد مخدر، دندان‌ها دچار تغییر رنگ می‌شوند، می‌توانند از این روش درمانی برای بهبود رنگ و سلامت دندان‌های خود اقدام کنند. اما اگر رنگ اصلی دندان‌های فرد کدر باشد، با روش جرم‌گیری رنگ آنها روشن و سفید نخواهد شد.

روش بلیچینگ دندان چیست؟

سفید کردن دندان‌ها که نام تخصصی آن بلیچینگ دندان است، روشی بسیار پیشرفته است که برای سفید و روشن‌تر کردن دندان‌ها به کار می‌رود. افرادی که به صورت طبیعی رنگ دندان‌های آنها زرد، کدر و تیره است می‌توانند از این روش برای تغییر رنگ‌ دندان‌های خود استفاده کنند. همچنین در افرادی که با افزایش سن، مینای دندان‌هایشان از بین رفته و رنگ زردی بر روی آنها مشاهده می‌شود، می‌توان با استفاده از نفوذ مواد بلیچینگ، رنگ دندان آنها را سفید و روشن کرد.

در بعضی موارد بدون اینکه جرمی در سطح دندان‌ها ایجاد شود، رنگدانه‌های نوشیدنی‌ها و غذاها می‌توانند به درون ساختار دندان نفوذ کنند و همچنین باعث تغییر رنگ آن شوند. در این موارد با استفاده از روش جرم‌گیری، رنگ دندان‌ها سفید نمی‌شود، اما با استفاده از روش بلیچینگ دندان‌ها کاملا سفید و روشن خواهند شد.

تفاوت بلیچینگ و جرم گیری دندان چیست؟

تفاوت‌های بلیچینگ و جرم‌گیری دندان را می‌توان در ابعاد مختلفی در نظر گرفت که در ادامه مطالب به بررسی تفاوت‎های این دو روش می‌پردازیم.البته علاوه بر این موارد، بلیچینگ و جرم‌گیری دندان تفاوت‌های دیگری نیز دارند که عبارتند از:

بلیچینگ

جرم گیری
رنگدانهحذف رنگدانه‌های عمقی دندانحذف رنگدانه‌های سطحی دندان
هزینهبالاترپایین‌تر
جلوگیری نمودن از بوی بد دهانندارددارد
جلوگیری از بیماری لثهندارددارد
ماندگاری۱ تا ۵ سالبسته به عادات بهداشتی هر فرد
محدودیت سنینداردندارد
برای زرد بودن ژنتیکی دندان‌هامناسب استمناسب نیست
حساسیت بعد از درمانداردندارد

تجهیزات مورد استفاده برای اجرا و درمان:

برای انجام جرم‌گیری، متخصص دندانپزشکی از تجهیزات متفاوتی همچون لیزر، ابزار دستی، دستگاه اولتراسونیک و… برای حذف کردن جرم و لایه ایجاد شده برروی دندان استفاده می‌کند.

در روش بلیچینگ، متخصص دندانپزشکی از مواد استفاده می‌کند که حاوی پراکسید است؛ این مواد شامل هیدروژن پراکسید، کارباماید پراکسید و… هستند. دندانپزشکان این مواد را در سطح دندان‌ها قرار میدهند؛ سپس برای فعال شدن این مواد، نور لیزر مخصوصی به آنها تابانده می‌شود.

 

هدف انجام جرم‌گیری و بلیچینگ:

از جرم‌گیری برای حذف پلاک‌ها، جرم و لایه‌های تشکیل شده بر روی دندان‌ها استفاده می‌شود؛ علاوه بر این، جرم‌گیری دندان‌ها جنبه بهداشتی و درمانی هم دارد و از پوسیده شدن و عفونت دندان‌ها و لثه جلوگیری خواهد کرد.

از روش بلیچینگ به منظور ایجاد زیبایی و سفیدی دندان‌ها استفاده می‌شود تا رنگ زرد و تیرگی دندان‌ها پاک شود.

عملکرد درمانی:

روش بلیچینگ بیشتر به عنوان یک فرآیند زیبایی شناخته می‌شود و اثر درمانی زیادی ندارد. اما زمانی که فرد از بلیچینگ استفاده می‌کند، لکه‌ها و زردی دندان از بین رفته و رنگ طبیعی آنها سفیدتر و درخشان‎تر خواهد شد.

روش جرم‌گیری دندان‌ها به منظور جلوگیری کردن از مشکلات بسیاری همچون عفونت لثه‌ها، پوسیدگی دندان و … استفاده می‌کنند. پلاک‌ها و رسوبات دندان‌ها می‌توانند برروی بیماری‌های دیگری همچون فشار خون، دیابت، بیماری‌های قلبی و … اثرگذار باشند.

همچنین با استفاده از روش جرم‌گیری، لایه‌ای که برروی دندان ایجاد شده و تیره، زرد یا کبود است، حذف شده و رنگ اصلی دندان‌ها نمایان می‌شود. این امر باعث شده که دندان‌ها تا حدودی سفیدتر و روشن تر از حالتی باشند که جرم برروی آن‌ها قرار داشت. اما درواقع با جرم‌گیری، رنگ اصلی دندان‌ها تغییر نخواهد کرد.

شباهت بلیچینگ و جرم‌گیری دندان چیست؟

جرمگیری دندان
با وجود تفاوت‌های این دو روش، شباهت‌هایی نیز دارند که موارد زیر را شامل می‌شود:

بی خطر بودن: هر دو روش بلیچینگ و جرم‌گیری، در اجرا و درمان، ایمنی خوبی داشته و برای مراجعه کنندگان، مشکلات، عوارض و خطراتی را بوجود نمی‌آورند.
اجرای سریع: زمان انجام هر دو روش بلیچینگ و جرم‌گیری دندان‌ها کوتاه و سریع است و در یک جلسه انجام می‌شود.
موقتی بودن درمان: در هر دو روش بلیچینگ و جرم‌گیری، نتایج دائمی و همیشگی ندارند و پس از مدتی اثر آنها ازبین می‌رود.
مراقبت بعد از درمان: باید پس از انجام درمان، مراقبت‌های خاصی انجام داد که عبارتند از: عدم مصرف غذاهای رنگدانه‌دار، عدم مصرف مواد مخدر و سیگار، عدم استفاده از نوشیدنی‎هایی همچون چای و نوشابه و کاهش استفاده کردن از خوراکی‌ها و غذاهای اسیدی.

آیا بلیچینگ و جرم‌گیری دندان عوارض دارند؟

مهم‌ترین شرط استفاده از بلیچینگ و جرم‌گیری دندان این است که به بهترین فرد متخصص در این زمینه مراجعه کرد و این فرآیند در یک کلینیک مجهز انجام شود. در این صورت، بابت عوارض جانبی بلیچینگ و جرم گیری، نگرانی نخواهید داشت. البته ممکن است در بعضی افراد، حساسیت جزیی بعد از درمان ایجاد شود که این امر می‌تواند با کمک داروها برطرف شود.

آیا جرم گیری دندان را سفید میکند؟

جرم گیری دندان اصولاً به تمیز کردن و از بین بردن رسوبات و سنگ زدایی از سطح دندان‌ها می‌پردازد. این فرایند هدف اصلی خود را در حذف لکه‌ها، پلاک و باکتری‌های سطح دندان دارد. با انجام جرم گیری دندان، دندان‌ها به طور کلی تمیزتر و درخشان‌تر به نظر می‌رسند.

با این حال، جرم گیری دندان به طور مستقیم به رنگ دندان های شما تغییری نمی‌دهد. اگر دندان‌های شما قبلاً به طور طبیعی سفید بوده‌اند، جرم گیری دندان قادر به سفید کردن آنها نخواهد بود. برای رسیدن به رنگ سفیدتر در دندان‌ها، شما ممکن است به روش‌های سفیدکننده دندان مانند بلیچینگ دندان رویه برسید.

بلیچینگ دندان یک روش جداگانه است که با استفاده از مواد شیمیایی مخصوص، رنگدانه‌های ناخالصی‌ها را از داخل دندان‌ها حذف می‌کند و به دندان‌ها رنگ سفیدتر و روشن‌تری می‌بخشد. این روش توسط دندانپزشکان در مطب‌ها یا با استفاده از محصولات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنابراین، در کل، جرم گیری دندان را نمی‌توان به طور مستقیم به عنوان یک روش سفید کننده دندان در نظر گرفت. برای دستیابی به دندان‌های سفیدتر و درخشان‌تر، بهتر است به روش‌های سفیدکننده دندان مانند بلیچینگ مراجعه کنید.

نظر دهید