جلوگیری از کج شدن دندان کودکان

علت های اصلی کج شدن دندان‌ها در کودکان

جلوگیری از کج شدن دندان کودکان

کج شدن دندان‌ها در کودکان به عنوان یک مشکل دندانی رایج در میان کودکان می‌باشد. این مشکل معمولاً به دلیل عوامل مختلفی رخ می‌دهد.

علت های اصلی کج شدن دندان‌ها در کودکان

علت کج شدن دهان کودکان

دندان کودکان می‌توانند به مجموعه‌ای از عوامل بازگردنده و حادثه‌ای بازگردنده منجر به کج شدن شوند. در ادامه، برخی از دلایل اصلی کج شدن دندان کودکان را بررسی خواهم کرد:

فشار غیر متقارن

اگر فشارها بر روی دندان‌ها نامتقارن باشد، ممکن است منجر به جابجایی دندان‌ها شود. برخی عوامل شامل رفتارهای خوابیدن غیرطبیعی، جفت شدن ناهمزمان دندان‌های شیری و برخی عادت‌های بد از قبیل جویدن اشیا سخت می‌باشند.

عوامل ژنتیکی:

برخی از کودکان به دلیل وراثت ژنتیکی ممکن است به دلیل جابجایی دندان‌ها در مراحل اولیه رشد دندان‌ها در معرض بیشتری باشند.

عوامل محیطی

عوامل محیطی مانند عادت‌های شخصی و رفتارهای غیرطبیعی می‌توانند نقشی در کج شدن دندان‌های کودکان ایفا کنند. برخی از این عوامل شامل استفاده طولانی مدت از پستانک، استفاده نادرست از قرقره، جویدن اشیاء سخت و گاهاً عادت‌های بدی مانند مکیدن ناخن‌ها می‌باشند.

رویش دندان دائمی پشت دندان شیری

رویش دندان دائمی پشت دندان شیری می‌تواند یکی از دلایل کج شدن دندان‌های کودکان باشد. این پدیده به عنوان “تداخل رویشی” شناخته می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که دندان دائمی در مکانی قرار می‌گیرد که قبلاً توسط دندان شیری اشغال شده است.

در برخی موارد، دندان دائمی هنگام رشد به جایگاه خود می‌رسد و دندان شیری کودکان به طور طبیعی ریشه خود را جذب می‌کند و ریشه آن تا حدودی جذب شده و جای خود را به دندان دائمی می‌دهد. اما در مواردی که فضای کافی برای رویش دندان دائمی وجود ندارد، دندان دائمی ممکن است به صورت نادرست به جایگاه خود برسد و در نتیجه فشاری بر دندان شیری اعمال کند. این فشار می‌تواند باعث کج شدن دندان شیری شود و در نتیجه دندان دائمی نیز به صورت کج رویش پیدا کند.

در این شرایط، ممکن است نیاز به متخصص دندانپزشکی کودکان باشد تا دندان شیری برداشته شده و فضای لازم برای رویش صحیح دندان دائمی فراهم شود. این مداخله ممکن است شامل انجام جراحی، استفاده از ارتودنسی دندان کودکان (به عنوان مثال، براکت‌ها و ویرایشگرها) و یا ترکیبی از این روش‌ها باشد. در هر صورت، مشاوره و درمان توسط یک دندانپزشک متخصص توصیه می‌شود تا بهترین راه حل برای مورد شما تعیین شود.

علت های اصلی کج شدن دندان‌ها در کودکان

 

مراحل ترمیم و درمان کج شدن دندان کودکان

مراحل ترمیم و درمان کج شدن دندان کودکان به طور کلی بستگی به شدت و نوع کجی دندان دارد. درمان کج شدن دندان کودکان معمولاً توسط متخصص دندانپزشکی کودکان انجام می‌شود. در ادامه، مراحل عمومی درمان کج شدن دندان کودکان را توضیح می‌دهیم:

ارزیابی اولیه

در این مرحله، دندانپزشک کودکان تاریخچه پزشکی و دندانپزشکی فرزند شما را بررسی می‌کند و از رادیولوژی دندان کودکان ، عکس‌برداری برای ارزیابی دقیق‌تر استفاده می‌کند. این ارزیابی شامل بررسی ساختار دندان‌ها، فک‌ها و سایر عوامل مرتبط با کجی دندان است.

تشخیص و برنامه‌ریزی:

براساس ارزیابی اولیه، دندانپزشک تشخیص کجی دندان را مشخص می‌کند و یک برنامه‌ریزی درمانی را به شما پیشنهاد می‌دهد. این برنامه ممکن است شامل استفاده از ارتودنسی ثابت (براکت‌ها و ویرایشگرها) یا ارتودنسی متحرک (دستگاه‌های قابل جابجایی مانند اسپیسرها و پلاک‌ها) باشد.

انجام اصولی ارتودنسی:

ارتودنسی یک روش درمانی است که برای کج شدن دندان‌ها و اصلاح تراز و آرایش آن‌ها استفاده می‌شود. این روش می‌تواند برای کودکانی که دندان‌های شان کج شده است، بسیار موثر باشد. ارتودنسی به صورت دقیق و با استفاده از اپارات‌ها، براکت‌ها و سیم‌های ارتودنسیک که به دندان‌ها نصب می‌شوند، انجام می‌شود.

در صورتی که درمان با استفاده از ارتودنسی ثابت انجام شود، دندانپزشک براکت‌ها را روی دندان‌ها قرار می‌دهد و سپس ویرایشگرها (بندها و کمربندها) را به براکت‌ها متصل می‌کند. در صورت استفاده از ارتودنسی متحرک، دستگاه را بر روی دندان‌ها قرار می‌دهید و آن را برای مدت زمان مشخصی استفاده می‌کنید.

نگهداری و پایان درمان:

پس از رسیدن به خوابیدگی مطلوب دندان، دندانپزشک شما دستگاه ارتودنسی را برداشت میکند و ممکن است از روکش‌های به طور موقت یا روتینی بر روی دندان‌ها استفاده کند تا محافظت کند و از بازگشت کجی جلوگیری کند. همچنین، نگهداری مستمر و استفاده از دستورالعمل‌های بهداشتی و پیگیری‌های پس از درمان از جمله استفاده از روکش‌های شب (نایت گارد) ممکن است لازم باشد.

عکس دندان کج کودکان

کلام آخر

کج شدن دندان‌ها در کودکان یک مشکل رایج است که نیازمند توجه و مراقبت‌های خاصی است. همانطور که در این مقاله ، توضیح داده شد ، کجی دندان‌ها ممکن است به عوامل مختلفی برگردد.
اگر فضای کافی برای رشد و تمام شدن دندان‌های دائمی در دهان کودک وجود نداشته باشد، دندان‌ها ممکن است به دلیل فشار و عدم تمایل به جایگاه صحیح، کج شوند. همچنین، عدم هماهنگی بین فک‌ها و عادات بد مانند استفاده از ساکشن و خم شدن انگشتان در دهان نیز می‌توانند به کج شدن دندان‌ها کمک کنند. در صورتی که کج شدن دندان‌ها در کودکان و نوجوانان مشکلات جدی ایجاد نکند و فقط به صورت ظاهری تأثیر داشته باشد، معمولاً نیاز به درمان اضافی ندارد. با این حال، در صورتی که کجی دندان‌ها تاثیری بر روی عملکرد دهان دندان داشته باشد، بهتر است به دکتر الهام توکلیان، مراجعه کنید. او می‌تواند با بررسی دقیق و تشخیص مشکل، روش‌های مناسبی را برای درمان کجی دندان‌ها در کودکان پیشنهاد دهد.

به‌طور کلی، آموزش و نگهداری بهداشت دهان و دندان به طور منظم، بررسی‌های دوره‌ای توسط دندانپزشک، و در صورت لزوم درمان زمان‌بندی شده، به کاهش مشکلات کج شدن دندان‌ها در کودکان کمک می‌کند.

نظر دهید