همه چیز درباره حساسیت به بی حسی دندانپزشکی

درمان خانگی آبسه دندان کودکان

همه چیز درباره حساسیت به بی حسی دندانپزشکی

هر آنچه که خیلی از اشخاص به منزله پیشینه حساسیت به بی حسی دندانپزشکی مطرح می کنند همواره دربردارنده نشانه ها و علائمی چون تپش قلب، لرزش و یا از حال رفتن پس از تزریق ماده بی حسی می باشد. در بیشتر موارد یک واکنش حساسیت زای حقیقی نیست بلکه یک اتفاق گذرای حاصل از تزریق بی حسی موضعی دندانپزشکی است. این نشانه ها در خیلی از موارد معمولا ناشی از منشا روانشناختی می باشند و به سطح اضطراب و استرس زیاد بیماران وابسته است.

علاوه بر علائم های گفته شده در خصوص حساسیت به بی حسی ترس از سوزن و از آمپول بی حسی دندانپزشکی یکی از رایج ترین اضطراب های اشخاص می باشد. تا حدی که ممکن است این نگرانی شخص را از رفتن به دندانپزشکی بازدارد و مشکلات دهان و دندان را پشت گوش بیندازد.

علائم مربوط به حساسیت به بی حسی دندانپزشکی

امکان ایجاد حساسیت به بی حسی دندانپزشکی خیلی کم است ولی امکان دارد پیش بیاید. علائم حساسیت همواره در تمامی اشخاص یکسان نیست امکان دارد سبب ایجاد نشانه های متنوع در بیماران شود. حاد ترین نوع حساسیت که می توان رخ دهد شوک آنافیلاکسی باشد که می تواند عارضه های خیلی خطرناکی برای شخص به همراه داشته باشد.

بی حسی دندان
چنانچه این عارضه مهار نشود می تواند خطر مرگ را هم به همراه داشته باشد. هر چند این گونه حساسیت خیلی کم است و جای هیچگونه نگرانی ندارد. بعضی از عمده ترین علائم حساسیت به بی حسی دندانپزشکی که باید به آن ها حتما توجه نمایید و بایستی دندانپزشک خود را مطلع نمایید عبارتند از:
• ورم، التهاب، قرمزی، خارش در صورت یا دیگر نواحی بدن، فوری پس از برگشت از مطب
• تغییر ریتم تنفس و ضربان قلب
• التهاب گلو و دهان
• در زمان خوردن و حرف زدن دچار مشکل شدن
• احساس ضعف، بی حالی و سرگیجه
• درد در ناحیه شکم، حالت استفراغ و تهوع
• از دیگر علائم حساسیت به بی حسی دندانپزشکی می توان به ایجاد ضایعات پوستی هم اشاره نمود.

درمان حساسیت به بی حسی دندانپزشکی

همان گونه که می دانید نشانه هایی که باعث حساسیت به بی حسی دندانپزشکی می شود حاصل از اپی نفرین موجود در بی حسی می باشد. این نشانه ها واکنش حساسیت زا نیستند و همانطور که می دانید مشکل و عارضه گذرا می باشند. همچنین اکثرا به رفتار های روانشناختی و اضطراب بیمار بستگی دارند. این نشانه ها معمولا نباید کسی را نگران کنند و فقط لازم است این مسائل را با دندانپزشک خود برای ممانعت از ایجاد علائم مشابه در میان گذاشت. همچنین جهت پیشگیری از بروز این نشانه ها به جای لیدوکائین از سایر داروهای بی حسی استفاده کنند.

اقدامات لازم جهت جلوگیری از حساسیت به بی حسی دندانپزشکی

حساسیت به بی حسی دندانپزشکی بایستی با تست حساسیت انجام شده و به وسیله آلرژیست تایید شود. چرا که امکان ایجاد واکنش آلرژیک خطرناک دراز مدت وجود دارد. زمانی که تست حساسیت به بی حسی، مثبت شد، دندانپزشک بایستی با بکارگیری مواد جایگزین اقدامات لازم را جهت از بین بردن این حساسیت انجام دهد. پژوهشات حاکی از آن است که حساسیت های متنوعی در دندانپزشکی وجود دارد. با این وجود هم اکنون شواهد و مدارک لازم وجود ندارد که نشان دهد نباید از مواد رایج دندانپزشکی استفاده کرد. با این حال تیم دندانپزشکی بایستی مواظب بوده و از مواد بی حسی موجود جهت بروز آلرژیک بیش از اندازه از خفیف تا حاد، هم از طریق دهان و هم در بخش های غیر مرتبط بدن مطلع باشند.

چگونه می توان حساسیت به بی حسی دندانپزشکی را کاهش داد؟

سوالی که ممکن است برای هر کسی پیش از رجوع به دندانپزشک پیش آید این است که چگونه می توان حساسیت به بی حسی دندانپزشکی را کم نمود؟ بیماران امکان دارد تنها به آلرژی دارویی خود توجه کنند و متوجه نباشند که از اقسام دیگر حساسیت ها بایستی در زمان رجوع به مطب و پر نمودن فرم های تاریخچه پزشکی خود آگاهی رسانی کنند. پیش از آغاز درمان دندانپزشک شما امکان دارد از شما سوال نماید که آیا تاکنون به هر ماده ای حساسیت داشته اید یا نه؟ چنانچه دارید، پرسش بعدی که می پرسد امکان دارد این باشد که حساسیت شما چه بوده است؟ این گونه پرسش ها به متخصص شما کمک نموده تا اطمینان حاصل نماید که مواد بی حسی که بکار می برد در طی درمان برای شما خطری نخواهد داشت. جهت یک تجربه مطمئن در حیطه دندانپزشکی ضروری است به متخصص خود موارد زیر را بیان کنید:

• دارو ها، مواد غذایی و… که می شناسید یا فکر می کنید به آن آلرژی دارید.
  • چنانچه در گذشته دچار افت ناگهانی فشار خون شده اید بایستی حتما با دندانپزشک خود این موضوع را در میان بگذارید.
  •  اطلاع پیشینه قبلی حساسیت به داروهای بیهوشی و دیگر دارو ها
  •  چنانچه از آلرژی خود به مواد بکار برده شده در دندانپزشکی آگاه نیستید می توانید از متخصص خود بخواهید پیش از آغاز درمان تست آلرژی را برای شما انجام دهد. در این شیوه متخصص کمی از مواد که امکان آلرژی به آن در شما وجود دارد را داخل دهان قرار داده یا اینکه تزریق می کند. چنانچه به ان حساسیت نداشته باشید مراحل درمان را آغاز می کند.

نکات مهم جهت مقابله با حساسیت به بی حسی دندانپزشکی برای کودکان

موقعی که پدر و مادر کودک خویش را جهت معالجه به بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان می برند به این مسئله مهم بایستی دقت نمایند که چنانچه کودک سابقه حساسیت به بی حسی دندانپزشکی را داشته باشد بایستی به متخصص اطلاع دهد تا قبل از اقدام به درمان موارد مهم را رعایت کند. چنانچه کودک برای نخستین بار جهت درمان به دندانپزشکی مراجعه می کند بهترین دندانپزشک وظیفه دارد اندکی از مواد پروتئینی لاتکس را به شیوه آزمایش در داخل دهان کودک وارد نماید و نشانه های حساسیت در دندانپزشکی را بدین شکل ارزیابی کند.

چنانچه کودک را با شیوه بیهوشی می خواهند درمان کنند بایستی مواد بی حسی مطابق وضعیت جسمی کودک تعیین شود. چنانچه نشانه های حساسیت در کودک دیده شد بایستی خیلی زود تحت درمان قرار گیرد. برای انجام کار های دندان کودکان نظیر ارتودنسی دندان کودکان، عصب کشی دندان کودکان، فلوراید تراپی کودکان و… خود لازم است به بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان مراجعه نمایید تا دچار حساسیت های بعد از تزریق بی حسی نشوند.