خارش حاصل از رویش دندان در کودکان

خارش حاصل از رویش دندان در کودکان

خارش حاصل از رویش دندان در کودکان

رویش اولین دندان‌ها در کودک از حدود ۶ ماهگی است، که در این هنگام خارش‌های متداول در لثه‌ها ایجاد می‌شود. از شایع‌ترین علت‌هایی که باعث بیدار شدن کودکان از خواب همراه با گریه می‌شود، رویش دندان و بیرون زدن آن از لثه است. لثه‌های آن‌ها به دلیل نرم بودن، نمی‌توانند خارش درآمدن دندان را تحمل کنند. رویش دندان یک امر طبیعی در بدن است، بنابر‌این نمی‌توان جلوی آن را گرفت، اما برخی درمان‌ها برای کاهش درد وجود دارند و می‌توان با مراجعه به دندان پزشک چنین مشکلاتی را حل کرد. این عامل، ممکن است برای مادران هنگام شیردهی ایجاد مشکل کند، زیرا برخی کودکان هنگام مکیدن دچار ناراحتی در لثه می‌شوند. البته در برخی مواقع، مکیدن شیر باعث کاهش التهاب لثه می‌شود. این دوران هم برای کودک و هم برای والدین آن دشوار و کلافه کننده می‌شود، اما با داشتن اطلاعات کافی در این زمینه و دانستن راه حل، می‌توان از این دوران به راحتی گذر کرد. البته استفاده از روش‌های نا‌مناسب، ممکن است وضعیت را بدتر کند، پس باید از روش‌های پزشکی برای کاهش درد بهره برد.

اهمیت دندانهای شیری کودکان

ممکن است با خود فکر کنید، که دندان‌های شیری برای خراب شدن هستند و یک روز خواهند افتاد، پس نیازی به نگهداری آن‌ها وجود ندارد. ممکن است پوسیدگی این دندان‌ها مشکلات جدی‌تری را به وجود آورد. نباید به دلیل شیری بودن دندان‌ها، از درمان و رسیدگی به آن‌ها چشم پوشی کرد، پس از درآمدن نیز، باید مراقبت‌های ویژه‌‌ی بهداشتی صورت گیرد. معمولا یک متخصص دندان پزشکی کودکان، استفاده دستمالی تمیز و مرطوب را برای پاک کردن لثه کودک توصیه می‌کند. تا زمانی که دندان از لثه بیرون بیاید، از دستمال به عنوان پاک‌کننده استفاده کنید. پس از بیرون آمدن نیز، بهتر است از مسواکی ظریف و نرم که مخصوص کودکان است، بهره ببرید. معمولا در این سنین و برای دندان‌های شیری، به کارگیری خمیر دندان الزامی نیست.

مراحل رویش و تکامل دندانهای شیری چگونه است

رویش دندان‌های شیری در کودکان دارای مراحلی می‌باشد، معمولا این دندان‌ها در ۴ تا ۱۰ ماهگی و در لثه‌ بالا و پایین شروع به رشد می‌کنند. البته لازم به ذکر است، اگر بیش از ۱۰ ماه به طول بینجامد، نیازی به نگرانی از سوی والدین وجود ندارد. در واقع اگر والدین از سلامت رشد استخوانی و نمو کودک خود مطمئن باشند، هیچ گونه مشکلی وجود نخواهد داشت. به طور کلی رویش دندان در کودکان شامل ۵ مرحله است، که هر کدام در زمان‌های متفاوتی بوده و پروسه‌ای طولانی می‌باشد. در مرحله اول که در همان ابتدای تولد است، ۲۰ دندان در استخوان‌های فک و زیر لثه‌ها وجود دارند. در مرحله بعدی اولین دندان‌های شیری در می‌آید، سپس بین ۱۰ تا ۱۴ ماهگی می‌توانیم شاهد رویش اولین دندان‌های آسیاب باشیم. در مرحله چهارم نیز، دندان‌های نیش و ثنایا در خواهند آمد، سپس زمان رویش دندان آسیاب بزرگ فرا می‌رسد، که برای کودکان دردناک است.

مراحل رویش و تکامل دندان‌های شیری چگونه است

نشانههای رویش دندان در کودکان

به طور کلی هنگام درآمدن دندان در کودکان برخی نشانه‌ها به وجود می‌آیند، که والدین می‌توانند از طریق آن‌ها از این مسئله آگاه شوند. این علائم تشابه زیادی با علائم سرما خوردگی دارند، پس ممکن است در تشخیص دچار اشتباه شوید. آبریزش بیش از حد دهان، باعث قرمز شدن و بروز حساسیت در اطراف پوست آن می‌شود، در نتیجه بهتر است به طور مدام بزاق بیرون آمده را پاک کنید. همچنین لثه‌ها به دلیل بیرون آمدن دندان، شکافته می‌شوند، که در این زمان ممکن است، با ورم کردن، درد لثه و قرمزی مواجه شوید.

برخی دیگر از عوامل رویش دندان و خارش عبارتند از؛ کج خلقی، گرفتن گوش، مالیدن صورت بیش از حد، تورم لثه، تلاش برای جویدن اجسام، نا منظم شدن خواب، کاهش اشتها، افزایش مکیدن و کشیدن گوش‌ها. در زمان رویش دندان، ممکن است دمای بدن کودک دچار افزایش شود، که به آن تب ناشی از درآمدن دندان گفته می‌شود. البته باید بدانید، رویش دندان معمولا باعث ایجاد تب بالا در کودک نمی‌شود، به طور کلی برخی کودکان در این زمان دچار گرمی هستند. با این حال در صورت وقوع تب بیش از حد، بایستی به پزشک مراجعه کنید.

بی قراری نوزاد برای دندان در آوردن

رویش دندان باعث می‌شود، کودکان در این سنین دچار برخی بی‌قراری‌ها شوند، که با گریه همراه خواهد بود. برخی از والدین در این باورند، که هنگام رویش دندان در کودک، درد شدیدی رخ می‌دهد‌. اما این عقیده کاملا اشتباه است و باید بدانید که تنها عامل بی‌قراری کودک، خارشی است که در بخش‌های مختلف لثه اتفاق می‌افتد. این عامل باعث می‌شود، هنگام در آمدن دندان، چیز‌های مختلف را در دهان خود قرار دهد. در واقع این رفتار‌ها از سوی آن کاملا عادی بوده و نیازی به نگرانی وجود ندارد، البته باید مراقب بود، کودک با گاز گرفتن اجسام به لثه‌ خود آسیب وارد نکند. این مورد نیز گفتنی است، که اگر تا حدود ۱۳ ماهگی در دهان کودک، هیچ دندانی وجود نداشت، باید به یک متخصص دندان پزشکی کودکان مراجعه شود.

بی قراری نوزاد برای دندان در آوردن

خارش لثه نوزاد و راههای درمان

یکی از راه‌کارهای مناسب در مواجهه با خارش لثه نوزاد، استفاده از انگشت شست یا دستمال مرطوب برای ماساژ لثه‌ها است، که باعث کاهش درد می‌شود‌. همچنین برخی مواقع خاص استفاده از دارو‌هایی در زمینه دندان پزشکی تحت آرام بخشی کودکان کار‌ساز خواهد بود. بهتر است یک حلقه دندان گیر یا دستمال را خنک کرده، سپس به کودک بدهید، تا در دهان گرفته و بجود، این کار خارش لثه را برطرف می‌کند. لازم به ذکر است، برای تسکین درد کودکان، بدون نظر پزشک متخصص، به هیچ وجه از دارو‌های مسکن دندان پزشکی تحت آرام بخشی‌ کودکان استفاده نکنید. استفاده از برخی ژل‌های دندان نیز گزینه مناسبی بوده و می‌تواند باعث از بین بردن التهاب و خارش لثه شود.

رویش دندان در کودکان، یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی می‌باشد، زیرا ممکن است با به کارگیری راه‌کارهای نادرست، لثه‌ها و دندان‌ها خراب یا کج شوند. بنابر‌این مراقبت از دندان‌های شیری بسیار قابل توجه می‌باشد، زیرا در آینده کودکان تاثیر‌گذار است.

این متن توسط تیم نویسندگان وب سایت نوشته شده است.

نظر دهید