درمان پوسیدگی دندان کودکان

درمان خانگی پوسیدگی دندان کودکان

درمان پوسیدگی دندان کودکان

درمان پوسیدگی دندان کودکان به   tooth decay in children معروف می باشد .که اغلب خود را با بروز لکه های سیاه نشان می دهد یکی از شایع ترین دلایل بیماری های عفونی کودکان است که اغلب در دوران خردسالی و وجود دندان های شیری برای آن ها اتفاق می افتد. در واقع کودکان به درستی نمی توانند بهداشت دندان را رعایت کنند بنابراین دهان آن ها می تواند محیط مناسبی برای رشد باکتری های مخرب باشد که همین باکتری ها با تولید یک نوع اسید قوی مینای دندان را از بین برده و پوسیدگی های سطحی و یا عمقی را برای دندان های کودک به وجود می آورند.

درمان دندانهای شیری به سه دلیل حائز اهمیت میباشد از آنجا که دندانهای شیری برای انجام عمل جویدن و کمک به رشد کودک، نقش بسزایی دارند، لذا وجود آنها بسیار ارزشمند است.
وجود یک دندان شیری در جای خود میتواند به عنوان یک فضا نگهدار عمل کرده و نظم موجود بین دندانها را تا زمان رویش دندان دائمی جانشینش حفظ کند ؛اما در صورتی که این دندان زودتر از موعد کشیده شود، دندانهای مجاور با حرکت به سمت این مکان، فضای دندانی را که در آینده قرار است رویش کند، اشغال کرده و موجب بی نظمی دندانی و احتمال نیاز به درمان‌های ارتودنسی پیچیده و پرهزینه در آینده میگردد.
همچنین وجود دندان شیری از نظر زیبایی و ایجاد اعتماد به نفس به خصوص برای کودکان کم سن و سال دارای اهمیت میباشد.

درمان خانگی پوسیدگی دندان کودکان

 

چگونه پوسیدگی دندان کودک به وجود می آید؟

پوسیدگی دندان کودک از جمله مواردی می باشد که بیشتر والدین با آن برخورد داشته اند. این نوع عارضه که ممکن است به علت های مختلفی ایجاد شود چنانچه در هنگام خردسالی و وجود دندان های شیری اتفاق افتد ممکن است برای رویش دندان های دائمی مشکلات جدی را به وجود آورد. پوسیدگی دندان کودک که معمولا به دلایل مختلفی اعم از:

انتقال بزاق دهان بزرگسالان درون دهان کودکان

باقی ماندن غذا یا هر نوع ماده غذایی دیگر در لابه لای دندان کودک

شیر خوردن کودکان در زمان خواب

وارد آمدن صدمه به طور مستقیم به دندان

و …. اتفاق می افتد یک امر مهمی است که حتما باید توسط دندانپزشک اطفال درمان شود؛ چرا که افتادن یکی از دندان ها می تواند باعث حرکت کردن باقیمانده دندان ها شود و فضای کافی برای رشد دندان های دائمی کودک را از بین ببرد. در نتیجه دندان های کودک به صورت نامرتب قرار گرفته و در آینده به ارتودنسی نیازمند شود.

درمان پوسیدگی دندان کودکان

پوسیدگی دندان کودک را جدی بگیرید

هنگامی که در دندان افراد خصوصا کودکان پوسیدگی ایجاد می شود درون دهان سوراخی به وجود می آید که به طور حتم می تواند محل مناسبی برای تجمع باکتری و باقیمانده مواد غذایی باشد که این امر خود به تنهایی می تواند باعث ایجاد آبسه دندان شود و عفونت های مزمنی را به همراه داشته باشد و به راحتی محل عبور عفونت به لایه های زیرین لثه را فراهم آورد. در چنین حالتی سلامت دندان های دائمی به مخاطره می افتد و حتی ممکن است عفونت لثه و دهان، بیماری های خطرناک دیگری را نیز برای کودک به وجود آورد. پس لازم است تا از همان شش ماهگی که رویش اولین دندان ها اتفاق می افتد مراقبت از آن ها را جدی بگیرید و در صورت بروز کمترین پوسیدگی در هر یک از دندان های کودک، ترمیم و معالجه از آن ها را انجام دهید.

 

علت پوسیدگی دندان های شیری چیست؟

دندان های شیری اولین چیزی هستند که در سن شش ماهگی در دهان کودک رویش خود را آغاز می کنند و تا سن ۱۰_۱۲ سالگی میهمان دهان هر کودکی باقی خواهند ماند، پس مراقبت از آن ها می تواند سلامت فردی کودکان را تضمین کند. اما متاسفانه گاهی اوقات به دلایل مختلف مانند:

بی توجهی والدین به رعایت بهداشت اولین دندان های شیری

الگوی نامناسب برای غذای کودک

استفاده های مکرر کودکان از شیشه های شیر، مکیدن پستانک و مواد خوراکی شیرین

کاهش بزاق دهان کودک در زمان خواب

عدم معاینه دندان کودک توسط دندانپزشک اطفال

مصرف بعضی داروهای مخرب که از طریق شیر دهی به کودکان منتقل می شود

و بسیاری موارد دیگر می تواند پوسیدگی های دردناکی را برای کودکان به وجود آورد.

درمان خانگی پوسیدگی دندان کودکان

 

راه های درمان پوسیدگی دندان کودکان

اگر کودک شما از پوسیدگی دندان و دردهای نابهنگام رنج می برد علاوه بر انجام مسواک زدن و استفاده منظم از فلوراید، بهترین راه ممکن مراجعه به یک متخصص دندانپزشکی کودکان می باشد؛ زیرا دندانپزشک کودک با توجه به میزان پوسیدگی دندان اقدامات لازم را با استفاده از بی حسی موضعی و شاید هم بیهوشی کامل انجام می دهد و شما اطمینان دارید که درمان پوسیدگی دندان کودک با امن ترین حالت در محیطی مجهز صورت خواهد گرفت. البته گاهی اوقات عمق پوسیدگی تا ریشه دندان پیشروی کرده و متخصص دندانپزشک، عصب کشی را بهترین راه درمان انتخاب می کند، پس در چنین حالتی باید کودک به صورت دراز کش و با به کار گرفتن بیهوشی های بیمارستان درمان شود.

پوسیدگی دندان کودک ۱۸ ماهه

بعد از دوره اتمام فرایند رویش دندان امکان دارد به دلیل مراقبت ضعیف ومصرف مواد غذای نا مناسب باعث شود پوسیدگی دندان کودک ۱۸ ماهگی در دندان کودکان خود را نشان دهد.

درمان پوسیدگی دندان کودک در خانه

درمان پوسیدگی دندان کودکان معمولاً نیاز به مراجعه به دندانپزشک دارد. اما در صورتی که به هر دلیلی امکان مراجعه به دندانپزشک در دسترس نباشد، می‌توانید در خانه اقداماتی برای مدیریت موقت پوسیدگی دندان کودک انجام دهید. در هر صورت، مراجعه به دندانپزشک برای تشخیص و درمان صحیح مشکل ضروری است.

درمان پوسیدگی دندان کودک در خانه شامل مراقبت های زیر می‌شود:

بهداشت دهان: حتماً دندان‌ها را صبح و شب با مسواک نرم و خمیر دندان مناسب برسازید. در صورتی که کودک هنوز قادر به مسواک زدن نباشد، می‌توانید با استفاده از یک پارچه نرم یا یک پنبه تمیز دندان‌ها را پاک کنید.

اقدامات تغذیه: مصرف مواد غذایی با قند و شیرینی‌های مصنوعی را کاهش دهید. سعی کنید کودک را از قند و شیرینی‌های غیرسالم دور نگه دارید تا پیشرفت پوسیدگی کنترل شود.

توجه داشته باشید برای درمان پوسیدگی دندان کودکان در خانه ، انجام این موارد ممکن است باعث کاهش پیشرفت و در گاهی اوقات منجر به توقف آن شود به میزان پیشرفت پوسیدگی بستگی دارد.

 

بهترین دندانپزشک کودکان

مطمئنا در هر شهری می تواند دندانپزشکان زیادی در زمینه مراقبت از دندان های کودکان فعالیت داشته باشند. اما از آنجایی که اغلب کودکان از مراجعه به دندانپزشکی واهمه دارند بنابراین یک مطب دندانپزشکی زیبا می تواند قبل از هر راه درمانی به کودک شما آرامش دهد. پس به شما توصیه می شود مطب دکتر الهام توکلیان را برای انجام کارهایی مانند:

پر کردن دندان کودک

روکش کردن دندان کودک

ارتودنسی دندان کودک

عصب کشی دندان کودک

فیشور سیلانت دندان کودک

درمان پوسیدگی دندان های شیری کودک

و …. را انتخاب نمایید و آرامش خاطری را به کودک خود هدیه دهید.

نظر دهید