دندانپزشکی در دوران شیردهی

دندانپزشکی در دوران شیردهی

دندانپزشکی در دوران شیردهی

اگرچه درمان های دندانپزشکی در دوران شیردهی مادران نسبت به مادران باردار آسان تر است، اما هنوز هم حساسیت ها و مراقبت‌ هایی وجود دارند. بزرگترین مسئله در این دوره این است که آیا داروهای بی حسی در دندان پزشکی وارد شیر مادر می شوند یا خیر؟ یا اینکه از اشعه ایکس و بیهوشی نیز می توان با خیال راحت استفاده کرد؟ از این نظر، درمان دندان در دوران شیردهی موانع زیادی ندارد روش هایی مانند درمان ریشه ، کشیدن دندان، پرکردن دندان و کاشت ایمپلنت را می توان به راحتی در دوران شیردهی انجام داد.

اساسی ترین معیار در این دوره این است که فرد به دندانپزشک بگوید در دوران شیردهی است. زیرا برخی داروهایی که پزشک در حین بیهوشی و پس از آن استفاده می شود طبق توصیه پزشک نباید وارد شیر شود و دندانپزشک نکات مربوطه را به مادر شیرده اطلاع می دهد.

بنابراین همانطور که مشخص است در درمان های دندانپزشکی بیش از یک ماده بسته به روش درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. دندانپزشک در معاینات دندانپزشکی که مهمترین معاینات قبل از بارداری است، باید اقدامات لازم قبل از شیردهی را انجام دهد. در واقع بهتر است فرد قبل از بارداری به دندانپزشک مراجعه کند. با این‌حال در صورت بروز مشکلات دندانی، پزشکان با توجه به بیماری مادر تصمیم می گیرند که آیا درمان دندان در دوران شیردهی انجام شود یا خیر.

دندانپزشکی در دوران شیردهی

کشیدن دندان در دوران شیردهی

اگر مشکلات سلامتی دیگری که مانع از کشیدن دندان شود مانند مشکلات سیستم عصبی یا لخته شدن خون وجود نداشته باشد، می توان در دوران شیردهی دندان کشیدن را انجام داد.

در حالی که یکی از مشکلات مربوط به دندان در دوران شیردهی کشیدن دندان است، در چنین مواردی دندانپزشک بسته به وضعیت دندان تصمیم گیری می کند. در صورت درخواست، چنانچه دندانپزشک لازم بداند می توان درمان دندان کشیدن را انجام داد.

موضوعی که در اینجا بیماران را نگران می کند این است که آیا داروی به حسی با وارد شدن در شیر به نوزاد آسیب میرساند یا خیر؟ تاکنون هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد بی حسی موضعی در دندانپزشکی از شیر به نوزاد منتقل می شود. با این حال، برای احتیاط، برخی از بیماران ترجیح می دهند ۲-۳ ساعت پس از دندانپزشکی، بعد از دوشیدن و دور ریختن شیر موجود، به نوزاد خود شیر دهند.

پرکردن دندان در دوران شیردهی

پرکردن دندان مهمترین روش درمانی است که باید با توجه به مضر بودن مواد مورد استفاده در درمان های دندان برای مادران شیرده مورد بررسی قرار گیرد. زیرا برخی از مواد مورد استفاده در پرکردن دندان می تواند به شیر مادر و سلامتی نوزاد آسیب برساند.

اگر مادران در دوران شیردهی مایعات زیادی مصرف نکنند و در دوران شیردهی از غذاهای با ارزش مانند خوراکی های دارای کلسیم استفاده نکنند، پوسیدگی دندان ممکن است رخ دهد.

برای جلوگیری از این حفره ها، از پر کردن دندان استفاده می شود. با این حال، پر کردن دندان بدون استفاده از آمالگام توسط پزشک توصیه می شود. علاوه بر مواد، مشخص است که داروهای مورد استفاده در پرکننده با شیر مادر مخلوط شده و تاثیر مستقیمی بر روی کودک خواهد داشت. بنابراین، پرکننده های مضر باید با توجه به اندازه اثر آنها ترجیح داده شوند که این کار با تشخیص دندانپزشک انجام می شود.

زمان شیردهی بعد از درمان های دندانی

در حالی که بیهوشی و سایر داروهای مورد استفاده برای درمان های دندان در دوران شیردهی با دقت انتخاب میشوند، معمولاًتوصیه می شود ۲ تا ۳ ساعت بعد از درمان‌های دندانپزشکی صبر کنید اگرچه مقادیر بسیار کمی از بی حسی موضعی مورد استفاده احتمالاً با شیر مخلوط می شود، اما بهتر است مادران برای ۲ تا ۳ ساعت صبر کنند و بعد به نوزاد خود شیر دهند تا اطمینان حاصل شود که این بی حسی به نوزاد آسیبی نمی رساند.
اگرچه برخی از دندانپزشکان دوشیدن اولین شیر پس از درمان های دندانپزشکی و ندادن آن به نوزاد را توصیه می کنند، اما این امر اجباری نیست.

درنتیجه مناسب ترین روش درمان دندانپزشکی در دوران شیردهی، شیر دادن به نوزاد قبل از شروع درمان، صبر کردن برای ۲ تا ۳ ساعت بعد از درمان و سپس شیر دادن به نوزاد است.

گرفتن عکس دندان در دوران شیردهی

یکی دیگر از عواملی که مراقبت های دندانی را در دوران شیردهی خاص می کند، اشعه ایکس است. اشعه ایکس به عنوان بزرگترین کمک دندانپزشکان، سهولت زیادی در تعیین روند و روش های درمان فراهم می کند. بسیاری از موقعیت‌ها مانند ساختار ریشه دندان، ارتباط آن با دندان‌های مجاور، اینکه آیا عفونت دارد یا خیر و تشخیص پوسیدگی در ریشه را می‌توان با کمک اشعه ایکس با دقت بیشتری تشخیص داد.

در برخی از درمان های دندانپزشکی، مدیریت روند درمان بدون اشعه ایکس امکان پذیر نیست. به عنوان مثال، از آنجایی که روش هایی مانند کشیدن برخی از دندان ها و درمان ریشه را نمی توان بدون اشعه ایکس انجام داد.

بنابراین ممکن است مادران در دوران بارداری یا شیردهی با مشکلات دندانی مختلفی مواجه شوند. در چنین مواردی با توجه به روش درمانی که باید اعمال شود، طبق توصیه دندانپزشک اقدام می شود. گرفتن عکس با اشعه ایکس دندان در دوران بارداری مناسب نیست ولی عکس برداری با اشعه ایکس در دوره شیردهی ضرری ندارد.

عصب کشی در دوران شیردهی

عصب کشی دندان یک روش درمانی است که در برخی موارد نیاز به انجام آن می‌باشد. اگر شما در دوران شیردهی هستید و نیاز به عصب کشی دندان دارید، می‌توانید با دندانپزشک خود در مورد این موضوع مشورت کنید. در ادامه، برخی از مطالب مرتبط را بررسی خواهیم کرد:

۱. داروهای استفاده شده در عصب کشی دندان: در عصب کشی دندان، معمولاً از داروهای بی حسی محلی استفاده می‌شود. داروهای بی حسی محلی همچون لیدوکائین ممکن است در شیر منتقل شوند، اما به طور کلی مقدار آن به شیر منتقل شده محدود است و تأثیرات جانبی برای نوزاد کمتر هستند.

۲. تغییر طعم و بوی شیر: مصرف داروهای بی حسی ممکن است باعث تغییر طعم و بوی شیر شود. این ممکن است باعث رفض شیر توسط نوزاد شود. در صورتی که شیر مادر به طور موقت دچار تغییر طعم شود، می‌توانید از روش‌هایی مانند تجدید طعم شیر (با ماساژ دهانی ملایم و یا لیسپ کمی قبل از شیردهی) استفاده کنید تا نوزاد ادامه دهد شیر را مصرف کند.

۳. زمان عصب کشی: در برخی موارد، عصب کشی می‌تواند در دوران شیردهی انجام شود. با این حال، بهتر است با دندانپزشک خود در مورد زمان مناسب برای انجام عصب کشی مشورت کنید. در برخی موارد، ممکن است به تعویق عصب کشی تا پایان دوره شیردهی توصیه شود.

در نهایت، بهتر است با دندانپزشک خود در مورد وضعیت شما و هرگونه تأثیر ممکنی از عصب کشی بر روی شیردهی صحبت کنید. او می‌تواند اطلاعات دقیق تری را با توجه به شرایط خاص شما و نیازهای شما ارائه دهد.

ایمپلنت در دوران شیردهی

اینکه آیا مادر برای ایمپلنت در دوران شیردهی مناسب است یا خیر توسط پزشک تعیین می شود. به طور کلی، کاشت ایمپلنت در دوران شیردهی برای مادرانی که معاینه منظم دندانپزشکی می کنند، هیچ ضرری ندارد. ایمپلنت های زیر جلدی را می توان با خیال راحت در دوران شیردهی قرار داد و به کمیت یا کیفیت شیر ​​آسیبی نمی رساند. با این وجود نظر دندانپزشک در این موارد در اولویت است.

دندانپزشکی در دوران شیردهی

آیا عفونت دندان در دوران شیردهی به شیر منتقل می شود؟

خیر مسلماً در دوران شیردهی عفونت دندان به شیر منتقل نمی شود. نیازی به ترس یا باور حرف های اطرافیان در این مورد نیست.

به طور خلاصه میتوان گفت که در مورد مضر بودن مواد مورد استفاده در درمان های دندانپزشکی برای مادران شیرده مشکل جدی وجود ندارد. دندانپزشکان پس از اطلاع از بیماری‌های زمینه‌ای بیمار قبل از شروع و بررسی های لازم، اقدام می کنند. بر این اساس، او توضیح می دهد که چه درمان‌ هایی برای مادرانی که شیر می دهند سالم تر است و سپس به درمان های دندانپزشکی را آغاز می‌ کند. تنها چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که از پر کردن آمالگام برای دندان استفاده نکنید.

نظر دهید