دندان ششم یا اولین دندان دایمی

دندان ششم یا اولين دندان دايمی

دندان ششم یا اولین دندان دایمی

اولین دندان‌های دائمی که معمولاً در سنین شش سالگی در کودکان ظاهر می‌شوند، «دندان‌های شش سالگی» نام می گیرند. این دندان ها، در مجموع چهار دندان، در قسمت راست – چپ فک پایین و فک بالا هستند. از آنجایی که تمام دندان های دیگر کودک در این سن شیری هستند، دندان های شماره ۶ یا اولین دندان های دایمی ممکن است دندان هایی حائز اهمیت در نظر گرفته نشود. اما بهتر است توجه داشته باشید که دندان‌های جدیدی به جای این دندان‌ها رشد نخواهند کرد و بنابراین باید از این دندان‌ها که اولین دندان‌های آسیاب در دهان کودکان هستند، به خوبی مراقبت نمود.

دندان های شماره ۶ که اولین دندان های دائمی هستند که محافظت می شوند، به دلیل اعتیاد کودکان به مصرف آب نبات و شکلات در این سن و اینکه مسواک زدن و مراقبت از دهان به طور مرتب شروع نشده است، بسیار مستعد پوسیدگی هستند. بعد از پوسیدگی این دندان ها با دندان های شیری اشتباه گرفته می شوند و در صورت عدم درمان احتمال از دست دادن آنها افزایش می یابد. از دست دادن زودهنگام دندان های دائمی می تواند باعث اختلال در رشد فک و تراز دندان ها شود. بنابراین، مراقبت از اولین مولرهای دائمی و محافظت از آنها بسیار مهم است.

درمان و پیشگیری برای جلوگیری از پوسیدگی دندان شماره ۶

همانطور که گفتیم دندان ششم یا اولین دندان دایمی باید به خوبی محافظت شود. در حقیقت باید تلاش کرد که این دندان تا سالیان سال به طور سالم در دهان باقی بماند. در بین دندان های دائمی، این دندان اولین دندانی است که در سن ۶ سالگی بیرون می آید و جویدن غذا را تا سن ۱۲ سالگی امکان پذیر می کند و در طول زندگی در دهان باقی می ماند. بزرگترین دلیل از دست دادن زودرس این دندان می توان همان اهمال کاری در مراقبت از آن و قرار دادن این دندان در دسته دندان های شیری باشد. از این رو بزرگترین خطر برای این دندان از بی توجهی به دندان های شیری ناشی می شود. از نظر بسیاری از متخصصان دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان، داشتن ذهنیت ” دندان های شیری به هر حال تغییر خواهند کرد” منشا بسیاری از مشکلات دندانی و دهانی در آینده است.

اما اولین دندان های دائمی چگونه باید محافظت شوند؟ اولین کاری که باید برای دندان های دائمی یا دندان شماره ۶ انجام داد، محافظت از آنها در برابر پوسیدگی است که به معنای درمان پیشگیرانه است. پیشگیری از پوسیدگی با عادات مسواک زدن، معاینات منظم دندانپزشکی، استفاده از فلوراید تراپی کودکان و فیشورسیلانت امکان پذیر است، اما اگر پوسیدگی دندان رخ داده است، درمان پوسیدگی باید بدون تاخیر آغاز شود.

مسواک زدن برای محافظت از دندان شماره ۶: در این سن و حتی از سه سالگی باید به کودک عادت داد که با مسواک مناسب و خمیر دندان مخصوص کودک مسواک بزند. در این مورد اغلب خمیردندان های حاوی فلوراید ترجیح داده می شوند. روند مسواک زدن باید با آموزش والدین و تحت کنترل آنها شروع شود. وقتی کودکان دندان‌های خود را به صورت بدون آموزش مسواک می‌زنند، اغلب سطوح قابل رویت یا در دسترس دندان‌ها را مسواک می‌زنند. در این حالت میکروب‌ها راحت‌تر در سطح مشترک یا سطوح جویدنی دندان‌ها تجمع می‌کنند. به همین دلیل، کنترل والدین پس از مسواک زدن برای تمیز شدن قسمت های مختلف دندان ها ضروری است.

درد رویش دندان ششم

در این زمینه توصیه می شود به کودکان خود بیاموزید که مسواک را در محل اتصال دندان به لثه با زاویه ۴۵ درجه قرار دهند، سطوح قابل مشاهده دندان ها را مسواک و سپس محل جویدن دندان ها را مسواک بزنند. این رویه بایستی با حرکات عقب و جلو انجام شود. دندان ها باید به خصوص بعد از صبحانه و قبل از رفتن به رختخواب در شب مسواک زده شوند. دقت داشته باشید که از مسواک های ساخته شده از موهای نرم و نایلونی متناسب با اندازه دهان کودک استفاده شود. مسواک های سخت برای استفاده مناسب نیستند زیرا باعث فرسایش دندان ها می شوند. همانطور که جارو کردن را نمی توان با یک جارو قدیمی انجام داد، دندان ها را نیز نمی توان با یک برس قدیمی مسواک زد. پس مسواک را باید به محض فرسودگی (تقریباً هر ۶ ماه) تعویض نمود.همچنین کودک باید هر شش ماه یا سالی یک بار نزد متخصص دندانپزشکی کودکان برده شود.

درد رویش دندان ششم

شکایت از درد رویش دندان ششم در برخی کودکان وجود دارد. این درد اغلب خفیف بوده و به صورت التهاب در لثه پوشاننده دندان ظاهر می شود. درد و التهاب دندان هایی که در مرحله نیمه رویش قرار دارند، بیشتر است. در حقیقت در این حالت به سبب تجمع مواد غذایی در زیر لثه و ایجاد ضربه به هنگام جویدن، درد ایجاد می شود. اما همانطور که گفتیم این درد خفیف بوده و چندان آزار دهنده نیست.

 

یک متخصص دندانپزشکی کودکان در زمینه مراقبت از دندان های دائمی فرزندان شما نقش بسیار مهمی دارد. علاوه بر طی روال معاینه دندانپزشکی می توانید از تخصص یک دندانپزشک کودک برای درمان پوسیدگی های دندان های ششم کودک خود استفاده کنید. دریافت خدمات دندانپزشکی تحت آرام بخشی کودکان ممکن است در این مورد لازم باشند. در مورد دریافت خدمات دندانپزشکی کودکان بهتر است کودک خود را برای معاینه در قرار اول دندانپزشکی آماده کنید. البته بیشتر متخصصان در این زمینه توصیه می کنند که کودکان خود را از سنین پایین تر برای انجام معاینات دهان و دندان به نزد دندانپزشک ببرید. در مورد دندان ششم پوسیده بعضا به سبب شدت آسیب، خدمات عصب کشی دندان کودکان کمک کننده است. روکش دندان کودکان نیز راهکار دیگری است که می تواند از آسیب بیشتر به دندان دائمی فرزند شما جلوگیری کند. اینکه کدام یک از این راهکارها می تواند برطرف کننده مشکل دندان کودک باشد به تشخیص دندانپزشک متخصص بستگی دارد.

اما اگر این کار را برای اولین بار است که پس از رویش دندان های دائمی انجام می دهید به یاد داشته باشید که:

  • از ایجاد ذهنیت مجازات در مورد بردن کودک نزد دندانپزشک خودداری کنید
  • محیطی ایجاد کنید که کودک با لذت به نزد دندانپزشک برود.
  • ارتباط صمیمی بین دندانپزشک و کودک به کودک در غلبه بر ترس خود کمک می کند.

اولین دندان‌های شش سالگی

نتیجه گیری

مراقبت و حفظ سلامت دندان شماره ۶ یا اولین دندان دائمی اهمیت بسیار زیادی دارد. در اغلب کودکان به دلیل محسوب کردن این دندان در دسته دندان های شیری، سلامت دندان شماره ۶ به خطر می افتد. اولین دندان دائمی کودک در صورت آسیب و پوسیدگی بایستی فورا مورد درمان و ترمیم قرار گیرد. برای پیشگیری از آسیب و همچنین درمان مشکل دندان دائمی آسیب دیده توصیه می کنیم که علاوه بر مسواک زدن و رعایت سایر نکات بهداشتی مراجعه به دندانپزشک کودک را در برنامه مراقبتی فرزندان خود قرار دهید.

 

نظر دهید