راه های اصلاح لبخند لثه ای

راه های اصلاح لبخند لثه ای

احتمالا لبخند لثه ای را بارها و بارها دیده باشید و این سوال در ذهن شما پیش آماده باشدکه چرا لثه ی برخی از افراد به هنگام خندیدن، کاملا نمایان است؟ این حالت می تواند در اعتماد به نفس فرد خیلی تاثیر گذار باشد. البته برخی از افراد با این موضوع مشکلی ندارند و همچنان می توانند به زندگی عادی خود بپردازند. اما باید پذیرفت که این حالت، یک مشکل فیزیولوژیک و تا حدودی یک نقص به حساب می آید. دلایل مختلفی منجر به بروز این اتفاق می شوند که شاید یکی از آنها رشد غیر طبیعی دندان یا فعال بودن بیش از حد لب بالایی است.

برطرف کردن این مشکل، توسط دندان پزشک می تواند انجام شود. در صورتی که افراد، خیلی زود و در سن کودکی متوجه چنین اختلالی در فرزند خود شوند، می توانند به متخصص دندانپزشکی کودکان مراجعه کرده و اگر مشکل با ارتودنسی دندان کودکان قابل رفع شدن باشد، این مشکل را حل کنند.

دلایل به وجود آمدن لبخند لثه ای در افراد

اگر به دهان افرادی که دارای لبخند لثه ای هستند نگاهی بیندازید، متوجه یک ناهنجاری در لب و دندان ها و یا لثه خواهید شد. گاهی ممکن است لثه ی این افراد بیش از حد پهن و بزرگ باشد. گاهی هم پیش می آید که وقتی افراد دندان های خود را روی هم میگذارند، فک آنها درست روی هم قرار نمی گیرد. در برخی از افراد هم ممکن است لب ها کمی بیش از حد فعال باشند و یا کوچک و باریک باشند که هنگام خنده، لثه را نمایان می کنند و نمی توانند همپوشانی خوبی ایجاد کنند.

یکی از مهم ترین دلایل ایجاد شدن لبخند لثه ای در افراد مختلف، ژنتیک است. بسیاری از پزشکان زیبایی توانسته اند راه های مختلف و موثری را برای از بین بردن این مشکل (ژنتیک) استفاده کنند و جواب بگیرند.

برخی از عوامل دیگر نیز شامل موارد زیر است:

۱. دندان های نامرتب و نامنظم

۲. بیماری پریودنتال و لثه

۳. بیش از حد رشد کردن استخوان بیرونی فک بالا

۴. داشتن دندان های بسیار کوتاه

۵. رشد بیش از حد لثه ها در اثر مصرف داروهای ضد تشنج و یا داروهای ضد فشار خون

درمان لبخند لثه ای در کودکان

کودکان ممکن است به دلایل مختلفی از جمله ژنتیک، لبخند لثه ای داشته باشند. بعد از اینکه دندان شیری در کودکان، یکی یکی درآمد، می توان این موضوع را تا حدودی متوجه شد. البته رشد استخوان فک و لب و دندان ها در کودکان، کامل نیست و ممکن است این مشکل به طور موقت باشد. در گذر زمان امکان دارد این مشکل برطرف شود. تشخیص این مورد به عهده متخصص دندانپزشکی کودکان است.

برای درمان لبخند لثه ای در کودکان باید بعد از تشخیص قطعی و صد درصد دندان پزشک، باید اقدامات لازم را انجام داد. البته در بیشتر موارد نیازی نیست اقدام خاصی انجام شود اما در صورتی که لبخند فرزند شما برایتان اهمیت دارد، می توانید از طریق کانتورینگ لثه و یا ارتودنسی دندان کودکان این مشکل را رفع کنید.

درمان لبخند لثه ای در بزرگسالان

لبخند لثه ای بزرگسالان

بعد از گذر از سنین بلوغ و نوجوانی، وقتی رشد فک و صورت و دندان ها کامل شد، ممکن است در برخی از افراد، لبخند لثه ای باقی بماند. این افراد می توانند با روش های جدید و نوین امروزی، زیر نظر متخصصین زیبایی و دندانپزشکان، تا حد بسیار زیادی این مشکل را برطرف کنند.

یکی از این روش ها، ارتودنسی است. اگر مشکل از ناهنجاری لب ها و درست قرار نگرفتن فک روی یکدیگر باشد، می توان با ارتودنسی از طریق بریس ثابت و متحرک، این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرد.

روش دیگر، ونیر یا استفاده از روکش دندانی است. گاهی لثه ها رشد طبیعی دارند اما این اتفاق به خاطر از بین رفتن یا کوتاه شدن مینای دندان ها می باشد. می توان با یک روکش گذاری ساده این مشکل را کمتر کرد.

جراحی افزایش طول دندان هم می تواند یک راه حل بسیار خوب در این مورد باشد. بسیاری از افراد، مینای دندان کوتاهی دارند و یا هنوز این مینا به طور کامل رشد نکرده است. می توان با یک جراحی دندان این مشکل را برطرف کرد.

جراحی لب نیز در افرادی که لب های کوتاهی دارند و یا مشکل لبخند لثه ای در آنها به همین دلیل است، می تواند موثر باشد و جایگزین جراحی سنگین تری مانند جراحی فک باشد.

لیزر درمانی هم در این زمینه می تواند موثر باشد. با لیزر می توان بافت لثه را کم کرد و لبخند لثه ای را از بین برد.

بهترین کلینیک دندان پزشکی برای رفع لبخند لثه ای

این روزها کلینیک ها و مراکز درمانی زیادی در حوزه دندانپزشکی وجود دارد که هر کدام می توانند با تجهیزات خاص خود، در درمان بسیاری از بیماری های دهان و دندان، پیش قدم باشند. برخی از این مراکز فقط مخصوص کودکان هستند و می توان انجام کارهایی مانند فلوراید تراپی کودکان، ارتودنسی و عصب کشی یا ترمیم دندان آنها را انجام داد. در برخی از کلینیک ها و مطب های دندان پزشکی هم می توان اعمال جراحی مهم تر مانند برطرف کردن لبخند لثه ای را انجام داد. به هر حال هر کدام از این کلینیک ها باید از هر نظر، مجهز باشند. برطرف کردن لبخند لثه ای، کار کوچکی نیست و نیازمند تبحر و تخصص و تجهیزات است.

هزینه درمان لبخند لثه ای

هزینه درمان لبخند لثه ای در بزرگسالان و کودکان، متفاوت از یک دیگر است. همان طور که عصب کشی دندان کودکان با بزرگسالان یک قیمت نیست، مطمئنا برطرف کردن لبخند لثه ای نیز به یک قیمت و هزینه نخواهد بود. مشکلات دندان و لثه کودکان هزینه کمتری در پی دارد و اگر در همان سنین کودکی درمان شوند، از بروز مشکلات و هزینه های بالا در سنین بالا، جلوگیری می کند. اما در افراد بزرگسال، باید اقدامات خاص تر انجام شود تا مشکل لبخند لثه برطرف گردد. لذا نیازمند هزینه بالاتر است.

برخی از بیمه های تکمیلی، هزینه های درمانی را پوشش می دهند و می توان هزینه کمتری بابت از بین بردن لبخند لثه ای پرداخت کرد. البته در صورتی که این اقدام جزء اقدامات زیبایی محسوب شود، کمتر بیمه ای زیر با پرداخت هزینه های آن می رود.

نظر دهید