عدم همکاری کودک در مطب دندانپزشکی

درمان مشکلات دندان در کودکان، کار دشواری است؛ زیرا آنها به دلیل ترس و اضطراب قادر به همکاری با دندانپزشک نیستند. اما دکتر توکلیان متخصص داندانپزشک کودکان، با در نظر گرفتن بهترین روش درمان، به خوبی ترس کودکان را برطرف می کند. دکتر توکلیان، از روش های بیهوشی مناسب، برای درمان مشکلات دندان در کودکان استفاده می کند. با وجود این روش های بی حسی تا حدود زیادی انجام خدمات دندانپزشکی برای کودکان، آسان شده و جراحی های آنها با موفقیت گذرانده می شود.

اگر کودک من برای درمان دندانش با دندانپزشک همکاری نکرد چه کار کنم؟

معمولا کودکان به خاطر داشتن سن پایین، آنطور که باید از دندان های خود مراقبت نمی کنند؛ به همین دلیل اغلب کودکان، با مشکل خرابی و پوسیدگی دندان مواجه هستند. اگر دندان های خراب شده کودکان، از نوع دائمی باشد لازم است که نسبت به درمان آنها اقدام کنیم. اما کودکان خیلی راحت با انجام خدمات دندانپزشکی کنار نمی آیند. معمولا هم مهمترین عاملی که سبب عدم همکاری کودک در مطب دندانپزشکی می شود ترس زیاد است. حال یکسری روش ها و ترفندها وجود دارد که شما با عمل کردن به آنها می توانید قدری از اضطراب کودک را کم کنید. والدین باید تا جایی که امکان دارد خاطرات بد دندانپزشکی را به کودک خود یادآوری نکنند. اشاره داشتن به مواردی مانند ترس از آمپول و درد دندان، می تواند روحیه کودک را به شدت تضعیف کند؛ که در این حالت کودک به هیچ عنوان قادر به همکاری با دندانپزشک نخواهد بود. اگر والدین می خواهند که کودکان آنها جراحی موفق و بدون دردی داشته باشند؛ لازم است از هر گونه رفتاری که باعث ترس در کودک می شود خودداری کنند.

عدم همکاری کودک در مطب دندانپزشکی

هرگز از زور و اجبار برای جراحی دندان کودکان خود استفاده نکنید؛ چرا که تاثیرات منفی زیادی در فکر و روح آنها خواهد گذاشت. شما می توانید با توضیح دادن به کودک خود، که انجام جراحی با روش های بدون درد انجام می گیرد. تنها هدف شما باید راضی کردن کودک برای انجام یک جراحی بدون درد باشد پس با پیشنهاد دادن مواردی که کودک از داشتن آنها لذت می برد نیز می توانید این کار را انجام دهید.

تا آمدن کودک به مطب برای درمان دندان، وظیفه آرام کردن او بر عهده والدین است. اما با ورود به مطب و آماده شدن برای جراحی، دندانپزشک نیز باید تلاش کند با آرام کردن و استفاده از خدمات مناسب، ترس کودک را از بین ببرد. همه می دانیم که انجام خدماتی مانند عصب کشی دندان کودکان، با درد و ترس زیادی همراه است. حال دندانپزشک باید با توجه به سن و نوع جراحی باید از روش بی حسی دندان استفاده کند. بی حسی پیش از کار، باعث می شود کودک در طول مدت زمان درمان، هیچ گونه دردی را احساس نکند. آرام و بدون ترس بودن کودک، افزون بر راحتی کودک، باعث تقویت تمرکز دندانپزشک شده لذا جراحی با موفقیت انجام می گیرد. اگر تنها تا مرحله بیهوشی یا بی حسی بتوانید کودک را راضی به همکاری کنید موفقیت بزرگی کسب کرده اید؛ چرا که بعد از بیهوشی دیگر کودک چیزی از مراحل درمان را احساس نمی کند. سعی کنید هرگز، تجربه های ناخوشایند خود را که همراه با ترس است به کودکان انتقال ندهید. پیش از جراحی هم از جملاتی که ترس کودک را تشدید می کند استفاده نکنید. برای مثال به کودک نگویید که نترسی یا جراحی اصلا درد نداره زیرا این عبارات خود به خود موجب ترس می شود.

دلایل ترس کودک از دندانپزشکی

این که بیشتر کودکان سن پایین قادر به درمان مشکلات دندان خود نیستند ناشی از ترس آنهاست. ترس زیاد از درد، سبب می شود که آنها حتی به زور هم قادر به همکاری نباشند. همانطور که می دانید ترس در زمان جراحی، باعث ثبت خاطرات ناخوشایندی در ذهن کودک می شود. ترس به هنگام انجام خدمات دندانپزشکی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال وقتی در یک جمع خود شما از درد شدید دندانپزشکی صحبت می کنید؛ این وحشت در خاطر کودک باقی می ماند.

از آنجایی که بیشتر بی حسی ها از طریق داروی مخصوص با آمپول است؛ بنابراین ترس از آمپول هم یکی از دلایل مهم خواهد بود. هیچگاه کودکان خود را برای مراقبت از دندان های خود تهدید نکنید. مثلا به آنها نگویید که اگر دندانهایتان خراب شود در این صورت باید آنها را بکشید که درد زیادی دارد. سن پایین هم خیلی اهمیت دارد چرا که کودک تصور وحشتناکی از دندانپزشکی خواهد داشت. تجربه های تلخ هم در این زمینه بی تاثیر نیست. اگر حتی یک مرحله از جراحی دندانپزشکی برای کودکان به اجبار و خشونت صورت گرفته باشد؛ این ترس برای همیشه همراه آنها خواهد بود. با اینکه علل ترس کودک از دندانپزشکی زیاد و متنوع هستند؛ اما خوشبختانه وجود روش هایی مانند دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان، توانسته خیلی از این ترس ها را از بین ببرد. در مواردی هم خونریزی و دیدن آن باعث ترس در کودک می شود.

چگونه با ترس از دندانپزشکی کودک مقابله کنیم؟

دلایل مختلفی برای ترس کودکان از دندانپزشکی وجود دارد، از جمله:ترس از درد:
بسیاری از کودکان از درد می ترسند و این ترس می تواند در مورد دندانپزشکی نیز صادق باشد. آنها ممکن است تجربه بدی از دندانپزشکی داشته باشند، مانند درد دندان یا تزریق بی حسی.

ترس از تجهیزات دندانپزشکی:

تجهیزات دندانپزشکی می توانند برای کودکان ترسناک باشند. آنها ممکن است از صدای تجهیزات یا ظاهر آنها بترسند.

ترس از محیط مطب دندانپزشکی:

مطب دندانپزشکی می تواند برای کودکان یک محیط ناآشنا و ترسناک باشد. آنها ممکن است از بو، صداها یا نورهای مطب دندانپزشکی بترسند.
اگر کودک شما در مطب دندانپزشکی احساس ترس یا اضطراب می کند، می توانید از راهکارهای زیر برای آرامش او استفاده کنید:

• با او صحبت کنید و به او اطمینان دهید که همه چیز درست خواهد شد.
  • از موسیقی یا داستان های آرامش بخش استفاده کنید.
  • از تکنیک های تنفس عمیق یا ماساژ استفاده کنید.
  • در صورت لزوم، می توانید از دندانپزشک خود بخواهید که از داروهای آرام بخش استفاده کند.

اگر خود والدین برای انجام خدمات مختلف به دندانپزشک مراجعه می کنند بهتر است کودکان را همراه خود نبرند. با وجود دلایل ترس زیاد، اما باید دانست که روش های مناسبی هم برای مقابله با این ترس ها وجود دارد. یک متخصص دندانپزشکی کودکان، که تجربه و مهارت کافی دارد؛ می تواند به راحتی کودک را آرام و راضی کند و جراحی را انجام دهد. تماشای ابزار و وسایل دندانپزشکی هم ممکن است موجب ترس در کودک شود. به هر حال از آنجایی که سن کودکان پایین است ممکن است هر چیزی باعث ایجاد ترس در آنها شود.

عدم همکاری کودک در مطب دندانپزشکی

بهترین راه این است که همیشه کودکان خود را از عوامل رعب انگیز دور نگه داریم. دور بودن از ترس و آرامش خاطر کودک، به هنگام انجام کلیه خدمات دندانپزشکی مختلف، تاثیرات مثبت فراوانی برای همکاری بهتر با جراح دارد. مهارت دندانپزشک هم خیلی مهم است. گاهی ممکن است برخی از دندانپزشکان از خدمات همراه با درد برای کودکان استفاده کنند که این باعث ثبت خاطره ای دردناک در ذهن او می شود؛ به طوری که حتی ممکن است در سنین بزرگسالی هم این ترس همراه آنها باقی بماند. ترس والدین هم باعث ترس کودک خواهد شد پس مواظب رفتارتان باشید.