عصب کشی دندان با لیزر

عصب کشی دندان، فرآیندی بسیار طولانی و در عین حال تخصصی می‌ باشد که برای دندان های پوسیده و دردناک انجام می‌ شود. تخلیه بافت نرم دندان برای از بین بردن درد، امری است که به صورت سنتی و مدرنیته انجام می‌ شود. امروزه برای دریافت نتیجه بهتر از پرتوهای نوری لیزری با طول موج خاص برای این کار استفاده می‌ شود که بدون درد و خونریزی می‌ باشد.عصب کشی دندان با لیزر مدرن ترین روش عصب کشی دندان می باشد.

عصب کشی دندان چیست؟

باکتری های مخرب دندان های پوسیده، در صورتی که به بافت نرم موجود در داخل دندان دست پیدا کنند، می توانند عصب های دندان را تحت تاثیر قرار دهند. در این زمان افراد با مراجعه به دندانپزشکی، خواستار کشیدن و یا پر کردن دندان هستند.
دندانپزشکان با بررسی عمق پوسیدگی، می توانند تشخیص خود را از نوع پوسیدگی و اقدام قابل انجام داشته باشند و به مراجعه کننده اطلاع دهند. در صورتی که دندان در مرحله پوسیدگی بافت نرم قرار داشته باشد، با پیشنهاد عصب کشی دندان پزشک روبرو خواهید شد.
در این صورت، بافت نرم دندان طی فرایند عصب کشی، خارج می‌ شود و محل خلأ موردنظر با مواد مخصوص پر می گردد. عموما روش های مختلفی برای عصب کشی دندان وجود دارند که هر یک کیفیت کاری و همچنین مدت زمان متغیری را برای انجام این فرایند دارا هستند.
در روش سنتی، از ابزار و اقلام خاص و ویژه بهره گیری می‌ شود تا تخلیه قسمت پوسیده دندان و همچنین بافت نرم داخلی دندان انجام گیرد. سپس مراحل پر کردن با متریال و پانسمان انجام می گیرد. عموما درد و خونریزی، دو مورد مهمی هستند که در عصب کشی دندان، غیر قابل اجتناب می‌ باشند.

عصب کشی دندان با لیزر

با توجه به افزایش فناوری و تکنولوژی در عرصه پزشکی و دندانپزشکی، لیزر یک عامل بسیار تاثیرگذار در روند درمانی می‌ باشند. برای عصب کشی دندان نیز، استفاده از نور لیزر با طول موج متغیر، به جای استفاده از ابزار و اقلام خاص، مورد توجه دندانپزشکان قرار گرفته است.
در عصب کشی دندان با لیزر از دو الی سه طول موج نور لیزری استفاده می‌ شود که هر یک مزیت و کاربرد متعددی را دارا هستند. با دست یافتن به محفظه پالپ دندان با نور لیزر، می‌ توان به راحتی عمل تخلیه بافت نرم دندان و همچنین پاکسازی آن، انجام گیرد.
طول موج اول با خاصیت تمیز کنندگی می‌ تواند قسمت های مدنظر دندانپزشک را تخلیه سازد. استفاده از این طول موج لیزر، نیاز به دقت بسیار بالایی دارد تا عمل تخلیه و تمیز کردن بافت نرم دندان به طور کامل صورت بگیرد.
طول موج دوم با عنوان nd توانسته است هرگونه مواد باکتریایی را از داخل بافت دندانی خارج سازد. خارج سازی باکتری به صورت از بین بردن زیست آن ها انجام می گیرد. در این صورت پاکسازی کامل دندان در قسمت های مختلف صورت می گیرد و محل داخلی دندان را برای قرارگیری مواد پرکننده آماده می سازد.

چه کسانی می توانند کاندید عصب کشی دندان با لیزر شوند؟

عصب کشی دندان با لیزر، بدون هیچ محدودیتی برای تمامی افراد امکان پذیر است. تمامی افراد در سنین مختلف از کودک تا بزرگسال می توانند از روش لیزری برای عصب کشی استفاده کنند.
کودکانی که از درد و روش های تهاجمی عصب کشی دندان، ترس دارند، می توانند با این روش، بدون درد و خونریزی، دندان های خود را با روش عصب کشی، ترمیم نمایند. درمان ریشه دندان ها، امری زمان بر و تخصصی است، این عامل سبب می‌ شود تا کودکان سنین زیر ده سال از این امر کناره گیری نمایند. لذا درمان ریشه با لیزر، ضمن کوتاه سازی فرایند عصب کشی دندان، توانسته است از روش های تهاجمی این فرایند بکاهد و درد را بسیار کاهش دهد.
عصب کشی دندان کودکان در کلینیک تخصصی دندانپزشکی، می‌ تواند با لیزر انجام گیرد. دندانپزشک با تجربه در زمینه استفاده از طول موج مختلف لیزر برای عصب کشی، می‌ تواند فرآیندی کاملا ساده و بدون درد را برای درمان ریشه دندان کودکان، اجرا کند.

مزایای عصب کشی با لیزر

لبخند لثه ای بزرگسالان

استفاده از طول موج نور لیزر برای عصب کشی دندان، مزیت های بسیاری را در پی دارد. تا کنون عوارض بسیار محدودی برای این فرآیند مشاهده شده است اما مزایای عالی این فرآیند نسبت به روش سنتی، مورد تایید جامعه دندانپزشکان قرار گرفته است.
• در این روش سر و صدای زیاد به جهت استفاده از اقلام تخلیه کننده و مته صورت نمی گیرد و مراحل موردنظر کاملا بی صدا انجام می گردد.
• کاهش میزان بسیاری درد در این فرآیند، از مزیت های عالی آن می‌ باشد.
• کنترل میزان خونریزی به وجود آماده در مراحل عصب کشی دندان توسط دندانپزشک، کاملا آسان و ساده صورت می گیرد.
• منجر به ضدعفونی کاملا قسمت تخلیه شده دندان می‌ شود و از ایجاد عفونت ناشی از رشد و فعالیت باکتری ها در قسمت داخلی دندان جلوگیری به عمل می آورد.
• زمان مورد نیاز برای انجام عصب کشی را به میزان زیادی کاهش می‌ دهد و منجر به صرفه جویی در زمان برای پزشک و مراجعه کننده می‌ شود.
• هزینه لازم برای درمان ریشه دندان را به مقدار زیادی کاهش می‌ دهد.
• از مواد پر کننده دارای فلزات سنگین در این فرآیند استفاده نمی شود و در نتیجه به سلامت دندان کمک می‌ کند.
• طول موج لیزر به کار رفته، هیچ صدمه ای به سلامت مراجعه کننده نمی زند و به صورت کاملا ایمن استفاده می‌ شود.

هزینه عصب کشی دندان با لیزر

به طور کلی، هزینه ای که برای درمان ریشه دندان و عصب کشی آن اعلام شده است، هزینه ای بالا می‌ باشد. اما با بهره گیری از بیمه های درمانی مختلف، می‌ توان به راحتی از این فرآیند درمانی، به بهترین نحو جهت حفظ سلامتی استفاده کرد.
عصب کشی دندان با لیزر با توجه به جایگاه دندان ها و همچنین مقدار پوسیدگی دندان ها متغیر می‌ باشد. دندان های پیش، به سبب داشتن جایگاه خوب در فک، از هزینه کمتری برای عصب کشی برخوردار می‌ باشند. اما دندان های پسین، نیازمند پرداخت هزینه ای زیادتر برای درمان ریشه می‌ باشند.
به طور کلی تفاوت هزینه عصب کشی دندان با روش سنتی و لیزر، می‌ تواند بستگی به عوامل مختلفی داشته باشد که توسط کلینیک های دندانپزشکی کاملا شفاف سازی می‌ شوند.