فواید و مزایای ارتودنسی دندان کودکان

فواید و مزایای ارتودنسی دندان کودکان

فواید و مزایای ارتودنسی دندان کودکان

دندان ها در واقع نگینی ارزشمند در دهان شما هستند، که باید به صورت صحیح و اصولی از آن ها مراقبت کنید، تا علاوه بر حفظ ظاهر زیبای آن ها دچار پوسیدگی و کرم خوردگی نشوند، یکی از روش های درمانی جهت اصلاح فرم دندان ها در سنین مختلف بین کودکان ارتودنسی می باشد، ارتودنسی دندان کودکان یک روش کاملا اصولی و مدرن پزشکی می باشد، که به دلیل مزایای فراوانی که دارد،  متخصص دندانپزشکی کودکان این روش را جهت اصلاح لبخند انتخاب می کند.

ارتودنسی دندان کودکان چیست؟

دندان های دائمی اغلب در سنین کودکی و قبل از بلوغ کامل رشد می کنند و به همین علت تغییر ظاهری و فرم دندان ها نیز باید در همین سن صورت بگیرد. به طور کلی طبق بررسی های به عمل آمده شرایط لثه، فک و ریشه دندان برای تغییر فرم به کمک ارتودنسی بیشتر فراهم می باشد و همچنین نتایج بهتری را می توان از این روش درمانی دریافت کرد. در واقع ارتودنسی دندان کودکان یک روش تدریجی جهت اصلاح دائمی و قطعی فرم دندان ها می باشد، که پزشک بر اساس شرایط دندانی بیمار ترجیح می دهد، که در یک فک یا دو فک بیمار جهت اصلاح فرم و طراحی لبخند از ارتودنسی استفاده کند، ارتودنسی هایی که در این سن مورد استفاده قرار می گیرند، بیشتر از نوع دائمی هستند و همچنین بعد از اتمام دوره درمانی پزشک از نمونه های متحرک استفاده می کنند.

ارتودنسی دندان کودکان

در سنین پایین تر به دلیل شرایط بهتر لثه و فک شما می توانید نتایج بهتر را در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت کنید، همچنین به هیچ عنوان این روش خطری برای شما به همراه ندارد، دکتر الهام توکلیان یکی از پزشکان برجسته در این زمینه می باشد، که به راحتی می تواند این روش درمانی را مطابق با اصول پزشکی برای کودکان دلبند شما اجرا کند و حتی با اطمینان خاطر جهت شروع درمان می توانید به این پزشک متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید.

سن  ارتودنسی دندان کودکان

سن ارتودنسی کودکان معمولاً در دوره‌های مختلف رشد دندان‌ها و فک‌ها متفاوت است. انجام ارتودنسی می‌تواند در هر سنی آغاز شود، اما برخی موارد نیاز به درمان ارتودنسی در سنین زودتری دارند. برای بیشتر کودکان، مرحله‌ای که دندان‌های شان دائمی شکل می‌گیرند (معمولاً بین ۸ تا ۱۴ سالگی)، زمان مناسبی برای آغاز درمان ارتودنسی است.

انواع ارتودنسی کودکان

ارتودنسی انواع مختلفی دارد و پزشک با توجه به شرایط فک و دندان بیمار نظریه خود را صادر می کند، به همین علت پزشک تعیین کننده نوع ارتودنسی شما می باشد، انواع ارتودنسی کودکان استاندارد شامل نمونه های ذیل می باشد:

ارتودنسی ثابت:

این نمونه از ارتودنسی به طور کاملا ثابت روی دندان های شما قرار می گیرد و همچنین در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین نتایج را برای بیمار به ارمغان می آورد.

ارتودنسی متحرک

در برخی از موارد خاص شرایط دهانی بیمار به گونه ای است، که با کوچکترین تغییر فک و دندان در شرایط استاندارد قرار می گیرد، به همین علت پزشک از این روش استفاده می کند.

ارتودنسی لینگوال

شرایط دهانی و دندانی هر فردی قطعا یکسان نیست و گاهی اوقات برای ادامه روند درمانی به صورت اصولی پزشک از این نوع ارتودنسی خاص که در پشت دهان قرار می گیرد، استفاده می کند.

ارتودنسی

ارتودنسی دیمون:

نسل جدیدی از ارتودنسی در بین کودکان می باشد، که روند درمانی را بسیار سریعتر می تواند بکند.

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی یا براکت‌های شفاف، یک روش مدرن درمانی بای ارتودنسی دندان کودکان است که به بیماران امکان می‌دهد به‌طور نامشهود دندان‌های خود را اصلاح کنند. در این روش، براکت‌ها و سیم‌های باینری عادی با براکت‌های شفاف و سیم‌های شفاف جایگزین می‌شوند. این براکت‌ها شفاف و نامرئی هستند و بر روی سطح داخلی دندان‌ها قرار می‌گیرند،

ارتودنسی سرامیکی

این نوع از ارتودنسی به سبب ظاهر متفاوتی که دارد، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، در این نوع از ارتودنسی به هیچ عنوان ظاهر فلزی وجود ندارد و به ندرت دیگران متوجه ارتودنسی در دهان فرد می شوند.

تاثیر ارتودنسی بر بینی:

تغییر و اصلاح فرم دندان ها نه تنها باعث قرار گرفتن فک در جای مناسب می شود، بلکه می تواند در سنین پایین خصوصا در بین کودکان باعث تغییر ظاهری بینی نیز شود، به طوری که وقتی فک جا به جا می شود، بینی و فک در سنین رشد در یک راستا قرار می گیرند و در نتیجه باعث خوش فرمی بینی می شود و از افتادگی نوک آن در سنین جوانی جلوگیری میکند، طبق بررسی های انجام شده که نتایج مثبتی نیز به همراه داشته است، اغلب افرادی که در سنین پایین و کودکی ارتودنسی انجام می دهند، در آینده به هیچ عنوان بینی قوزدار و افتاده ای نخواهند داشت.

انجام ارتودنسی روی کودک

مزایای ارتودنسی دندان کودکان:

این روش درمانی به سبب مزایا و ویژگی های مثبتی که دارد، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و همچنین نتایج حاصل شده کاملا مشهود و قطعی است و برای کودکان حتی در سنین پایین تر نیز مناسب می باشد.

  • ارتودنسی دندان کودکان بدون درد و خونریزی انجام می شود و همچنین برای کودکان بهترین روش درمانی می باشد.
  • این روش درمانی نتایج مثبتی را همیشه به همراه دارد و در مدت زمان کوتاهی نتایج حاصل می شود.
  • ارتودنسی دندان کودکان باعث اصلاح فرم دقیق دندان ها می شود و همچنین بعد از اصلاح فرم شرایط دندانی شما به صورت دائمی و ثابت می شود.
  • این روش کوچک ترین حساسیتی را برای دندان و لثه شما ایجاد نمی کند و به همین علت بیشتر پزشکان متخصص دندانپزشکی این روش را ترجیح می دهند.
  • نحوه نگهداری و همچنین مراقبت از دندان های ارتودنسی شده بسیار راحت و آسان می باشد.
  • ارتودنسی دندان کودکان به راحتی در یک جلسه قابل اجرا می باشد و همچنین کودک شما کوچک ترین دردی را احساس نخواهد کرد.
  • تغییر فرم دندان می تواند از پوسیدگی و کرم خوردگی آن ها نیز تا سر حد قابل توجهی جلوگیری کند، چون اگر دندان های کودک در جای مناسب قرار بگیرند، به هیچ وجه در آینده دچار آسیب و کرم خوردگی نمی شوند.
  • ارتودنسی دندان کودکان به نسبت سایر روش ها هیچ گونه عوارضی به همراه ندارد
  • ارتودنسی هایی که در دندان کودکان مورد استفاده قرار می گیرد، چون حاوی هیچ گونه ماده شیمیایی نیست، هیچ گونه خطری سلامت جسمی کودک شما را تهدید نمی کند.
  • دندان های کودک شما بلافاصله ظاهر طبیعی خود را به دست می آورد و از حالت بهم ریختگی خارج می شوند.
  • استفاده از ارتودنسی دندان در کودکان از بروز هرگونه ناهنجاری شدید در سنین بالاتر جلوگیری می کند.
  • علاوه بر بهبود شرایط دندان این روش می تواند باعث رشد بهتر فک شود و همچنین هر دو فک در یک راستا قرار می گیرند.
  • این روش از ارتودنسی از بروز هرگونه آسیب در دندان های دائمی جلوگیری کرده و حتی از دندان های دائمی تازه روییده شده محافظت کاملی می کند.
  •  علاوه بر تمامی این ویژگی های مثبت قطعا در آینده کودک شما دچار مشکلات گوارشی نیز نمی شود.

پیشگیری از مشکلات در آینده

ارتودنسی می‌تواند از بروز مشکلات جدی‌تر در آینده، مانند آسیب به لثه، دندان‌ها و مفصل فک جلوگیری کند. به عنوان مثال، اوربایت (بیرون زدگی دندان‌های پیشین) می‌تواند باعث ساییدگی دندان‌های آسیاب شود. این ساییدگی می‌تواند منجر به درد، حساسیت و حتی از دست دادن دندان شود. ارتودنسی می‌تواند با اصلاح اوربایت، از بروز این مشکلات جلوگیری کند.

هزینه ارتودنسی کودکان

هزینه‌های ارتودنسی برای کودکان ممکن است متغیر باشد و بستگی به چند عامل داشته باشد، از جمله مکان مطب، سطح تخصص و تجربه دکتر، نیازهای درمانی فرد، و مدت زمان درمان. تعیین کننده می باشد برای بررسی دقیق‌تر و استعلام قیمت هزینه‌ها از طریق فرم زیر با دکتر الهام توکلیان، بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان در تهران است، شاوه و در یافت نوبت انجام دهید . او می‌تواند براساس ارزیابی فردی و بررسی نیازهای دندانی کودکان، هزینه‌های تقریبی را تعیین و توضیح دهد.

    نظر دهید