قطره آهن چیست و تاثیر آن بر پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن چیست و تاثیر آن بر پوسیدگی دندان کودکان

قطره آهن چیست و تاثیر آن بر پوسیدگی دندان کودکان

استفاده درست و به موقع از قطره آهن می تواند از بروز مشکلاتی مانند آنمی یا کم خونی جلوگیری نماید. این قطره باعث بالا بردن سطح هموگلوبین بدن شده و در نتیجه منجر به تولید بیشتر گلبول های قرمز می شود.
شواهد نشان دهنده ی این است که بروز آنمی در کودکان نوپا بسیار شایع است که اصلی ترین دلیل آن، کمبود آهن در بدن می باشد. علاوه بر این، آهن در رشد بهتر کودکان نیز تاثیر بسیار زیادی می گذارد و سلامت عمومی کودک را در پی دارد.

قطره آهن چیست؟

امروزه استفاده از انواع مکمل های غذایی برای رشد بهتر و دستیابی به مواد معدنی ضروری، بسیار متداول شده است. یکی از اصلی ترین مکمل های غذایی که در سنین پایین کودکان مورد استفاده قرار می ‌گیرد، آهن معدنی است. این ماده معدنی و‌ مورد نیاز بدن به صورت کپسول، قرص و قطره آهن در بازار وجود دارد.

قطره آهن یک مکمل غذایی است که برای تامین آهن مورد نیاز کودکان تجویز می شود. آهن یک ماده معدنی ضروری برای رشد و نمو کودکان است و کمبود آن می تواند منجر به مشکلاتی مانند کم خونی، خستگی و ضعف شود.

قطره آهن معمولاً از سن ۶ ماهگی تا ۲ سالگی تجویز می شود. این قطره حاوی آهن فروس است که به راحتی توسط بدن جذب می شود.

مکمل های غذایی مخصوصنکته مهمی که در‌ مورد استفاده از قطره آهن وجود دارد، انجام آزمایشات مربوط به آن می باشد تا متناسب با شرایط بدن، آهن مورد نیاز را دریافت نماید.

انواع قطره آهن

قطره های آهن امروزی فاقد اثرات سیاه شدن دندان ها می باشند که از مهم ترین و با کیفیت ترین آن ها می توان به قطره آهن سیدرال، لیپوزوفر، کپتوسیدر، فروزومال و … . اشاره کرد.

قطره آهن چیست و تاثیر آن بر پوسیدگی دندان کودکان

عوامل موثر بر پوسیدگی دندان کودکان

مهم ترین عامل در بروز پوسیدگی دندان کودکان، مصرف مواد غذایی قندی و شیرین می باشد. در این مورد می توان مواد غذایی چسبنده شیرین را مثال زد که تاثیر بسیار زیادی بر پوسیدگی دندان کودکان دارند.
از جمله این موارد، گز، پاستیل، لواشک، نقل، آبنبات و… .می باشد. علاوه بر این، برخی از عادت های نادرست غذایی نیز در بروز پوسیدگی دندان در کودکان تاثیر گذار می باشد. به طور مثال، نگه داشتن غذا در داخل دهان یکی از اصلی ترین عادت های نادرستی است که باعث پوسیدگی دندان می شود. شما میتوانید  برای درمان پوسیدگی دندان کودکان خود حتما به متخصص دندانپزشکی کودکان مراجعه کنید

یک باور اشتباهی که در بین بسیاری از والدین وجود دارد، این است که استفاده از قطره آن را یکی از دلایل پوسیدگی دندان به شمار می آورند. قطره آهن به دلیل ایجاد واکنش با سطح دندان باعث بروز لکه های کوچک و بزرگ بر سطح دندان می شود اما این ها پوسیدگی دندان نیستند. برای درمان پوسیدگی کودکان و همچنین درمان دندان درد کودکان نیز راه های مختلفی وجود دارد که حتی بدون مراجعه به دکتر دندانپزشک کودکان نیز می توان آن را برطرف کرد.

قطره آهن چگونه باعث پوسیدگی دندان میشود؟

مطالعات انجام شده نشان می دهد که قطره آهن با پوسیدگی دندان کودکان مرتبط نیست و حتی آن را می توان در جلوگیری از این‌ پوسیدگی ها موثر دانست.

اصلی ترین تاثیر مصرف همیشگی قطره آهن بر روی دندان، تغییر رنگ دندان ها و ایجاد خطوط قهوه ای و سیاه بر سطح آن می باشد. یون آهن موجود در قطره آهن، باعث رسوب بر روی شیار های دهان باعث تغییر رنگ دندان ها می شود. بنابراین قطره آهن را نمی توان عامل پوسیدگی دندان به حساب آورد و مدرکی دال بر این قضیه نیز موجود نمی باشد.

قطره آهن چیست و تاثیر آن بر پوسیدگی دندان کودکان

فواید استفاده از قطره آهن

آهن یکی از عناصر معدنی مورد نیاز بدن می باشد که وظیفه ساخت هموگلوبین ها را به عهده دارد. هموگلوبین باعث حمل اکسیژن به بافت ها و سلول های دیگر می شود. در صورتی که هموگلوبین بدن کم باشد، تولید گلبول های قرمز متوقف می شود و یا با سرعت بسیار پایین تولید می شود. آهن موجود در بدن با فعالیت های خود می تواند سطح تولید هموگلوبین را بالا ببرد و از بروز کم خونی جلوگیری نماید.
معمولا نوزادان شیرخوار، آهن مورد نیاز خود را تا ۶ ماهگی از شیر مادر دریافت می کنند.

اما بعد از ۶ ماهگی نیاز بدن نوزاد به ذخایر‌ آهن بیشتر شده و استفاده از مکمل های غذایی ضروری است. با بالا رفتن سن کودک و استفاده از غذا های جامد، ممکن است که آهن مورد نیاز بدن به صورت کامل تامین نشود و همین امر نیز‌ باعث بروز کم خونی می شود. به همین دلیل استفاده از قطره های آهن در سنین مختلف برای رشد مناسب کودک بسیار حیاتی می باشد.
اما عامل اصلی که باعث عدم استفاده والدین از قطره آهن به کودکان می شود، نگرانی آن ها در خصوص پوسیدگی و سیاه شدن دندان های فرزند خود می باشد. در این مورد نیز امروزه از انواع مختلفی از قطره های آهن استفاده می شود که این مشکل را نیز حل کرده است.

معایب استفاده از قطره آهن برای کودکان

از معایب استفاده از قطره آهن برای کودکان، می توان به سیاه و‌ کدر شدن دندان ها اشاره کرد که از دلایل اصلی مراجعه به متخصص دندانپزشکی کودکان می باشد. همچنین مصرف قطره آهن را با بروز مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع، دل درد و یبوست نیز مرتبط می دانند.

نحوه مصرف صحیح قطره آهن

نحوه مصرف قطره آهن می ‌تواند متفاوت باشد. این مکمل غذایی را معمولا به صورت مستقیم در داخل دهان‌ کودک می چکانند. برای جلوگیری از لک شدن دندان های شیری کودکان نیز قطره آهن را در آب حل می کنند.

قطره آهن چیست و تاثیر آن بر پوسیدگی دندان کودکان

کمبود کدام ویتامین باعث پوسیدگی دندان میشود؟

شاید برای بسیاری از افراد این سوال به وجود آید که کمبود کدام‌ ویتامین باعث پوسیدگی دندان ها می شود؟
در مورد پوسیدگی دندان باید بگوییم که موارد متعددی می تواند باعث آن شود اما کمبود ویتامین دی را اصلی ترین عامل آن به حساب می آورند. بر همین اساس، افرادی که ویتامین دی کمی دارند در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار می گیرند.
در کودکان به دلیل داشتن دندان شیری، دلایل پوسیدگی متفاوت می باشد اما در همان سنین ابتدایی می توان با آموزش بهداشت دهان و‌ دندان به کودکان، از بروز پوسیدگی دندان های آن ها جلوگیری کرد.

اما سوالی که برای برخی افراد به وجود می آید این است که علت دیر دندان در آوردن برخی از کودکان چیست؟ در این مورد دلایل مختلفی وجود دارد اما اصلی ترین دلیل آن، کمبود برخی ویتامین ها می باشد که امروزه به صورت مکمل های غذایی در اختیار کودکان قرار می گیرد.

دکتر الهام توکلیان دارای تخصص در زمینه دندانپزشکی کودکان می باشد که با روش های مدرن و استفاده از تجهیزات مناسب، و محیطی  جذاب وکودکانه  به درمان و ترمیم مشکلات مربوط به پوسیدگی دندان شیری کودکان  به صورت  دندانپزشکی بیهوشی کودکان می پردازد.

نظر دهید