لمینت دندان بدون تراش

لمینت دندان

لمینت دندان بدون تراش

لمینت دندان بدون تراش، در مقایسه با لمینت های قدیمی و سنتی، توانسته است مشکلات مربوط به ظاهر دندان ها را خیلی بهتر و سریع تر رفع کنند. این لمینت های کوچک، مقاومت خوبی دارند و می توان بدون تراش روی سطح دندان، از آنها استفاده کرد.

داشتن لبخندی زیبا و دندان هایی سالم، می تواند تا حد بسیار زیادی در اعتماد به نفس فرد، موثر باشد. برخی از افراد بنا به هر دلیلی دندان های آسیب دیده و شکسته شده ای دارند. شاید شکل اصلی و ظاهری دندان حفظ شده باشد اما لب پر شدن یا ترک های آن، و حتی جرم های غیر قابل برطرف شدن روی آن می تواند لبخند او را تحت تاثیر قرار دهد.

استفاده از لمینت نه تنها برای افراد بزرگسال استفاده می شود، بلکه می توان برای کودکان هم استفاده کرد. برخی از کودکان دچار شکستگی های کوچک و لپ پر شدن دندان می شوند که می توان با لمینت دندان بدون تراش، مشکل آنها را رفع کرد. متخصص دندانپزشکی کودکان می تواند دندان کودکان را با همین لمینت پوشش دهد تا جلوه ی زیباتری داشته باشد. البته استفاده از این روش در کودکان، بیشتر برای دندان های دائمی معمول تر است.

اجرای لمینت های دندانی نیازمند دقت و حوصله ی بسیار زیادی می باشد که دندانپزشک متخصص، از عهده ی آن به خوبی بر می آید. برای انجام لمینت بدون تراش، نیازمند ترمیم برخی از قسمت های دندانی نیز وجود دارد که طبق نظر و تشخیص دندانپزشک، صورت می گیرد.

لمینت بدون تراش چیست؟

تا همین چند سال پیش، ترمیم دندان ها فقط با آمالگام و مواد پر کننده انجام میشد. حتی افرادی که دندان پوسیده داشتند و مجبور به عصب کشی بودند، در نهایت می توانستند با مواد پر کننده ی رنگ دندان، مطب دندانپزشک را ترک کنند. معمولا برای شکستگی های کوچک و به خصوص مشکلاتی از این دست برای دندان های جلو، اقدامات زیبایی انجام نمی شد. اما رفته رفته، کامپوزیت ها و لمینت های دندانی برای دندان کودکان و بزرگسالان تولید شد.

برای استفاده از این لمینت ها باید به اندازه ی ضخامت و قطر لمینت، از مینای دندان تراشیده می شد تا لمینت روی آن به خوبی جا گرفته و فیکس میشد. برخی از افراد تصور می کردند با این کار، استحکام مینای دندان کم می شود و ممکن است خیلی زود بشکند. درست یا نادرست بودن این تصور، خارج از بحث ما می باشد. اما چیزی که امروز با آن سروکار داریم، ابداع و نوآوری در این زمینه است که منجر به تولید لمینت های بدون تراش شده است.

لمینت دندان بدون تراش، نوعی روکش دندان کودکان و یا بزرگسالان می باشد که قطر کمی داشته و می تواند جایگزینی مناسب برای لمینت های قدیمی باشد. برای اجرای این لمینت ها روی دندان، نیازی به برش های عمیق نیست. می توان با برش های خیلی کم، آنها را روی دندان ها قرار داد. این لمینت ها در بین عموم افراد به لمینت بدون برش معروف است زیرا برای کار گذاشتن آنها روی دندان، نیازی به انجام اقدام تهاجمی و استفاده از مواد بی حسی نمی باشد.

مراحل نصب لمینت بدون تراش

لمینت بدون تراش
برای انجام لمینت بدون تراش باید ۴ مرحله ی اصلی زیر انجام شود تا لمینت کاری دندان به بهترین شکل ممکن انجام شود:

۱. مراجعه به دندانپزشک برای ویزیت و بررسی استحکام دندان ها جهت انجام لمینت

۲. قالب گیری از دندان ها و آماده سازی قالب ها در حدود ۲ هفته بعد.

۳. مراجعه به دندانپزشک و تراش نیم میلیمتری روی دندان که بدون مواد بی حسی انجام می شود.

۴. نصب و فیکس کردن لمینت ها روی دندان

مزایای استفاده از لمینت دندان بدون تراش

استفاده از روش لمینت دندان بدون تراش، مزایای فوق العاده خوبی به نسبت روش های دیگر و لمینت های قدیمی دارد. در اینجا به برخی از این مزایای مهم، اشاره کرده ایم:

  •  در این روش، مینای دندان تراشیده نمی شود و استحکام آن حفظ می گردد. اما در صورت نیاز به تراشیده شدن، فقط در حد بسیار ناچیز و نهایتا نیم میلیمتر تراشیده خواهد شد.
  •  از مواد تزریقی بی حسی برای این کار استفاده نمی شود و روشی کاملا کم تهاجم محسوب می شود.
  •  لمینت دندان بدون تراش بسیار طبیعی و زیبا هستند.
  •  سلیقه ی بیماران در ساخت این لمینت ها به کار گرفته می شود.
  •  اتصال لمینت به دندان ها بسیار محکم خواهد بود.
  •  طول عمر و ماندگاری لمینت دندان بدون تراش، زیاد است و تا حدود ۱۵ سال دوام می آورد.

 

برخی از معایب لمینت بدون تراش

لمینت ها در عین حال که زیبا هستند و می توانند مشکل ظاهری دندان ها را تا حد زیادی برطرف کنند، اما بدون عیب هم نیستند. برخی لمینت ها در طول زمان، به دلیل نوشیدن چای و قهوه، ممکن است حالت تیره و لکه ای به خود بگیرند. همچنین به دلیل اینکه بسیار نازک هستند، برای افرادی که دارای دندان های تیره و لکه دار هستند، مناسب نیست.

لمینت دندان بدون تراش، هزینه ی بالاتری نسبت به سایر روش ها دارد و برای افرادی که دارای بهم ریختگی شدید در ظاهر دندان های خود هستند، گزینه مناسبی نیست.

مقایسه بین لمینت مدرن و بدون تراش با لمینت سنتی

انجام لمینت به روش سنتی و لمینت مدرن یا همان بدون تراش، تفاوت های چشمگیری دارد . لمینت بدون تراش، نوعی لمینت جدید به شمار می آید که بسیاری از افراد، ترجیح می دهند از این روش استفاده کنند.

در اینجا به ۳ تفاوت مهم میان این دو نوع لمینت، اشاره می کنیم:

۱. در انجام لمینت به روش قدیمی، باید از مواد بی حسی استفاده کرد و پیش از شروع کار، باید بی حسی تزریق شود. اما در روش بدون تراش، هیچ تهاجمی صورت نمی گیرد بنابراین نیازی به استفاده از مواد بی حسی نیست.

۲. در روش لمینت سنتی، مدت زمان طولانی نیاز است تا قالب گیری ها آماده شود. اما لمینت دندان بدون تراش، در ۱ الی دو جلسه به طور کامل انجام خواهد شد.

۳. در روش لمینت قدیمی، میزان قابل توجهی از سطح دندان ها تراشیده می شود که ممکن است به مینای دندان ها آسیب وارد شود. اما در روش لمینت بدون تراش، هیچ گونه تراشی صورت نمی گیرد مگر یک سری تراش های بسیار سطحی.

نظر دهید