لمینت متحرک چیست؟

لمینت متحرک

لمینت متحرک چیست؟

Snap on smile یا همان لمینت متحرک دندان از روش هایی است که امروزه متخصص دندان پزشکی کودکان و بزرگسالان برای اصلاح لبخند و پوشش دندان های خراب شده مورد استفاده قرار می دهند. شاید فکر کنید که استفاده از این نوع دندان ها برای کودکان چندان واجب نیست؛ چرا که به هر حال آنان پس از مدتی دندان های شیری خود را از دست داده و دندان های دائمی شان رشد می کند، با این حال کاملا در اشتباهید. استفاده از لمینت متحرک دندان هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان اهمیت بسیاری داشته و در سلامت و زیبایی دندان های آن ها نقش قابل توجهی دارد.

آشنایی بیشتر با Snap on smile

همانطور که در بالا هم توضیح دادیم، لمینت متحرک دندان که به پلاک زیبایی دندان و Snap on smile هم شناخته می شود، روشی برای اصلاح فرم لبخند است. به عبارت دیگر می توان گفت که لمینت دندان یک نوع روکش موقت به شمار می رود که متخصصین دندان پزشکی یا حتی ارتودنسی دندان کودکان آن را روی دندان های آسیب دیده قرار می دهند، تا ظاهر دندان های آن ها زیبا به نظر رسد.

برای مثال زمانی که قسمتی از دندان شیری کودکان در اثر بازی می شکند، پزشک برای پوشش آن از روکش های متحرک استفاده می کند. لمینت متحرک را درست مانند دندان های مصنوعی می توان جابجا کرد. شما به کمک Snap on smile می توانید به راحتی دندان های خود را یکنواخت کنید و آسیب هایی که به آنها وارد شده را بپوشانید.

Snap on smile به شما کمک می کند که دندان های سفید و کاملا یک دست داشته باشید. در حال حاضر متخصص دندان پزشکی کودکان برای ساخت این روکش های موقت و متحرک از جنس رزین دندانپزشکی استفاده می کنند؛ بنابراین مطمئن باشید که این روکش ها کاملا بهداشتی هستند و در بهداشت دهان و دندان خللی ایجاد نخواهند کرد.

چرا باید از لمینت متحرک استفاده کرد؟

نمونه ای از لمینت متحرک
دندان شیری کودکان به راحتی آسیب می بیند؛ از همین رو یکی از متداول ترین استفاده هایی که از لمینت های متحرک می کنند، پوشش آسیب های وارد شده به دندان کودکان است. در کل افزایش زیبایی ظاهر دهان و دندان شما از مهم ترین کاربردهای لمینت های متحرک به شمار می رود. لمینت های متحرک شباهت زیادی به لمینت های ثابت دارند و کاربرد آن ها یکی است؛ البته با این تفاوت که Snap on smile متحرک هستند و به راحتی مصرف کننده می تواند آن را از دهانش خارج نماید.

لمینت های متحرک برای برای از بین بردن فاصله بین دندانی هم انتخاب مناسبی به شمار می روند؛ از همین رو معمولا متخصص ارتودنسی کودکان برای کودکانی که هنوز هم دندان شیری دارند از این روکش ها استفاده می کند. به کمک این روش کودکانی که سن کمی دارند و بین دندان های آنان فاصله افتاده نیازی نیست که درد ارتودنسی را به جان بخرند و تنها کافی است برای رفع فاصله بین دندان ها از این روکش ها استفاده نمایند.

حتی زمانی که هنوز کودکان شما دندان های شیری خود را از دست نداده اند به جای استفاده از روشی مانند فلوراید تراپی کودکان می توانید از لمینت های متحرک استفاده نمایید. لمینت های متحرک به شما کمک می کنند که بتوانید نواقص دندان کودکان را بپوشانید.

علاوه بر این ها، Snap on smile برای پوشاندن دندان هایی که تغییر رنگ داده و لک هایی موجود روی آن ها هم مناسب اند.

در چه صورتی نباید از لمینت دندان استفاده کرد؟

همانطور که دریافته اید، لمینت دندان راه حل موقتی است که معمولا متخصص دندان پزشکی برای برطرف کردن نواقص ظاهری دندان از آن استفاده می کنند. Snap on smile به عنوان روکشی موقت برای پوشاندن نامنظم دندان ها و همچنین بد رنگ شدن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

با این حال به هیچ عنوان یک متخصص دندان پزشکی کودکان برای دندان هایی که نیاز به عصب کشی دارند از این روش استفاده نمی کند. شاید فکر کنید استفاده از این روش برای دندان هایی که سیاه شده و نیاز به عصب کشی دارند هم مناسب است؛ اما اینگونه نیست.

عصب کشی دندان کودکان و بزرگسالان را به هیچ عنوان نباید پشت گوش انداخت، در صورتی که فردی از عصب کشی دندان های خود غافل شود، بدون شک با عفونت شدید دهان و دندان خود روبرو خواهد شد. ضمن اینکه استفاده دائمی از این لمینت ها هم توسط پزشکان به هیچ عنوان توصیه نمی شود؛ چرا که مواد مورد استفاده برای ساخت لمینت های متحرک در حد لمینت های ثابت کیفیت ندارند و احتمالا آب گرم به آن آسیب می رساند.

ضمن اینکه لمینت های متحرک معمولا از قبل آماده شده اند؛ بنابراین لمینت های متحرک سفارشی شده نیستند و دقیقا برای سایز دندان های شما و شکل آن ها مناسب نخواهند بود، در واقع روکش های متحرک احتمالا فیت دندان شما نباشند و شل شوند.

نحوه نگهداری از لمینت های متحرک

از جمله سوالات رایجی که از متخصص دندان پزشکی کودکان پرسیده می شود، این است که چگونه باید از لمینت های متحرک مراقبت کرد؟

در کل شما در صورت استفاده از این نوع لمینت ها باید به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت زیادی بدهید. شما می توانید با این روکش های غذا بخورید؛ اما درست پس از میل کردن غذای خود باید روکش های متحرک را از دهانتان خارج کرده و به خوبی آن ها را بشویید. علاوه بر این ها شما نمی توانید شب ها با این لمینت ها بخوابید؛ پس قبل از خواب باید آن ها را از دهان خود خارج و بعد از شستشو در کیف مخصوص قرار دهید تا آلوده نشوند.

فراموش نکنید که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به بو گرفتن و پوسیدگی دندان های شما منجر خواهد شد؛ پس به هیچ عنوان در رعایت بهداشت دندان ها و دهان خود کوتاهی نکنید.

ضمن اینکه شما می توانید برای شست و شوی لمینت های خود از پودرهای مخصوص و مسواک هم استفاده نمایید. علاوه بر این استفاده از ژل ضدعفونی کننده دهان هم پیش از قرار دادن روکش ها در دهان کاملا ضروری به نظر می رسد.

در نهایت به یاد داشته باشید که هیچگاه نباید از خمیردندان برای تمیزکردن و شستشوی Snap on smile استفاده نکنید، لمینت متحرک دندان را می توانید با آب گرم و صابون مخصوص تمیز نمایید؛ اما با خمیر دندان خیر! ضمنا به هیچ عنوان نباید اجازه دهید که روکش های شما در معرض آبی با ۱۲۰ درجه فارنهایت قرار بگیرند.

نظر دهید