کاربرد لیزر در دندانپزشکی کودکان

کاربرد لیزر در دندانپزشکی کودکان

کاربرد لیزر در دندانپزشکی، به حدود ۳۰ سال پیش باز می گردد. بسیاری از افراد تصور می کنند استفاده از روش لیزر درمانی در دندانپزشکی، یک اقدام جدید است. در حالی که اصلا اینطور نیست.

عوامل ایجاد پوسیدگی دندان کودکان بسیار زیاد است و احتمال آسیب به بافت سخت و حتی نرم در دهان آنها، بالاست. متخصص دندانپزشکی کودکان، برای درمان پوسیدگی و کارهایی از قبیل ارتودنسی دندان کودکان و هر اقدام دیگر، ممکن است از لیزر استفاده کند.

شیطنت و ترس کودکان در حین انجام کارهای دندانپزشکی روی دندان او، منجر به ایجاد حواس پرتی در دندانپزشک و حتی کج خلقی کودکان می شود. در نهایت، این کار می تواند روی کیفیت کار دندانپزشک، موثر باشد. به همین خاطر، می توان از لیزر در درمان بیماری های دندان کودکان، استفاده کرد تا درد های متوجه کودک نگردد.

لیزر در دندانپزشکی چیست

لیزر یا light amplification by the stimulated emission of radiation که به اختصار به آن laser گفته می‌شود، دستگاهی است که نور و انرژی را از یک منبع خارجی دریافت کرده و آن را در خود پردازش می کند و به نور و انرژی با طول موج مشخص، تبدیل می کند. از لیزر می توان در دندانپزشکی استفاده کرد و بسیاری از مشکلات مربوط به پوسیدگی دندان، حرکات ارتودنسی در دندان کودکان و حتی بزرگسالان را بهبود بخشید. البته کاربرد لیزر در، از بین بردن رنگ سیاه لثه و همچنین ضایعات بافت نرم، بسیار زیاد بوده و می تواند در درمان بیماری های لثه کودکان، بسیار کاربرد داشته باشد.

کودکان در بسیاری از موارد، با ترس و دلهره زیر دستان دندانپزشک می نشینند. این حالت در کودکان می تواند آنها را تهاجمی کرده و تکان های شدیدی در حین انجام اقدامات دندانپزشکی داشته باشند. یکی از کاربردهای لیزر این است که درد در حین کار بر روی بافت نرم و سخت را کمتر می کند. لازم به ذکر است که استفاده از لیزر در مشکلات مختلف دهان و دندان، می تواند دوره نقاهت بعد از آن را نیز، کاهش دهد.

برخی از کودکان بنا به علل خاص، دچار مشکلاتی از جمله هایپرپلازی لثه و یا سیاهی و زردی دندان می شوند. اگر کودکان دچار تورم لثه باشند و قرار بر اقدامات ارتودنسی در آنها باشد، متخصص دندانپزشکی کودکان با مهارت خاصی می تواند بافت نرم اضافی لثه را با لیزر، جدا کند. در حین انجام این عمل ( ژنژیوکتومی یا لیفت لثه )، کودکان، درد خاصی را احساس نمی کنند و دوران بهبودی آنها سریع تر از زمانی است که دندانپزشک با اسکالپل، برش ایجاد می کند.

در کودکانی که به خاطر استفاده از مکمل های آهن و قطره های آهن، دچار زردی و کدری دندان می شوند، می توان بلیچینگ یا سفید کنندگی دندان را با لیزر انجام داد.

انواع لیزر در دندانپزشکی

لیزر درمانی در دندانپزشکی کودکان، جایگاه مهم و ویژه ای دارد. بسیاری از کارهای دندانپزشکی در کودکان، با لیزر انجام می شود. شاید روکش دندان کودکان یا ترمیم دندان های شیری کودکان، نیاز چندانی به لیزر نداشته باشد اما، بسیاری از اقدامات دیگر در این زمینه، نیازمند لیزر است. لیزرها بر اساس نوع مدیوم به جامد و مایع و حالت گازی تقسیم می شوند. اما طبقه بندی لیزرها بر اساس کاربرد، به دو دسته زیر تقسیم می شود:

• لیزرهای بافت سخت
  • لیزرهای بافت نرم

از لیزرهای بافت نرم برای درمان و مشکلات لثه استفاده می شود اما از لیزر بافت سخت می توان در درمان مشکلات دندان و مینای دندانی استفاده کرد. البته طول موج این لیزرها متفاوت است. معمولا لیزرهای بافت نرم، روی دندان اثری ندارد اما لیزر سخت می تواند به بافت نرم آسیب برساند. به همین دلیل باید توسط متخصص دندانپزشکی کودکان و یک فرد حرفه ای به کار گرفته شود.

بستن فاصله دندان با لیزر

برخی از کودکان و حتی بزرگسالان، ما بین دندان های خود، فاصله زیادی دارند. این فاصله باید کمتر شود تا بتوان به راحتی ارتودنسی کرد. برای ارتودنسی، باید به ناچار، فرنوم اضافی برداشته شود تا بتوان به راحتی کار ارتودنسی را انجام داد. در این عمل که به آن فرنکتومی گفته می شود، متخصص دندانپزشکی کودکان، به جای استفاده از تیغ و اسکالپل، می تواند از لیزر استفاده کند.

اگر این فاصله دندانی در کودکان از بین نرود و دندان ها به صورت ردیف در کنار یکدیگر قرار نگیرند، مشکلاتی را در زیبایی کودکان در آینده به وجود می آورد. برخی از والدین می خواهند که با روکش دندان کودکان این مشکل را حل کنند اما باید گفت که این فاصله می تواند با بزرگتر شدن فک و دندان کودک در بزرگسالی او، بیشتر نمایان باشد. به همین دلیل، استفاده از روکش نمی تواند روش خوبی باشد. فرنکتومی با لیزر، درمانی همیشگی خواهد بود.

عصب کشی دندان با لیزر کودکان

کودکانی که همیشه در خوردن شیرینیجات زیاده روی می کنند و به هر علتی از مسواک استفاده نمی کنند، ممکن است دچار عفونت و پوسیدگی دندان شوند. حتی در برخی از موارد، فلوراید تراپی کودکان نیز بی فایده بوده و حتما باید عصب کشی کودکان انجام شود.

عصب کشی دندان کودکان، کاری تقریبا درد آور است و در صورت نیاز باید کودکان را بیهوش کرد. اما این کار علاوه بر عوارض، ممکن است برای هر کودکی امکان پذیر نباشد. متخصص دندانپزشکی کودکان می تواند به راحتی با لیزر، این کار را انجام دهد تا عفونت های مرکز دندان و گوشه های آن به طور کامل خارج شود و عصب کشی انجام شود. این کار نسبت به روش سنتی، خیلی بهتر بوده و می تواند تمام عفونت ها را از بین ببرد.

ویژگی های کاربرد لیزر در دندان پزشکی کودکان

استفاده از روش لیزر درمانی در خدمات دندانپزشکی، بهتر از روش های سنتی است. بسیاری از خدمات دندانپزشکی برای بزرگسالان و کودکان، از همین طریق انجام می شود و مزایای فوق العاده ای برای آنها داشته باشد. از ویژگی های کاربرد لیزر در دندان پزشکی کودکان، می توان به دقت و سرعت عمل بالا اشاره کرد. در روش لیزر درمانی، دقت در برش های لثه و همچنین دقت در خارج کردن تمام عفونت های دندانی، بسیار بالاست و درد خاصی برای کودکان، در پی ندارد.

لیزر در دندانپزشکی کودکان

استفاده از روش لیزر درمانی برای دندان های شیری کودکان منعی نداشته و ربطی به دائم یا شیری بودن دندان ها ندارد.

در آخر باید این نکته را متذکر شد که استفاده از لیزر در دندانپزشکی، نیازمند یک متخصص حرفه ای و کاربلد است. دکتر الهام توکلیان را می توانید به عنوان بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان در تهران معرفی کرد که تمام خدمات دندانپزشکی کودکان را بالا ترین کیفیت انجام میدهد. چنانچه قصد مراجعه به دندانپزشک را دارید میتوانید همین حالا فرم دریافت نوبت خانم دکتر الهام توکلیان را پر کنید.