مزایای بیهوشی در دندانپزشکی کودکان

مزایای بیهوشی در دندانپزشکی کودکان

مزایای بیهوشی در دندانپزشکی کودکان

کودکان یا خردسالان مبتلا به عفونت و درد دندانی، در هرسنی به درمان نیاز دارند. یکی از این درمان ها استفاده از بیهوشی در دندانپزشکی کودکان است. دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان از مزایای بیشماری برخوردار است. یکی از آنها پیشگیری از حرکت نابجای کودک در زمان درمان می باشد تا آسیبی به او نرسد.

همچنین برخی از داروها به کودک کمک کرده تا همه چیز را در طول درمان فراموش کند. پس زمانی که کودک بیهوش است کلیه درمان های مدنظر در دندانپزشکی از جمله عصب کشی دندان کودکان، پر کردن و ترمیم دندان کودکان و درمان پوسیدگی دندان انجام می شود.

ویژگی های دندانپزشکی تحت بیهوشی چیست؟

بیهوشی در دندانپزشکی کودکان دارای ویژگی ها و مزایای زیادی می باشد. برای مثال کودکانی که به هر دلیلی با پزشک همکاری نکرده با کمک درمان بیهوشی می توان از عوارض دراز مدت همچون عفونت و آبسه دندان آنها پیشگیری نمود. همچنین انجام تمام مراحل درمان در یک جلسه از ویژگی های اصلی این نوع درمان می باشد تا استرس و اضطراب کمتری به کودک وارد شود. از دیگر ویژگی های درمان دندان با روش بیهوشی این است که کودک در طول درمان دراز کشیده و نمی تواند هیچ گونه صدمه ای به خود بزند.

مزایای بیهوشی در دندانپزشکی کودکان

بیهوشی دندانپزشکی در کودکان چگونه است؟

دندان های شیری کودکان نقش مهمی در رشد و تغذیه کودک دارند و از بین رفتن آنها در رویش دندان های دائمی مشکل ایجاد می نمایند. پس یکی از راه های درمان دندان های پوسیده همان بیهوشی در دندانپزشکی کودکان است. در مرحله نخست والدین کودک به دندانپزشک مراجعه کرده و با معاینه دندان ها، درمان مورد نیاز برای کودک تجویز می گردد. سپس دندانپزشک والدین را جهت انجام مشاوره نزد متخصص بیهوشی می فرستد. بعد از انجام آزمایش خون و اطمینان از وضعیت سلامت، کودک باید به صورت ناشتا و در ساعت مشخص وارد اتاق عمل شود. البته متخصص و تکنسین بیهوشی در اتاق عمل داروهای تزریقی را با کمک گازهای مختلف یا از طریق وریدی کودک را بیهوش می نمایند.

دندانپزشک در یک جلسه کلیه کارهای مربوط به دندانپزشکی را انجام داده و متخصص بعد از اتمام کار دندانپزشک داروهای آرام بخش را به کودک تزریق می نماید. سپس کودک را باید به اتاق ریکاوری انتقال داد و به محض هوشیاری کامل به مدت ۲-۳ ساعت در بخش بستری شود. به محض اطمینان از وضعیت سلامت کودک، والدین می توانند کارهای مربوط به ترخیص را انجام دهند.

روش های بیهوشی کودکان در دندانپزشکی

بیهوشی تحت دندانپزشکی کودکان یک روش ایمن و رایج است که متخصص قبل از تجویز آن بایستی از سابقه بیماری های کودک و عوارض احتمالی آن مطلع باشد. سپس بسته به نیاز بهترین روش بیهوشی را برای کودک تجویز نماید. پس از مهم ترین روش های بیهوشی در دندانپزشکی کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

آرام بخش عمیق

این روش بیهوشی در دندانپزشکی کودکان، بیمار به خواب رفته و علائم حیاتی همچون بلعیدن آب دهان و تنفس توسط خود بیمار انجام می شود. Deep Sedation با تزریق رگ به خون صورت می گیرد و ماندگاری آن نسبت به آرام بخش خوراکی بیشتر است که به دلیل نوع درمان می باشد.

آرامبخش خوراکی

این روش بیهوشی در دندانپزشکی کودکان با توجه به وزن بیمار صورت می گیرد. سپس با هدف کاهش اضطراب و استرس از این نوع دارو استفاده می شود. الته استفاده از آرامبخش خوراکی سابقه طولانی دارد و یکی از کم عارضه ترین و بهترین روش های بی حسی به شمار می رود. این نوع دارو با دوز کنترل شده عوارضی برای بیمار نداشته و بهترین گزینه برای ارتودنسی دندان کودکان است.

بیهوشی عمومی

واژه بیهوشی به تنهایی خیلی خطرناک و ترسناک به نظر می رسد و باید دوز مصرفی کاملا کنترل شده باشد تا عوارض ناشی از مصرف داروهای بیهوشی به صفر برسد. پس در این روش کودک توسط متخصص بیهوشی کاملا به خواب می رود که دندانپزشک فرصت بیشتری برای درمان دندان ها دارد. البته بیهوشی عمومی مزایای بیشماری دارد، ولی ارزش آن از عوارض و خطرات آن کمتر است.

مزایای بیهوشی در دندانپزشکی کودکان

نکاتی قبل از بیهوشی اطفال

بیهوشی در دندانپزشکی کودکان می تواند خطرات خاصی برای او داشته باشد. بنابراین قبل از انجام این عمل باید کودک توسط متخصص دندانپزشکی کودکان معاینه شده و والدین از نکاتی در مورد مراقبت های قبل از بیهوشی مطلع شوند. پس در مرحله نخست باید وزن و سن کودک را به متخصص بیهوشی اعلام کرد. همچنین سابقه آلرژی، بیماری و مصرف داروهای مختلف باید در دسترس دندانپزشک گذاشته شود تا آزمایشات لازم بر اساس همین اطلاعات برای کودک صورت گیرد.

اگر کودک قبل از درمان یا در روز عمل دچار بیماری خاص یا سرماخوردگی شود ضروری است که متخصص بیهوشی را در جریان قرار دهد. ناگفته نماند که خوردن و آشامیدن کودک قبل از بیهوشی برای درمان باید طبق دستورات متخصص بیهوشی باشد.

مراقبت بعد از بیهوشی دندانپزشکی کودک

مراقبت های بعد از بیهوشی در دندانپزشکی کودکان از مهم ترین و اصلی ترین نکات این درمان می باشد. بنابراین کودک بعد از اتمام پروسه درمان کمی خواب آلودگی داشته و باید او را با آغوش تا خانه برد. البته بعد از چند ساعت اثرات داروی بیهوشی رفع می گردد. پس رعایت نکات زیر بعد از بیهوشی کودکان در دندانپزشکی ضروری است.

اگر کودک بعد از اتمام پروسه درمان با بیهوشی دارای علائمی همچون تهوع، لرز، کلافگی و خواب آلودگی باشد، جای نگرانی نیست و بعد از چند ساعت از بین می رود.
پس از درمان با مشورت و توصیه متخصص دندانپزشکی کودکان می توان به بیمار مایعات و آب داد.
کودک بعد از درمان نیاز به استراحت دارد تا اثرات ناشی از داروی بیهوشی از بین برود.
در صورتی که کودک دچار سردرد یا مشکلات تنفسی شود باید با متخصص بیهوشی کودک ارتباط برقرار کرد.

  • اگر کودک شما داروهای دیگری مصرف می کند، حتماً با دندانپزشک خود در مورد نحوه مصرف آنها بعد از بیهوشی صحبت کنید.
  • اگر کودک شما به بیماری خاصی مبتلا است، حتماً دندانپزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • اگر کودک شما هرگونه سؤال یا نگرانی در مورد مراقبت بعد از بیهوشی دارد، حتماً با دندانپزشک خود صحبت کنید.

در بیشتر موارد، کودکان بعد از بیهوشی دندانپزشکی به سرعت بهبود می یابند. با رعایت مراقبت های مناسب، می توانید به کودک خود کمک کنید تا روند بهبودی خود را به بهترین شکل طی کند.

هزینه دندانپزشکی تحت بیهوشی به چه صورتی است؟

هزینه بیهوشی در دندانپزشکی کودکان یکی از سوالات متداول اکثر والدین زمان مراجعه به کلینیک می باشد. البته هزینه دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان کاملا متغیر بوده و به نوع خدمات دندانپزشکی و خدمات بیهوشی بستگی دارد.

پس والدین باید به این نکته توجه کنند که هزینه بیهوشی توسط تیم حرفه ای بیهوشی و متخصص دندانپزشکی کودکان خانم دکتر الهام توکلیان کمی بالاتر است. البته دلیل چنین هزینه تقریبا بالایی می توان به کیفیت دستگاه های دندانپزشکی و حرفه ای بودن تیم بیهوشی خانم دکتر الهام توکلیان اشاره کرد.

مزایای بیهوشی در دندانپزشکی کودکان

نظر دهید