معرفی انواع روکش دندان کودکان

معرفی انواع روکش دندان کودکان

معرفی انواع روکش دندان کودکان

روکش دندان شیری کودکان دارای انواع مختلفی است اما به طور کلی جنس آن از فولاد زنگ نزن است و به قالب گیری از دندان نیز نیاز ندارد. فرق روکش دندان شیری با دندان دائمی نیز در همین است که در دندان دائمی باید از دندان قالب گیری شود اما برای دندان های شیری کودکان و روکش دار کردن آنها، نیازی به قالب گیری نخواهد بود.

روکش دندان کودکان

قرار دادن روکش دندان کودکان دارای حساسیت های خاصی است که متخصص دندانپزشکی کودکان به وسیله ی ابزار مناسب و تجربه ی بالای خود این عمل را انجام می دهد. مزیتی که روکش دندان شیری دارد این است که مانع از پوسیدگی های مداوم دندان می شود و با ایجاد یک پوشش مناسب، از دندان های شکسته و یا ضعیف نیز محافظت می نماید. در برخی از کودکان به دلیل بهداشت نامناسب دندان، بعد از ترمیم دندان ممکن است فعالیت باکتری های اطراف محل ترمیم شده از سر گرفته شود که باعث بروز پوسیدگی و مشکلات ناشی از آن خواهد شد؛ به همین دلیل روکش هایی که برای دندان های شیری کودکان صورت می گیرد که از این پوسیدگی ها جلوگیری خواهد کرد. این روکش ها به وسیله ی چسب های حاوی فلوراید به دندان کودکان چسبیده و زمانی که دندان شیری می افتد، همراه با آن کنده می شود و مانع از رشد دندان دائمی نیز نخواهد شد.

معرفی انواع روکش دندان کودکان

 

معرفی واطلاعاتی در مورد انواع روش دندان  کودکان

همان طور که اشاره کردیم، انواع مختلفی از روکش ها برای دندان شیری کودکان وجود دارد که مهمترین آن ها شامل این موارد می باشد:

  • روکش های با جنس استیل ضد زنگ،
  • استریپ کرون یا استریپ کامپوزیت،
  • استیل روکش دار،
  • روکش های دندانی با رنگ سفید و غیره

روکش دندان شیری روشی برای محافظت از دندان های شیری آسیب دیده یا پوسیده است. انواع مختلفی از روکش دندان شیری وجود دارد، از جمله:

روکش استیل ضد زنگ

این روکش‌ها از جنس فلز استیل ضد زنگ ساخته شده‌اند و به عنوان یک پوشش دائمی بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. روکش استیل ضد زنگ به عنوان یک راه حل قوی و پایدار برای درمان دندان‌های پوسیده، شکسته یا آسیب دیده در کودکان استفاده می‌شود.

رایج ترین نوع روکش دندان شیری است. از فلز ساخته شده و به راحتی قابل تمیز کردن است.

معرفی انواع روکش دندان کودکان

استریپ کرون یا استریپ کامپوزیت

از رزین ساخته شده و برای دندان های جلویی که زیبایی آنها مهم است، مناسب است.

استیل روکش دار

از یک لایه فلز با روکش سرامیک ساخته شده است. ظاهری شبیه به دندان های طبیعی دارد.

روکش های دندانی با رنگ سفید

از سرامیک ساخته شده و ظاهری شبیه به دندان های طبیعی دارد.

انتخاب نوع روکش دندان شیری به عوامل مختلفی از جمله میزان آسیب دندان، موقعیت دندان و ترجیح کودک بستگی دارد.

مراحل روکش دندان کودکان

برای روکش دار کردن دندان های شیری کودکان، در ابتدا متخصص دندانپزشکی کودکان با استفاده از مواد مختلف لثه ی کودک را بی حس می کند تا هم درد کمتری داشته باشد و هم این که عمل ترمیم به درستی و بدون هیچ مشکلی انجام شود. بی حسی لثه ی کودکان نیز مانند بزرگسالان است و تنها تفاوت آن در نازک بودن سوزن به کار رفته برای این کار در کودکان است.

در مرحله ی بعدی که تزریق بی حسی انجام شده است، می توان فرآیند روکش گذاری را شروع کرد. نکته ی مهمی که در بی حس کردن لثه ی کودک وجود دارد این است که باید تزریق به گونه ایی انجام شود که متوجه ورود آمپول به لثه ی خود نشود زیرا در غیر این صورت ممکن است باعث عدم همکاری او با دندانپزشک و انجام درست ترمیم دندان شیری شود.

برای جلوگیری از ایجاد اضطراب یا ترس در کودک، متخصص دندانپزشک معمولا بر اساس شرایط جسمانی و سایر پارامتر های قابل بررسی، می تواند اقدام به تزریق دارو های آرامبخش نیز نماید. سپس دندانپزشک از یک ابزار کوچک از جنس لاتکس استفاده می کند تا دندان هایی که در حال درمان هستند را جدا کند. حفره های کوچکی که در قسمت های فوقانی دندان ایجاد می شود نیز توسط یک دستگاه فلزی محافظت خواهد شد.

معرفی انواع روکش دندان کودکان

بعد از انجام مراحل و درمان پوسیدگی دندان کودکان دندانپزشک به کمک یک دریل به نام توربین از حفره ی دندان خارج می کند. این عمل برای شکل دادن به دندان کودکان و همچنین جایگیری اصولی روکش دندان نیز مهم است. در نهایت نیز روکش دندان کودک جایگذاری می شود که فرآیند آن ممکن است با توجه به نوع عملیات و میزان پوسیدگی متفاوت باشد.

 

بهترین نوع روکش دندان کودکان

برای روکش دار کردن دندان کودکان روش های مختلفی وجود دارد که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند و بر اساس نوع نیاز کودک مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از بهترین نوع روکش های دندان های شیری کودکان که از گذشته تا به امروز مورد علاقه ی متخصصان قرار داشته است، روکش استیل از پیش ساخته است که معمولا برای دندان های آسیاب بزرگ مورد استفاده می باشد. علت مناسب بودن این نوع روکش نیز در مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و همچنین استحکام قابل قبول آن است. این نوع روکش در مواردی که پوسیدگی های بین دندانی رخ داده است نیز مفید می باشد. علاوه بر این ها، از روکش های استیل پیش ساخته به دلیل جایگذاری ساده و سریع بودن آن استفاده می شود زیرا معمولا برای انجام این نوع روکش دندان شیری، به یک جلسه درمانی نیاز خواهد بود. در کنار موارد مطرح شده، باید مقرون به صرفه بودن این روش نیز اشاره کنیم که شاید همین امر باعث محبوبیت آن نیز شده است.

سایر روش های روکش دار کردن دندان شیری نیز در موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرند که تشخیص استفاده از هر کدام از این روش ها بر عهده ی متخصص دندانپزشکی کودکان می باشد.

قیمت روکش دندان کودک

هزینه های مربوط به روکش دندان کودکان می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گیرد که این عوامل شامل موارد زیر می باشد: نوع ساخت روکش، محل دندان، میزان پوسیدگی، تعداد جلسات درمانی، اندازه دندان و سایر اعمالی که به منظور ترمیم انجام می شود. هر کدام از این موارد نیز می تواند تحت تاثیر سایر عوامل باعث طولانی یا کوتاه شدن دوره درمان شود.

دندانپزشکی کودکان به دلیل ارتباط با بچه های کوچک و کم سن و سال، همواره محیطی آرام و کم استرس نیاز است. علاوه بر این تجهیزات خاصی مورد استفاده قرار می گیرد که معمولا کودکان از صدای آن ها استرس می گیرند. به همین دلیل ایجاد فضایی مناسب برای آرامش کودک از اولویت های درمانی می باشد.

معرفی انواع روکش دندان کودکان

 

در کلینیک دندانپزشکی دکتر الهام توکلیان همواره سعی را بر این داشته ایم که فضایی مناسب برای درمان بدون استرس کودکان فراهم شود تا از هر گونه ناآرامی و بیقراری آن ها جلوگیری شود. دکتر الهام توکلیان توکلیان جز دندانپزشک های متخصص کودکان می باشد که هدف اصلی خود را ایجاد فضایی امن و راحت برای کودک و همچنین برقراری ارتباط صمیمی برای حفظ آرامش فرزند دلبند شما قرار داده است. علاوه بر این ها با استفاده از جدیدترین تجهیزات و متد روز دنیا، انواع روش های روکش دندان کودکان را به بهترین نحو ممکن انجام می دهد.

نظر دهید