نحوه تشخیص دندان شیری

نحوه تشخیص دندان شیری

نحوه تشخیص دندان شیری

نحوه تشخیص دندان شیری چگونه است؟ در جواب این سوال باید بدانید که که دندان های شیری قبل از تولد، یعنی در دوران بارداری شروع به رشد می کنند. اما با این حال، دندان های شیری اغلب پس از تولد و زمانی که کودک بین شش ماه تا یک سالگی است ظاهر می شوند. در سن سه سالگی ظاهر دندان های او تقریباً کامل شده است و به این ترتیب تعداد کل دندان های شیری کودکان به ۲۰ عدد می رسد که ده تای آن در فک بالا و ده تای آن در فک پایین است.

شایان ذکر است که دندان های جلویی پایین اولین دندان هایی هستند که در کودکان ظاهر می شوند و معمولاً دو عدد از آن ها شروع به رویش می کنند و به همان ترتیب بقیه نیز شروع به رویش می کنند.

چگونه دندان شیری را از دندان دائمی تشخیص دهیم؟

بهتر است بدانید تنها راهی که می توانیم  تشخیص دهیم  دندان شیری و دائمی کدامند؟ و نحوه  تشخیص  دندان دائمی به چه عواملی بستگی دارد این است ، که ابتدا دندان های شیری را به خوبی بشناسیم. بنابراین بهتر است بدانید که دندان های شیری دندان‌های کوچک سفید با ریشه‌های کوتاه هستند که در ماه‌های بارداری شروع به رشد می‌کنند و از ۶ ماهگی تا یک سالگی در کودک ظاهر می‌شوند و رویش آن‌ها اغلب با درد همراه است که به دندان درآوردن معروف است. این گونه از دندان ها در زمان خاصی شروع به افتادن می کنند و افتادن آن ها به هیچ وجه درد ندارد. بهتر است بدانید تمامی دندان هایی که در سه سال اول زندگی کودک رشد می کنند دندان های شیری می باشند و به هیچ وجه دندان های دائمی در این زمان رویش پیدا نمی کنند. اما با این حال می توانید برای تشخیص دندان شیری از دندان دائمی به متخصص دندانپزشکی کودکان مراجعه کنید.

نحوه تشخیص دندان شیری

اهمیت دندان های شیری

بسیاری از افراد فکر می کنند که دندان های شیری اهمیتی ندارند. زیرا اینگونه از دندان ها زود می افتند و همین امر باعث می شود که والدین از همه چیز که مربوط به آن ها می باشد چشم پوشی کنند و به درمان مشکلات دندانهای شیری ​​توجهی نکنند. اما این کاملا اشتباه می باشد و بهتر است بدانید دندان های شیری از اهمیت بالایی برخوردار هستند و ما در اینجا با بیان برخی از موارد این امر را ثابت می کنیم.

دندان های شیری عملکرد جویدن را در کودکان ایمن و راحت می کنند.
این دندان ها مسئول حفظ فاصله طبیعی بین فک ها هستند.
این دندان ها همچنین نقش مهمی در حفظ فاصله بین دندان های دائمی دارند.
دندان های شیری رویش دندان های دائمی را به مسیر طبیعی خود هدایت می کنند.

روش تشخیص دندان شیری از دائمی

تفاوت های متعددی بین دندان های شیری موقت و دائمی وجود دارد و تنها راه تشخیص دندان شیری از دائمی شناخت این تفاوت که از جمله مهمترین آنها می توان به تعداد، اندازه، رنگ، زمان ظاهر شدن و عملکرد نهایی آنها اشاره کرد می باشد.

  • قسمت بالایی دندان شیری کوتاهتر از دندان دائمی است.
  • قسمت میانی دندان در دندان های شیری ضخامت کمتری دارد.
  • قسمت زنده دندان در دندانهای شیری بزرگتر و نزدیکتر از دندانهای دائمی است.

قسمتی از دندان که در داخل استخوان فک قرار دارد در دندان های شیری نسبتاً بلندتر از تاج دندان های شیری است
تعداد دندان های شیری کامل از ۲۰ دندان بیشتر نمی شود در حالی که دندان های دائمی به ۳۲ دندان می رسد. این دندان ها شامل ۴ دندان ثنایای جلویی، ۴ دندان ثنایای جانبی، ۴ دندان نیش، ۴ دندان آسیاب شیری و ۴ دندان آسیاب ثانویه است. با دوره های استراحت بین یک تا سه ماه ظاهر می شوند، زیرا تقریباً هر بار دو جفت دندان شیری ظاهر می شوند.

نحوه تشخیص دندان شیری

کدام دندان ها شیری هستند و می افتند؟

همانگونه که در بالا اشاره کردیم دندان های شیری دندان‌های های موقتی می باشند که در سه سال اول زندگی رشد می کنند و در شش سالگی شروع به افتادن می کنند. همچنین می توان گفت که دندان های شیری از حدود ۶ سالگی شروع به افتادن می کنند و تا حدود ۱۲ سالگی ادامه می یابد و دندان های ثنایای مرکزی ابتدا با دندان های ثنایای دائمی جایگزین می شوند، زیرا دندان های کودک به همان ترتیبی که ظاهر شده اند می ریزند. اما برای دریافت جواب این سوال می توان به مطب دکتر الهام توکلیان مراجعه کرد زیرا ایشان یکی از حاذق ترین متخصصان دندانپزشکی کودکان می باشد.

در جدول زیر به معرفی دندان های  شیری اشاره شده

نوع دندانتعداد در هر فکتعداد کل
دندان‌های پیشین مرکزی۲۴
دندان‌های پیشین جانبی۲۴
دندان‌های نیش۲۴
دندان‌های آسیای اول۲۴
دندان‌های آسیای دوم۲۴
مجموع۱۰۲۰

برخی از عادات بدی که باعث پوسیدگی و از دست دادن دندان شیری در کودکان می شوند کدامند؟
عادات اشتباه بسیاری وجود دارد که منجر به از بین رفتن دندان های شیری می شود مانند:
مکیدن انگشت: عادتی است که کودک در سنین دو تا چهار سالگی انجام می دهد و اکثر کودکان در سن چهار سالگی عادت مکیدن انگشت خود را ترک می کنند، اما اگر کودک به مکیدن انگشتان خود ادامه دهد تا زمانی که دندان دائمی ظاهر شود. ممکن است باعث پوسیدگی دندان های شیری و آسیب رساندن به دندان های دائمی شود.

مصرف زیاد شیرینی ها و مواد غذایی ناسالم که حاوی مواد قندی زیادی هستند: این عادات ناسالم منجر به پوسیدگی دندان، رویش دندان های جلویی نوزاد، ایجاد فاصله بین دندان ها، عدم همخوانی دندان های بالا و پایین که منجر به مشکلات گفتاری و گوارشی می شود.

 

نحوه تشخیص دندان شیری

چگونه از دندان های شیری مراقبت کنیم؟

ممکن است برخی افراد فکر کنند که دندان های شیری به دلیل افتادن نیازی به مراقبت ندارند، اما این یک باور کاملا اشتباه است. از آنجایی که ما باید به همان اندازه که به دندان های دائمی اهمیت می دهیم از دندان های شیری نیز مراقبت کنیم، بنابراین والدین باید از دوران کودکی با آموزش به آنها عادات صحیح بهداشتی را برای مراقبت از دندان در کودکان خود ایجاد کنند که این عادت ها شامل موارد زیر هستند.

  • مسواک زدن دو بار در روز
  • از نخ طبی استفاده کنید

خوردن غذاهای سالم را حفظ کنید و تا حد امکان از خوردن شیرینی جات پرهیز کنید.
سلامت دهان و دندان ها به طور کلی شاخص اصلی سلامت بدن است، بنابراین وظیفه والدین این است که به سلامت دندان های فرزندان خود توجه کنند. تا اطمینان حاصل شود که آنها از سلامتی خوب و لبخندی زیبا که مادام العمر ماندگار است برخوردار هستند.

نظر دهید