نکات مهم بعد از کشیدن دندان کودکان که نمیدانستید

چند ساعت بعد از کشیدن دندان می توان غذا خورد

نکات مهم بعد از کشیدن دندان کودکان که نمیدانستید

بعد از کشیدن دندان، مراقبت و توجه ویژه‌ای نسبت به نواحی کشیده شده و دندان جدیدی که در آن جایگزین می‌شود، لازم است. در این مقاله، ما به بررسی تغذیه صحیح پس از کشیدن دندان می‌پردازیم و نکاتی را برای انتخاب غذاها و میل و مقدار مصرف آنها ارائه می‌دهیم.

پس از کشیدن دندان، در ساعات اولیه باید به مناطق کشیده شده اجازه داده شود تا خوب بهبود یابند. بنابراین، در این مدت، بهتر است از مواد غذایی نرم و خنک استفاده کنید. مصرف غذاهایی مانند آب‌نبات، پوره‌ها، خورش‌های پخته شده، ماست، پنیر نرم و مواد مختلف ممکن است مناسب باشد.

استفاده از مواد غذایی و رژیم غذای بعد از کشیدن دندان کودکان

به طور کلی، غذاهای نرم و خمیری که نیازی به جویدن قوی ندارند و به راحتی جویده و قورت داده شوند، در این مرحله مناسب هستند. برخی مواد غذایی قابل توصیه پس از کشیدن دندان عبارتند از:
ماکارونی، نودل، برنج پخته، آرد و پودرها، ماست، مربا، نیز می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند.

در صورتی که دندانی کشیده شده و دارای روکش دندان باشید، به نکاتی دیگر هم باید توجه کنید. روکش دندان یک پوشش نازک است که بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و می‌تواند در محافظت از دندان‌های شیری و جلوگیری از پوسیدگی کمک کند. در این موارد، ممکن است برای مدتی نیاز به تغییر در رژیم غذایی خود داشته باشید.

دکتر الهام توکلیان، متخصص دندانپزشکی کودکان، می‌توانند بهترین راهنمایی را برای شما در این زمینه ارائه دهند. آنها می‌توانند به شما رژیم غذایی مناسبی را برای دوران بعد از کشیدن دندان توصیه کنند
بعد از کشیدن دندان، رعایت یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به بهبود سریعتر و بهتر ناحیه دندان‌های کشیده شده کمک کند.

نکات مهم بعد از کشیدن دندان کودکان

کشیدن دندان کودک

بعد از کشیدن دندان‌های شیری کودکان، برخی نکات مهم و قابل توجه عبارتند از:

توقف خونریزی:

برای متوقف کردن خونریزی بعد از کشیدن دندان شیری کودکان، می‌توانید با استفاده از یک تکه گاز تمیز روی ناحیه خونریزی فشار ملایمی به وجود بیاورید.

استفاده از یخ:

برای کاهش تورم و درد، می‌توانید یک بسته یخ را درون دهان کودک قرار داده و برخی از آن را بر روی ناحیه کشیده شده دندان قرار دهید. این کار باعث تنش عروق و کاهش التهاب می‌شود.

مصرف مایعات خنک:

پس از کشیدن دندان شیری، بهتر است مایعات خنک مانند آب یخ، آب لیمو و شیر خنک را مصرف کنید. این مواد کمک می‌کنند تا التهاب کاهش یابد و احساس خنکی در دهان ایجاد شود.

رژیم غذایی نرم:

در ابتدا، بهتر است از غذاهای نرم و پر مایع مانند سوپ‌ها، پوره‌ها و مواد غذایی پخته شده به‌خصوص برای کودکان استفاده کنید. این کمک می‌کند تا مصرف غذا آسان‌تر و خوب تحمل شود.

جلوگیری از خوردن مواد سخت:

در مدتی که ناحیه کشیده شده دندان شیری کودکان در حال بهبود است، بهتر است از خوردن مواد سخت و سفت مانند آجیل‌ها، ترشی و شیرینی‌های سفت خودداری کنید.

بهداشت دهان و دندان:

پس از کشیدن دندان، بهداشت دهان و دندان کودکان به خوبی باید رعایت شود. مسواک زدن با مسواک نرم و شستشوی دهان با آب آمورشله ضروری است. همچنین، نباید از مصرف خوراکی‌های شیرینی و نوشیدنی‌های شیرین و چسبنده در این مدت استفاده کنید.

قرقره آب نمک بعد از کشیدن دندان

قرقره آب نمک یکی از روش‌های ساده و موثر برای کمک به بهبودی بعد از کشیدن دندان کودکان است. این کار به ضدعفونی‌کردن محل زخم و کاهش خطر عفونت کمک می‌کند.
نکنه که باید به آن توجه کنید نباید از مسواک زدن در محل زخم تا زمانی که لخته خون تشکیل شود، خودداری کنید. قرقره آب نمک جایگزین مناسبی برای مسواک زدن در این ناحیه است.

نکات مهم در مورد قرقره آب نمک بعد از کشیدن دندان

  • از آب نمک خیلی غلیظ استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث تحریک لثه شود.
  • اگر بعد از قرقره کردن آب نمک احساس سوزش کردید، از آب نمک رقیق تر استفاده کنید.

مراجعه به دندانپزشک:

در صورت بروز مشکلات بیشتر مانند خونریزی شدید، درد شدید، عفونت یا تورم پس از کشیدن دندان، بهتر است به دندانپزشک کودکان مراجعه کنید.

پیگیری و نظارت:

برای اطمینان از بهبودی صحیح و سلامتی دندان‌های کودکان، پیگیری و نظارت دقیق بر ناحیه کشیده شده و رشد بدن بعد از کشیدن دندان‌های شیری کودکان، برخی نکات مهم و قابل توجه عبارتند از:

بهداشت دهان و دندان: پس از کشیدن دندان‌ها، بهداشت دهان و دندان کودکان به خوبی باید رعایت شود. مسواک زدن با مسواک نرم و شستشوی دهان با آب آموشله ضروری است. همچنین، نباید از مصرف خوراکی‌های شیرینی و نوشیدنی‌های شیرین و چسبنده در این مدت استفاده کنید.

چند سوال مهم بعد از کشیدن دندان کودکان

نکات بعد از کشیدن دندان کودکان

بعد از کشیدن دندان شیری کودکان، توجه به نکات  بسیار مهم است در زیر به چند سوال  پر تکرار  در مورد  کشیدن دندان کودکان آورده شده است  به آنها پاسخ داده شده است:

چند ساعت بعد از کشیدن دندان بستنی بخوریم؟

چند ساعت بعد از کشیدن دندان، بستنی بخوریم. بهتر است دقایقی بعد از کشیدن دندان شیری، بستنی بخورید مصرف بستنی به دلیل خنک بودن باعث جلوگیری از خونریزی مجدد و درد میکند.

خوردن چایی بعد از کشیدن دندان؟

مصرف چای بعد از کشیدن دندان شیری نیز توصیه نمی‌شود. چای دارای تانن است که می‌تواند منجر به تغییر رنگ دندان‌های باقی‌مانده شود. بنابراین، بهتر است حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از کشیدن دندان شیری از مصرف چای خودداری کنید.

چند ساعت بعد از کشیدن دندان غذا بخوریم؟

زمان مصرف غذا بعد از کشیدن دندان شیری بستگی به شرایط و توصیه‌های دندانپزشک شما دارد. اما به طور کلی، در روزهای اول بعد از کشیدن دندان شیری، بهتر است از غذاهای نرم و پوره‌ای مانند سوپ‌ها و پوره‌ها استفاده کنید. اما درباره زمان مصرف دقیق، بهتر است با دندانپزشک کودکان خود مشورت کنید.

چند ساعت بعد از کشیدن دندان گاز استریل را برداریم؟

برای برداشتن گاز استریل، باید به توصیه دندانپزشک خود عمل کنید. عموماً پس از کشیدن دندان شیری، به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه گاز استریل بر روی ناحیه کشیده شده قرار می‌گیرد. پس از این مدت، می‌توانید گاز را بردارید، اما بهتر است قبل از برداشتن گاز، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

روش بند آوردن خونریزی بعد از کشیدن دندان چگونه است ؟

روش بند اوردن خونریزی بعد از کشیدن دندان کودکان  بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید. دندانپزشک می‌تواند به شما راهنمایی کند که چگونه خونریزی را کنترل کنید. اما به طور کلی، می‌توانید با قرار دادن یک تکه گاز تمیز روی ناحیه خونریزی فشار ملایمی ایجاد کنید تا خونریزی متوقف شود.

آب نمک بعد از کشیدن دندان

استفاده از آب نمک بعد از کشیدن دندان برای شستشوی دهان توصیه می‌شود. می‌توانید یک لیوان آب گرم با یک قاشق چایخوری نمک مخلوط کنید و با این محلول آب نمکی دهانتان را شستشو دهید. این کار می‌تواند به بهبود و تطهیر ناحیه کشیده شده کمک کند و خونریزی را کاهش دهد. اما در هر صورت، همیشه بهتر است با دندانپزشک خود در مورد روش‌های شستشوی دهان پس از کشیدن دندان مشورت کنید.

قرقره آب نمک نیز می‌تواند بعد از کشیدن دندان مفید باشد. با یک لیوان آب گرم و یک قاشق چایخوری نمک، محلول آب نمکی تهیه کنید و با آن قرقره کنید. این کار می‌تواند باعث بهبود و تطهیر ناحیه کشیده شده شود و به کاهش خونریزی کمک کند. مجدداً، بهتر است با دندانپزشک خود درباره استفاده از آب نمک و قرقره کردن مشورت کنید.

بعد از کشیدن دندان شیری چه بخوریم؟

بعد از کشیدن دندان شیری، باید از خوردن غذاهای سفت و سخت که ممکن است باعث تحریک محل زخم و خونریزی شوند، خودداری کنید. غذاهای نرم و ملایم مانند سوپ، ماست، پوره سیب زمینی، و ماست گزینه‌های خوبی هستند.

نکاتی بعد از کشیدن دندان کودکان و بزرگسالان

  • تا ۲۴ ساعت بعد از کشیدن دندان، از خوردن و نوشیدن چیزهای داغ خودداری کنید.
  • از مکیدن نی یا سیگار کشیدن خودداری کنید.
  • از مسواک زدن در محل زخم خودداری کنید.
  • اگر درد یا تورم در محل زخم دارید، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

کلام آخر

برای راهنمایی دقیق‌تر و بهتر درباره مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان شیری کودکان، بهتر است با دندانپزشک کودکان خود مشورت کنید.  دکتر الهام توکلیان بهترین  متخصص دندانپزشکی کودکان، می‌تواند راهنمایی‌های دقیق‌تری بر اساس وضعیت و نیازهای خاص کودک شما ارائه دهد. هر کودک و هر مورد دندان شیری ممکن است نیازهای متفاوتی داشته باشد، بنابراین مشورت حرفه‌ای با یک متخصص دندانپزشکی کودکان می‌تواند در بهبود و مراقبت از دندان‌های کودک شما موثر باشد.

نظر دهید