مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل

مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل

معمولاً در اکثر افراد در بین سنین ۱۷ الی ۲۴ سالگی دندان عقل رشد می‌کند. بیرون نیامدن دندان عقل از لثه باعث زخم، ورم و درد لثه‌ها می‌ شود. همچنین دندان عقل نهفته به دندان‌های کناری فشار وارد کرده و علاوه بر آن به استخوان فک صدمه وارد می کند. با انجام جراحی، دندان‌های عقل نهفته از درون لثه بیرون کشیده می‌شوند و بعد از این جراحی نیاز به درمان و مراقبت می‌باشد تا فرد سریع تر بهبود یابد.

دندان های عقل از آخرین دندان‌هایی هستند که در انتهای دهان بزرگسالان رشد می‌کنند. گاهی به خاطر اینکه در فک افراد فضای کافی برای رشد دندان عقل وجود ندارد، سبب صدمه به دندان‌های دیگر و جابجایی آنها می‌شود. در شرایطی که دندان عقل به شکل نیمه نهفته یا نهفته در لثه باقی مانده، بهتر است با عمل جراحی کشیده شود.

مراقبت‌های پس از کشیدن دندان عقل

برای مراقبت بعد از کشیدن دندان عقل باید مراحل ساده‌ای را انجام بدهید. در زمان جراحی پزشک متخصص از آرامبخش و بی‌حسی موضعی برای کم کردن استرس و درد شما استفاده می‌کند، بعد از آن برای کاهش درد باید نکاتی را رعایت کنید.

معمولاً ۳ الی ۴ روز عوارض کشیدن دندان عقل با شما همراه بوده و به مرور زمان بهتر می شود. برای اینکه در محل جراحی عفونتی ایجاد نشده و تورم با آن باقی نماند حتماً بعد از کشیدن دندان عقل به تمام نکات مراقبتی توجه داشته و آنها را رعایت کنید.

​​​​​​به مدت ۳۰ دقیقه بر روی محل جراحی، گاز استریل قرار دهید.

برای اینکه روند لخته شدن خون در محله کشیدن دندان عقل مختل نشود، دائماً گاز استریل آن را تعویض نکنید. به طور مکرر خون داخل دهان را بیرون نیاورید زیرا در این صورت فشار موجود در دهان تغییر کرده و خون لخته نمی‌شود، برای جذب خون اضافی در داخل دهان می‌توانید از یک گاز تازه استفاده کنید.

از چای کیسه‌ای برای بهبودی لثه استفاده کنید.

اگر دیدید بعد از گذشته ۱۲ ساعت، هنوز میزان خونریزی لثه ثابت باقی مانده و متوقف نمی‌شود یک عدد چای کیسه ای مرطوب را گاز بگیرید تا کافئین موجود در آن باعث لخته شدن خون لثه شود و سریع تر بهبود یابد.

با آب نمک دهان خود را بشویید.

برای این کار یک قاشق چای‌خوری نمک را با نصف لیوان آب مخلوط کرده و این محلول را داخل دهان نگه دارید و هرگز تف یا غرغره نکنید زیرا در این صورت لخته خون از بین رفته و دیرتر بهبود می یابید، نمک موجود در این محلول تمام عفونت ها و التهاب های لثه را کم می کند.

از کیسه یخ می‌توانید برای کاهش تورم و درد استفاده کنید.

در روز اول یک کیسه یخ بر روی گونه‌های خود قرار بدهید تا محل کشیدگی دندان متورم نشود، یخ مانع تورم و درد بیشتر در این ناحیه می شود.

سر خودتان را در ارتفاع بالاتری از بدن قرار دهید.

فرقی نمی کند روی تخت می خوابید یا کاناپه، حتما در این حالت برای کاهش ورم از چند بالش در زیر سر خود استفاده کنید تا سر در ارتفاع بالاتری باشد.

لوازم موردنیاز خود را در نزدیکی خود قرار دهید.‌

برای اینکه بعد از کشیدن دندان عقل مجبور نباشید مدام از جای خود بلند شوید حتما آنتی بیوتیک، مسکن، گاز و آب را در نزدیک خود نگه دارید.

برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید.

با این کار در واقع خلأ در دهان ایجاد شده و سبب رفع لخته‌های خون و کند شدن روند بهبودی می شود.

الکل و سیگار را کنار بگذارید.‌

روند بهبودی شما با استفاده از الکل و سیگار کاهش می‌یابد. بعد از عمل جراحی دندان عقل حداقل به مدت ۷۲ ساعت از محصولات حاوی تنباکو استفاده نکنید.

با کمک داروهای مناسب درد محل کشیدگی دندان عقل را کنترل کنید.

می‌توانید از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن برای جلوگیری از ورم، التهاب و درد لثه استفاده کنید.

​​نکات مهم دیگر برای مراقبت بعد از کشیدن دندان عقل

جراحی دندان عقل

حتماً تا چند روز بعد از کشیدن دندان عقل از غذاهای آبکی و نرم استفاده کنید.
تا چند هفته از مصرف سیگار، کافئین و الکل اجتناب کنید.
بعد از جراحی دندان عقل از ورزش‌های سنگین تا چند روز بپرهیزید.
برای اینکه به لثه و محل کشیدگی دندان عقل فشاری وارد نشود، غذاهای ترد و سفت نخورید.
برای جلوگیری از عفونت محل زخم، به غرغره کردن دهان با محلول آب نمک بپردازید.
از کمپرس سرد و گرم می توانید برای کم کردن تورم و درد خود استفاده کنید.
طبق نظر متخصص دندان پزشکی کودکان حتما بعد از کشیدگی دندان، از آنتی بیوتیک برای رفع عفونت استفاده کنید.
در روزهای اول بعد از کشیدن دندان عقل، غذاهای خیلی داغ و گرم نخورید‌.

در مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

به طور معمول بعد از کشیدن و جراحی سرپایی دندان عقل رفته رفته درد و تورم لثه شما کمتر می‌شود، اما اگر در مواردی علائم و مشکلات زیر را داشتید حتماً باید به دندانپزشک مراجعه کنید که عبارتند از:

اگر تورم محل کشیدگی دندان به جای کاهش یافتن، بیشتر شود.
در صورت قطع نشدن یا افزایش خونریزی
اگر درد بسیار شدیدی را در لثه خود احساس کردید.
به همراه داشتن تب ممتد و شدید

در ارتودنسی دندان کودکان و عصب کشی دندان کودکان نیز توسط پزشک معالج نکاتی به والدین گفته می‌شود تا از کودک خود به خوبی مراقبت کنند. گاهی دندان شیری کودکان به سختی افتاده و مشکلاتی در لثه آنها ایجاد می‌کند، فلوراید تراپی کودکان می‌تواند به این مورد کمک کند و درد و تورم لثه‌های آنها را کمتر نماید.