گاز گرفتن لپ و زخم لب بعد از کار دندانپزشکی کودکان

گاز گرفتن لپ

گاز گرفتن لپ و زخم لب بعد از کار دندانپزشکی کودکان

متخصص دندانپزشکی کودکان معمولاً برای انجام دادن کارهای دندانپزشکی مانند عصب کشی دندان کودکان، ترمیم‌های عمیق دندان آنها و کشیدن دندان از بی‌حسی مخصوص موضعی استفاده می‌کند. دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان از ایجاد زخم در دهان و درد در دندان‌های کودک جلوگیری خواهد کرد. گاهی در حین کار دندانپزشکی کودکان، ممکن است لپ ها یا لب توسط کودک گاز گرفته شود و زخم هایی ایجاد گردد.

راهکارهای درمان زخم ناشی از گاز گرفتن لپ کودکان

معمولاً بعد از پایان کارهای دندانپزشکی بر روی دندان کودک، هنوز لپ ها و لب او به واسطه بی حسی تزریق شده، حسی ندارند. بنابراین کودک از روی کنجکاوی یا آگاهانه لب ها یا لپ خود را جویده یا شروع به گاز گرفتن آنها می کند. بعد از اینکه اثر بی‌حسی دندان کودک تمام شد، درد ناشی از زخم های لب و لپ کودک آغاز می شود.

معمولاً برای انجام روکش دندان کودکان یا دیگر خدمات برای درمان دندان های آنها، دندانپزشکی تحت آرامبخشی کودکان توسط متخصص صورت می گیرد. مواد بی‌حس کننده یا آرامبخش تزریق شده به کودک تمام قسمت‌های گونه و لب او را بی‌حس کرده و سبب گاز گرفتن ناخواسته آنها توسط کودک می‌شود.

گاز گرفتن لپ و لب بعد از انجام خدمات دندانپزشکی کودک، زخم سفید رنگی را در این نواحی ایجاد کرده که معمولاً التهاب، تورم، بوی نامطبوع و درد فراوان به همراه دارد. این وضعیت گاز گرفتگی لپ و لب‌ها در کودکان کوچک و بزرگ معمولاً بعد از انجام خدمات دندانپزشکی دیده می‌شود.

اکثر والدین از زخم ایجاد شده در لپ و لب کودک خود بسیار نگران شده و تصور انها این است که وسایل دندانپزشکی آلوده بوده یا عفونتی در دندان‌های کودک آنها ایجاد شده است. برخی از والدین هم دلیل این زخم‌های موجود در لب و دهان کودک‌ را، آسیب در حین کار دندانپزشکی می‌دانند.

برای اینکه زخم ایجاد شده از گاز گرفتن لب و لپ کودک را درمان کنیم، باید اقدامات زیر انجام شود که عبارتند از:

1. والدین با مشاهده این زخم‌ها در دهان کودک بعد از انجام خدمات دندانپزشکی باید کاملاً صبور باشند زیرا بعد از ۷ الی ۱۰ روز به طور کامل درمان خواهند شد.
  2. با وجود این زخم‌ها کودک در غذا خوردن خود دچار مشکل شده، به همین خاطر باید مایعات فراوان و آبمیوه‌های طبیعی مصرف کند.
  3. معمولاً متخصص دندانپزشکی کودکان برای درمان این زخم‌ها آنتی بیوتیک و مسکن‌های مناسب را تجویز می کند.
  4. به کودک اجازه دستکاری و لمس زخم های دهان و لب را ندهید.

۵. به کودک خود یادآوری کنید که این زخم‌ها بر اثر خدمات دندانپزشکی ایجاد نشده، بلکه گاز گرفتن لب یا لپ توسط خود او موجب زخم ها شده است تا در دفعات بعد این کار را تکرار نکند.

نحوه گاز گرفتگی

همچنین بخوانید : فلوراید تراپی کودکان

درمان جای گاز گرفتگی لب

گاز گرفتن لب ها بعد از بی‌حسی موضعی در اکثر کودکان دیده شده و برای جلوگیری از آن باید بعد از انجام خدمات دندانپزشکی، کودک از آشامیدن یا خوردن اجتناب کند. گاز گرفتگی لب معمولاً سوزش و دردی برای کودک به همراه داشته که باید در این دوران از آلوده شدن آن جلوگیری کرده تا عفونت آن بیشتر نشود.

از عوارض بسیار شایع و بالقوه تمام خدمات دندانپزشکی برای کودکان با بی‌حسی موضعی، گاز گرفتن لپ و لب ها می باشد. بنابراین کودک زبان، لب و بافت‌های نرم گونه خود را جویده و در آن نواحی زخم‌های وسیعی ایجاد می‌شود که بعد بسیار متورم شده و حتی ممکن است چرک کند.

معمولاً بعد از بی‌حسی دندان‌های کودکان برای انجام درمان‌های دندانپزشکی، سبب گاز گرفتن زبان، گونه و لب‌ها در کودکان خواهد شد. برای درمان جای گاز گرفتگی گونه، لب و زبان بهتر است اقدامات زیر انجام شود که عبارتند از:

• در بیشتر موارد برای درمان این زخم‌ها احتیاجی به مصرف آنتی بیوتیک در کودک نیست.
  • می‌توان برای درمان سریعتر زخم‌های لب و گونه از محلول استریل سرم یا آب نمک برای شستن آنها استفاده کرد.
  • بهتر است کودک حدود یک الی دو ساعت بعد از بی‌حسی دندان‌های خود، چیزی نخورد تا لپ یا لب های بی حس خود را گاز نگیرد‌.
  • برای گاز نگرفتن لپ و لب ها، معمولا دندانپزشک که بعد از بی‌حسی دهان او و انجام خدمات دندانپزشکی، در پایان کار پنبه ای را در دهان کودک گذاشته تا به عمد یا سهواً لب یا لپ خود را گاز نگیرد.
  • می‌توانید برای کمتر شدن درد کودکان تا زمان خوب شدن زخم های دهان، به آنها مسکن بدهید.
  • دهانشویه کردن دهان با آب نمک گرم می‌تواند این نواحی زخم شده در دهان را تمیز نگه داشته و موجب بهبودی سریعتر آنها شود.
  • برای اینکه سوزش زخم‌ها در لب بیشتر نشود، به کودک غذاهای اسیدی، شور یا تند ندهید.
  • برای کم شدن درد زخم های لب و گونه که بر اثر گاز گرفتگی ایجاد شده می توانید از کمپرس یخ بر روی زخم های کودک خود استفاده کنید.
  • بعد از اتمام درمان دندان کودک تا چندین ساعت مراقب او باشید تا لب، زبان، گونه و سایر قسمت های دهان خود را گاز نگیرد.

درمان جای گاز گرفتگی لب

سخن پایانی

برای انجام تمامی خدمات و درمان‌های دندانپزشکی برای کودکان کوچک و بزرگ از اسپری و بی‌حسی‌های موضعی مخصوص برای بیهوشی آنها استفاده می‌شود. این بی‌حسی‌ها تمام قسمت‌های داخلی دهان از جمله زبان گونه و بافت‌های نرم لب آنها را بی‌حس کرده و احتمال جویده شدن یا گاز گرفتن آنها را در کودک بالا می‌برد.

زخم‌هایی که با گاز گرفتن لب و لوپ بعد از خدمات دندانپزشکی در کودک ایجاد می‌شود نیاز به مراقبت داشته تا وسیع‌تر نشود. والدین می‌توانند با انجام مراقبت‌هایی در این دوران موجب بهبود سریعتر زخم‌های لب و لپ کودک شده و از عفونی شدن آنها جلوگیری نمایند.

معمولاً دندانپزشک کودکان برای جلوگیری از گاز گرفتن لب و لپ آنها بعد از تمام شدن مراحل درمان دندان، پنبه یا یک رول کاملاً مرطوب را بین لب و گونه آنها گذاشته تا مانع گاز گرفتن بافت های نرم شود.

زمانی که زخم لب یا لپ کودک بسیار وسیع شده و بعد از یک هفته درمان نشد، لازم است توسط متخصص دندانپزشکی کودکان به طور کامل معاینه و بررسی شود تا آنتی بیوتیک‌ها و روش‌های درمانی مناسب جهت بهبود زخم ها تجویز گردد.

این متن توسط تیم نویسندگان وب سایت نوشته شده است.