تاثیر مکیدن انگشت بر روی دندان کودکان

مکیدن انگشت کودک

تاثیر مکیدن انگشت بر روی دندان کودکان

تاثیر مکیدن انگشت بر روی دندان کودکان از خطراتی است که می تواند در شکل گیری دندان هایی با فرم بد در کودکان بسیار تاثیرگذار باشد. به همین خاطر لازم است با دانش بر تاثیر مکیدن انگشت بر روی دندان کودکان، راهکارهایی برای جلوگیری از این عادت بد برای کودکان در نظر داشته باشید. در این مقاله به معرفی این راهکارها و تاثیرات بد آن بر دندان می پردازیم.

دندان ها

دندان ها، یکی از با ارزش ترین اجزای بدن انسان ها هستند که ما در تمام طول عمر به آنها نیاز داشته و همواره از کودکی تا سالخوردگی از آن استفاده می کنیم. به همین خاطر بسیار مهم است که مانند بسیاری از والدین، فرزندان خود را از همان کودکی عادت به شستشو و مواظبت از دندان ها دهیم، همانطور که در مورد اهمیت دندان ها در دین اسلام بسیار در این مورد تاکید شده است. دندان ها ساختارهای سفید رنگی هستند که در فک یا دهان قرار داشته و تعداد آنها در حدود ۳۲ عدد در هر دو فک می باشد. دندان ها امروز به انواع دندان های پیش طرفی، نیش، آسیاب اول، آسیاب دوم تقسیم بندی می شوند.

 

رشد دندان ها در کودکی

دندان ها مانند هر عضو دیگری از بدن مراحل رشد خود را دارند که این مرحله عموما شامل رشد دندان های شیری و سپس جایگزینی آنها با دندان های دائمی می باشد. در ابتدا شما با رشد کودک پس از مدتی شاهد رشد دندان های شیری خواهید بود که اهمیت خود را دارد. این دندان های شیری فضا را برای دندان های دائمی حفظ می کند. اهمیت دیگر دندان های شیری، حفظ سلامتی آن است که موجب می شود تا دندان های دائمی بعد از آن سالم تر باشد.

به طور کلی رشد دندان های کودکان شامل چهار مرحله اصلی می باشد که عبارتند از:

– شکل گیری ماده اصلی دندان ها از هفته ششم بارداری
– ایجاد بافت سخت و در اطراف دندان در بازه زمانی ماه سوم یا چهارم بارداری
– رشد دندان ها و پیدایش آن بر روی لثه ها پس از تولد کودک
– افتادن دندان های شیری کودکان که آخرین مرحله می باشد

تاثیر مکیدن انگشت بر روی دندان کودکان

آیا عادت مکیدن انگشت در کودکان طبیعی است؟

بله، در ماه‌های اول زندگی، عادت مکیدن انگشت در کودکان در واقع یک رفلکس غریزی است و مرتبط با استفاده از پستانک نیز می‌باشد. استفاده از پستانک به عنوان جایگزین مکیدن انگشت، به کاهش خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد مرتبط است. همچنین، در زمان‌هایی که نوزاد در حال مکیدن پستانک یا انگشت خود نیست، ممکن است در حال شیرخواری یا مکیدن بطری شیر و یا حتی فرو بردن هر چیزی که به دستش می‌رسد به داخل دهان خود باشد. در واقع، این فعالیت برای کودکان در دوره اولیه زندگی طبیعی است و تنها کاری است که می‌توانند انجام دهند.

با این حال، در صورتی که عادت مکیدن انگشت یا پستانک به طور طولانی ادامه یابد، ممکن است به یک مشکل تبدیل شود و نیاز به بررسی داشته باشد.

عادت های بد کودکان با دندان ها

کودکان از آنجایی که در سنین کودکی، نمی توانند عواقب کارهای خود را در نظر داشته باشند، معمولا کارهای به اصطلاح بچه گانه ای انجام می دهند که می تواند به ضرر آنها باشد. بنابراین وظیفه شما به عنوان والدین و حامیان آنها این است تا ابتدا این عادت ها را شناسایی کرده و سپس برای کنترل و عدم وقوع آن کودکان را راهنمایی کنید. از جمله عادت های بد کودکان که می تواند بهداشت و سلامت دندان ها را به خطر بیندازد، می توان به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:

– پوسیدگی دندان با شیشه شیر
– مکیدن انگشت شست
– مکیدن اشیاء مختلف از جمله عروسک، پستانک و …
– مکیدن و گزیدن لب ها

در ادامه می خواهیم به تاثیر مکیدن انگشت بر روی دندان کودکان در کودکان بپردازیم که این عادت از کجا و چرا شروع شده و تاثیر مکیدن انگشت بر روی دندان کودکان شامل چه مواردی خواهد بود.

تاثیر مکیدن انگشت بر روی دندان کودکان

آشنایی تاثیر مکیدن انگشت بر روی دندان کودکان

ابتدا لازم است بدانید که مکیدن انگشت تا ۲ سالگی طبیعی به نظر می‌رسد و ناشی از میل غریزی کودک می باشد. اما اگر این عادت بعد از ۳ تا ۴ سالگی ادامه پیدا کند احتمال اثرات طولانی‌ مدت بر روی ساختار اسکلت کودک بیشتر میشود.تغییرات به جا گذاشته می تواند شامل جلوزدگی دندان ها و فک بالا در قسمت جلو و ایجاد فضای باز بین دندانهای جلویی و گاهاً ایجاد عادت قرارگیری زبان بین دندان های دو فک باشد. این میزان ناهنجاری فک و دندان ها بسته به شدت و میزان مکیدن انگشت توسط کودک در طول شبانه روز دارد .

شدت و طول مدت این عادت نادرست باعث می شود تا دندان های دائمی دچار تغییر موقعیت شده و از ردیف مورد نظر در فک جابجا شوند. تاثیر این کار غالبا به صورت بیرون آمدگی دندان های جلویی و ایجاد اوربایت می شود که می تواند عوارضی همچون عدم ادا درست حروف توسط کودک، تغییر شکل سقف دهان و عدم ایجاد یک ردیف و امتداد صحیح برای دندان ها در هر فک داشته باشد. حال شما به عنوان والدین برای جلوگیری از تاثیر مکیدن انگشت بر روی دندان کودکان لازم است کارهایی انجام دهید تا مکیدن انگشت در کودکی متوقف یا حداقل بسیار کاهش یابد. برای این کار باید کودک را قانع کنید تا تصمیم بگیرد که این کار را کنار بگذارد.

برای این کار لازم است با آگاهی که نسبت به تاثیر بد مکیدن انگشت توسط کودک دارید، کودکان را تشویق کنید و رفتارهای مثبت از خود نشان دهید تا وی تشویق به کنار گذاشتن این کار شود. البته لازم به ذکر است که روش های تشویقی منفی از جمله غر زدن یا تنبیه نمی تواند در کنار گذاشتن این عادت توسط کودک موثر باشد و برخلاف چیزی که انتظار دارید، کودک برای ایجاد احساس امنیت، به سمت مکیدن انگشت ها پناه می برد.

تغییر شکل فک

مکیدن انگشت می تواند باعث رشد غیرطبیعی فک شود. این امر می تواند منجر به مشکلاتی مانند تنگ شدن فک و عقب رفتن فک پایین شود.

آسیب به لثه ها

مکیدن انگشت می تواند باعث تحریک و التهاب لثه ها شود. در موارد شدید، این امر می تواند منجر به عفونت لثه شود.

تاثیر مکیدن انگشت بر روی دندان کودکان

اقدامات درمانی

در صورتی که این عمل تا قبل از ۴ سالگی ترک شود احتمال اثرات سوء کمتر بوده و نیازی به مداخله توسط والدین و یا پزشک نمی باشد ، اما در صورتی که عادت ادامه پیدا کند در مرحله اول می توان با گفتگو (و نه به هیچ عنوان تنبیه بدنی ) و در صورت تمایل کودک به ترک عادت گاهی میتوان با تقویت منفی مثل استفاده از دستکش ،بانداژ و یا داروهای تلخ بر روی انگشت تنها به عنوان یادآور نیاز به عادت را ترک کرد.
صورتی که کودک به سن ۶ سالگی رسیده باشد برای انجام هر یک از روشهای قبلی دیر شده واحتمال ایجاد مشکلات به وجود آمده بر رویش دندان‌های دائمی قطعی تر است لذا در این زمان مداخله توسط دندانپزشکی کودکان به کمک ساخت پلاک های ثابت که امکان قرار دادن انگشت کودک در دهان را از وی می گیرد ،انجام می شود که به این وسیله تانگ گارد گفته می‌شود .

همچنین شما می توانید:

مدت زمان های محدودی را برای این کار برای او مشخص کنید.
در صورت ترک در هر دفعه به او پاداش دهید.
زمان محدودیت را به تدریج زیادتر کنید.
دفعات بیشتری پاداش دهید.
بستن روبان یا دستمال به انگشت می تواند ممنوعیت این کار را به کودک یادآور شود.
پس از به خواب رفتن کودکان، انگشت را از دهان او خارج کنید.
شناخت استرس های کودک و رفع آنها نیز عامل مهمی در ترک این عادت است.
در نهایت می توانید از پزشک مشاوره گرفته یا یک وسیله داخل دهان کودک با توجه به راهنمایی پزشک قرار دهید.

همینطور این روش می تواند برای دیگر عادت های بد برای دندان موثر بوده و در رشد دندان کودک موثر باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با مشاورین ما در قسمت تماس با ما در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی نمایند.

سوالات پرتکرار در مورد تاثیر مکیدن انگشت بر روی دندان کودکان

اگر کودک شما بعد از ۲ سالگی به مکیدن انگشت ادامه دهد، ممکن است به دندان ها و فک او آسیب برساند. مکیدن انگشت می تواند باعث کج شدن دندان ها، جلو آمدن فک بالا یا پایین، و مشکلات گفتاری شود.
مکیدن انگشت تا سن ۲ سالگی یک رفتار طبیعی و رشدی در کودکان است. این رفتار به آنها آرامش می دهد و به آنها کمک می کند تا دنیای اطراف خود را کشف کنند.
روش های مختلفی برای کمک به کودک برای ترک عادت مکیدن انگشت وجود دارد. برخی از این روش ها عبارتند از:با کودک خود صحبت کنید: به کودک خود توضیح دهید که چرا مکیدن انگشت برای دندان هایش مضر است. به کودک خود جایگزین ارائه دهید: به جای انگشت، به کودک خود یک اسباب بازی یا پتو برای مکیدن بدهید. از پاداش استفاده کنید: زمانی که کودک شما برای مدت طولانی از مکیدن انگشت خودداری می کند، به او پاداش بدهید. از روش های انضباطی ملایم استفاده کنید: اگر هیچ چیز دیگری جواب نداد، می توانید از روش های انضباطی ملایم مانند مالیدن ماده ای تلخ به انگشت کودک خود استفاده کنید.
استفاده از ناخن گیر برای ترک عادت مکیدن انگشت موثر نیست و می تواند به کودک شما آسیب برساند. این روش می تواند باعث اضطراب و ترس در کودک شود و مشکل را بدتر کند.
استفاده از دستکش برای ترک عادت مکیدن انگشت می تواند موثر باشد، به خصوص در شب. با این حال، این روش ممکن است در طول روز که کودک شما بیدار است موثر نباشد.
استفاده از اسپری های تلخ می تواند موثر باشد، اما این روش ممکن است برای همه کودکان مناسب نباشد. برخی از کودکان ممکن است طعم تلخ را دوست داشته باشند و به مکیدن انگشت خود ادامه دهند.
استفاده از دهان بند می تواند موثر باشد، به خصوص در شب. با این حال، این روش ممکن است در طول روز که کودک شما بیدار است موثر نباشد.
اگر کودک شما بعد از ۴ سالگی به مکیدن انگشت ادامه می دهد، باید برای معاینه و مشاوره به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک می تواند به شما در مورد بهترین روش برای کمک به کودک خود برای ترک این عادت راهنمایی کند.
بله، مکیدن انگشت می تواند باعث مشکلات گفتاری شود. مکیدن انگشت می تواند باعث جلو آمدن فک بالا یا پایین شود که می تواند بر نحوه صحبت کردن کودک شما تأثیر بگذارد.
بله، مکیدن انگشت می تواند باعث مشکلات تنفسی شود. مکیدن انگشت می تواند باعث انسداد راه هوایی شود، به خصوص اگر کودک شما در هنگام خواب انگشت خود را بمکد.

نظر دهید