زمان طلایی مسواک زدن کودکان

زمان طلایی مسواک زدن کودکان

زمان طلایی مسواک زدن کودکان

زمان طلایی و بسیار مهم برای مسواک زدن کودکان، همان سنین ابتدایی است. مادران وظیفه دارند تا لثه نوزاد خود را بعد از شیر دادن، تمیز کنند. این کار تا زمانی که اولین دندان در بیاید، مهم و ضروری است. به محض درآمدن اولین دندان، زمان طلایی مسواک زدن کودکان نیز آغاز می شود. والدین باید دندان های شیری کودکان را، همیشه مسواک بزنند. این کار به سلامت دهان و دندان آنها کمک کرده و مراجعه به متخصص دندانپزشکی کودکان را کم می کند.

اگر در مورد زمان مناسب برای مسواک کردن دندان های کودکان، چیزی نمی دانید، بهتر است همراه ما باشید تا مطالب خوب و مفیدی در این زمینه به شما ارائه کنیم. پس با ما همراه باشید.

زمان طلایی مسواک زدن کودکان

بهترین زمان مسواک زدن کودکان

مسواک زدن در کودکان، یکی از مهم ترین نکات بهداشتی است که باید هر شب و به خصوص بعد از مصرف مواد شیرین و قندی، انجام شود. زمان طلایی مسواک زدن کودکان، زمانی است که اگر در آن تایم، مسواک و شستشوی دهان و دندان انجام نشود، به مرور زمان، دندان کودکان از دست خواهد رفت.

اکثر کودکان با زدن مسواک، مشکل دارند. زیرا بازیگوشی و پشت گوش انداختن کارها، اقتضای سن آنها می باشد. بنابراین، والدین باید از هر نظر، این مورد مهم را مد نظر قرار داده و سعی کنند به کودکان خود، مسواک زدن صحیح را آموزش دهند. بسیاری از کودکان نه تنها زمان مسواک زدن را فراموش می کنند، بلکه ممکن است مدت زمان صحیح مسواک زدن را نیز کم کرده و به جای مسواک زدن جلوی آینه، بازیگوشی کنند.

زمان طلایی مسواک زدن در کودکان، به مدت زمان خاصی محدود نمی شود. تمامی دوران کودکی تا نوجوانی، زمان طلایی برای مسواک زدن می باشد. بسیاری از والدین همیشه می پرسند که از چه سنی می توانیم از خمیر دندان برای کودکان استفاده کنیم؟ و یا عده ای می پرسند که مسواک زدن کودکان را از چه سنی باید آغاز کرد؟ در پاسخ به تمام این پرسش ها باید گفت که زمان طلایی برای مسواک زدن کودکان، همیشه و در همه حال است و محدود به زمان خاصی نیست.

دهان کودکان در سنین نوزادی تا یک سالگی، باید توسط والدین تمیز شود. این کار به داشتن لثه و دندان های خوب در آینده، کمک شایانی می کند. در سنین ۱ تا ۶ سالگی نیز باید با نظارت دقیق والدین، مسواک زدن انجام شود. اگر مسواک زدن در این دوران را به شخص کودک بسپارید و خودتان انجام ندهید، مطمئن باشید دندان های شیری کودکان، بعد از مدت خیلی زود، از بین می رود.

از سنین ۶ تا ۱۲ سالگی هم باید خودتان مستقیما روی مسواک زدن صحیح کودک و نوجوان، نظارت داشته باشید. مطمئن باشید نظارت شما در این سنین، می تواند دندان های بسیار خوب و سالم در بزرگسالی را ایجاد کند.

زمان طلایی مسواک زدن کودکان

انواع و نوع مناسب مسواک برای کودکان

مسواک های موجود در بازار، به صورت جداگانه برای کودکان و بزرگسالان تولید و عرضه می شود. بهتر است هیچ گاه با مسواک بزرگسالان، دندان کودکان را مسواک نکنید. زیرا احتمال بروز زخم و خراش روی لثه، بسیار زیاد است.

انواع مسواک مخصوص کودکان شامل ۲ مورد زیر است:

  • مسواک دستی
  • مسواک برقی

سعی کنید تا سنین ۱۱ و ۱۲ سالگی، از مسواک معمولی و دستی استفاده کنید. زیرا امکان دارد کودکان با زدن مسواک برقی، لثه خود را دچار خراش یا حساسیت کنند. بهترین نوع مسواک برای کودکان، مسواکی است که دسته کوتاه و پهن داشته باشد و موهای برس آن به حد کافی نرم باشد. در ضمن تا سنین ۶..۷ سالگی، شما باید به عنوان والدین کودک، دندان های او را شخصا مسواک کنید. در واقع ابتدا از او می خواهید که خود دندان هایش را تمیز کند تا اعتماد به نفس او، به خوبی شکل بگیرد. اما بعد از اتمام مسواک، باید به بهانه بهتر تمیز شدن، خودتان با دقت کامل، این کار را انجام دهید.

برای استفاده از خمیر دندان نیز باید خمیر دندانی را مصرف کنید که حاوی فلوراید نباشد. البته خمیر دندان بدون فلوراید، برای کودکان ۱ تا ۲ سالگی مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا در این سن نباید فلوراید به دندان و ریشه آنها برسد. اما بعد از این سن نیز باید از متخصص دندانپزشکی کودکان بخواهید تا معرفی خمیر دندان مناسب کودکان را برای شما انجام دهد و تعیین کند که چه نوع خمیر دندانی را استفاده کنید.

زمان مناسب مسواک زدن کودکان

برخی از والدین، با اجبار کودکان به مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی، زندگی را به کام خود و کودکان، تلخ می کنند. این کار نمی تواند کار درست و با مبنای علمی باشد. مسواک زدن شب هنگام و پیش از خواب، ضروری است و زمان بسیار خوبی برای انجام این کار است. اما در طول روز، فقط در صورتی که کودک از شیرینی و شکلات و غذاهای بسیار چرب و سنگین استفاده کند، ضروری است که دندان های او مسواک زده شود.

زمان مناسب مسواک زدن کودکان از سن ۱ سالگی می باشد باید در کودکان زیر ۳ سال، هر از گاهی خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده شود. ابتدا به اندازه یک دانه برنج و بعد از ۳ سالگی، این مقدار به اندازه ۱ نخود می رسد. به هر حال انجام این کار با نظارت دقیق، می تواند نیاز به فلوراید تراپی در کودکان را کمتر کند.

زمان طلایی مسواک زدن کودکان

طریقه مسواک زدن صحیح

کودکان دارای حس قدرت طلبی هستند. دوست دارند مسواک زدن را خودشان تجربه کنند. هرگز حس قدرت طلبی و اعتماد بنفس او را سرکوب نکنید. اجازه دهید اول، او دندان هایش را مسواک کند و سپس با ترفندی خاص و زیرکانه، شما هم یک دور به طور صحیح، دندان های او را مسواک کنید.

طریقه مسواک زدن صحیح برای کودکان مانند بزرگسالان است اما باید شدت فشار را بسیار کم کنید. تمامی دندان ها از بالا به پایین و از چپ به راست، باید مسواک شوند. همچنین روی دندان ها نیز باید مسواک کشیده شود. در انتها نیاز است تا برس نرم مسواک را یک الی دو بار روی سطح زبان کودک بکشید. البته انجام این کار هر روز و هر شب نیاز نیست.

و در آخر لازم به ذکر است که، برای مسواک زدن صحیح و همچنین زمان مناسب، بهتر است با متخصص دندانپزشکی کودکان مشورت کنید. دکتر الهام توکلیان، متخصص دندانپزشکی کودکان می تواند در این زمینه مشاور شما باشد.

نظر دهید