دندان نوزاد کی در میاد؟

نوزاد چند ماهگی دندون در میاره

دندان نوزاد کی در میاد؟

نخستین دندان نوزاد چه زمانی از لثه بیرون می آید؟ در بیشتر نوزادان نخستین دندان تقریبا در ۶ ماهگی می روید. اگرچه با توجه به زمان آغاز روییدن نخستین دندان های والدین یا زودرس بودن و نبودن کودک امکان دارد دندان های او در حدود ۳ ماهگی یا ۱۴ ماهگی هم رشد کند.
شیوه درآمدن دندان در کودکان هم خیلی متمایز می باشد. والدین بهتر است به منظور کاهش درد و درمان دندان درد در کودکان اقداماتی چون ماساژ لثه، تهیه پستانک، استفاده از مواد طبیعی (نظیر، هویج)، تمیز نگه داشتن سر و صورت نوزاد، استفاده از پارچه حوله ای سرد و خیس، بکارگیری دارو در مرحله آخر و…انجام دهند.

اولین دندان نوزاد کی در میاد

سوالی که برای هر کسی ممکن است پیش آید این است که اولین دندان نوزاد کی بیرون می آید؟ معمولا از میان هر ۲۰۰۰ نوزاد، یک کودک در زمان تولد، حدود ۱ الی ۲ دندان دارد. ولی در بیشتر نوزادان نخستین دندان بین ۶ الی ۷ ماهگی از لثه بیرون می آید.

نخستین دندان ها در نوزادی که خیلی زود رشد می کند امکان دارد در ۳ ماهگی بیرون بیاید. در صورتی که اگر رشد کودک کم باشد امکان دارد نخستین دندان های او در ۱ سالگی بیرون بیایند. آخرین دندان ها همواره در دومین سال زندگی کودک در می آیند. در سومین سال زندگی کودک شما بایستی حدود ۲۰ دندان شیری داشته باشد.

علائم دندان درآوردن نوزادان

زمان روییدن دندان نوزاد همواره دندان های جلویی او پدیدار می شوند و حدود ۵ روز پیش از آن نشانه ها ظاهر می شوند. از نشانه های بیرون آمدن دندان شیری در مجموع می توان به زیاد شدن بزاق دهان، کم شدن خواب، درد لثه، بی قراری، غذا نخوردن، بردن دست درون دهان، مالیدن گوش به دلیل تب، اسهال و… اشاره نمود. در ادامه به توضیح هر کدام از علائم رایج در آوردن دندان نوزاد می پردازیم.

دندان نوزاد کی در میاد و باید چه اقداماتی باید انجام داد!؟

گاز گرفتن و مکیدن انگشتان دست و اشیاء

زمان روییدن دندان شیری، نوزاد به علت نیرویی که روی لثه او وارد می شود دوست دارد اشیاء یا اسباب بازی خود را گاز بگیرد. افزون بر این کار، مکیدن هم به نوزاد شما کمک می کند تا درد کمی را در زمان روییدن دندان احساس کند.

نداشتن اشتها

در طی بیرون آمدن دندان های شیری، نوزاد به علت درد و ناراحتی که در دهان خود حس می کند دوست ندارد چیزی بخورد و اشتهای او کم می شود.

افزایش بزاق دهان و آبریزش بینی

یکی از علائم رایج درآوردن دندان نوزاد بالا رفتن بزاق دهان و آبریزش بینی می باشد. این نشانه ها سبب التهاب پوستی و جوش پیرامون دهان می شود. زمان روییدن دندان و موقعی که آبریزش دهان نوزاد شما زیاد است به صورت مرتب بزاق بیرون ریخته او را تمیز کنید. در این عمل بهتر است زیاده روی نکنید چرا که سبب ساییده شدن پوست و صدمه دیدن آن می شود.

ورم لثه

از دیگر نشانه های در آوردن دندان نوزاد می توان التهاب، قرمز شدن، ورم و درد لثه را نام برد.

کشیدن گوش

یکی از علائم غیر مرسوم در زمان درآوردن دندان شیری کودکان، کشیدن گوش ها می باشد. این کار جهت کم کردن درد بکار برده می شود.

بدخوابی و بی قراری

چنانچه مدت زمانی که فرزند شما بدخواب شده این امکان وجود دارد که دندان های شیری او در حال بیرون آمدن باشند. نوزادان در زمان بیرون آمدن دندان شیری، بی قرار، بدخلق و بی خواب می شوند.

دندان نوزاد کی در میاد و باید چه اقداماتی باید انجام داد!؟

پف کردن لثه

اغلب پیش از جوانه زدن دندان نوزاد لثه او قرمز، کبود و پف می کند بالا آمدن دندان زیر لثه سبب پف کردن لثه می شود به نوعی که چنانچه نوزاد دهان خود را به حد کافی باز کند دندان که در زیر پوست لثه واقع شده است را می توانید مشاهده کنید.

مکیدن انگشتان کودکان

مکیدن انگشتان یکی از دلایل شایع درآوردن دندان کودکان می باشد اما والدین باید از این کار جلوگیری کنند زیرا ممکن است دندان به صورت کامل و استاندارد در بیاید .شما میتوانید در مقاله <تاثیر مکیدن انگشت بر روی دندان کودکان> مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.

عکس لثه نوزاد هنگام دندان دراوردن

عکس لثه نوزاد هنگام دندان دراوردن

رنگ مدفوع نوزاد هنگام دندان درآوردن

رنگ مدفوع نوزاد هنگام دندان درآوردن می‌تواند به طور طبیعی از زرد روشن تا قهوه‌ای تیره متغیر باشد. در بیشتر موارد، دندان درآوردن هیچ تاثیری بر رنگ مدفوع نوزاد ندارد.

با این حال، در برخی موارد، ممکن است متوجه تغییراتی در رنگ مدفوع نوزاد خود هنگام دندان درآوردن شوید، از جمله:

سبز شدن مدفوع: این می‌تواند به دلیل بلع بزاق اضافی باشد که می‌تواند روده‌ها را تحریک کند و باعث عبور سریع‌تر مدفوع شود.

تیره شدن مدفوع: این می‌تواند به دلیل هضم ناقص غذا باشد که می‌تواند در اثر افزایش تحریک روده‌ها اتفاق بیفتد.

مشاهده رگه‌های خونی در مدفوع: این می‌تواند به دلیل تحریک لثه‌ها باشد که می‌تواند در اثر جویدن اشیاء مختلف در طول دندان درآوردن اتفاق بیفتد.

زمان دندان درآوردن نوزاد

رویش دندان نوزاد در حقیقت به مفهوم پدیدار شدن جوانه دندان های شیری او از پوست لثه می باشد. این جوانه ها که از دوره بارداری در فک نوزاد ایجاد می شوند تقریبا از ۴ ماهگی الی ۱ سالگی بیرون می آیند. هر نوزاد امکان دارد در ۱ سالگی حدود ۱ الی ۴ دندان داشته باشد. در جدول  زیر  به معرفی کامل و  ترتییب و زمان رویش تک تک دندان ها اورده شده است.

نوع دندانترتیب رویشزمان رویش
دندان‌های پیشین مرکزی پاییناول۴ تا ۷ ماهگی
دندان‌های پیشین مرکزی بالادوم۶ تا ۸ ماهگی
دندان‌های پیشین جانبی بالاسوم۹ تا ۱۱ ماهگی
دندان‌های پیشین جانبی پایینچهارم۱۰ تا ۱۲ ماهگی
دندان‌های آسیای اول پایینپنجم۱۳ تا ۱۹ ماهگی
دندان‌های آسیای اول بالاششم۱۴ تا ۱۸ ماهگی
دندان‌های نیش پایینهفتم۱۷ تا ۲۳ ماهگی
دندان‌های آسیای دوم پایینهشتم۲۳ تا ۳۱ ماهگی
دندان‌های آسیای دوم بالانهم۲۵ تا ۳۳ ماهگی
نوع دندانترتیب رویشزمان رویش
دندان‌های آسیای سومدهم۱۱ تا ۱۹ سالگی
دندان‌های آسیای دومیازدهم۱۱ تا ۱۹ سالگی
دندان‌های پیشین دائمیدوازدهم۶ تا ۷ سالگی
دندان‌های آسیای اول دائمیسیزدهم۶ تا ۷ سالگی
دندان‌های پیشین جانبی دائمیچهاردهم۷ تا ۸ سالگی
دندان‌های آسیای دوم دائمیپانزدهم۱۱ تا ۱۲ سالگی
دندان‌های نیش دائمیشانزدهم۱۲ تا ۱۳ سالگی

معرفی دندان های ابتدایی کودکان

روند رویش دندان‌ها درانسان ها  یکسان است و ممکن زمان رویش اندکی تفاوت داشته باشد. معمولا در زمان ۶ ماهگی رویش دندان‌ها آغاز می‌شود. در ادامه به معرفی انواع  دندان ها می پردازیم.

  • دندان‌های پیشین
  • دندان‌های نیش
  • دندان کرسی
  • دندان‌های آسیا
  • دندان‌های آسیا کوچک
  • دندان عقل

دندان کرسی کودک چیست؟

دندان های کرسی کودک معمولا همان دندان های آسیاب می باشند که اندکی عریض و پهن می باشند. بیرون آمدن این نوع دندان نوزاد معمولا ‌کمی دردناک می باشد.

دندان کرسی کودک کی در میاد؟

دندان کرسی همانطور که گفته شده دندان های آسیاب می باشند. زمانی که این نوع دندان نوزاد در می آید کودک شما در سنی بین ۱ الی ۲ سالگی است. در حقیقت روییدن نخستین دندان های کرسی تقریبا ۱۳ ماهگی می باشد و دندان های کرسی بزرگ بعدی تقریبا ۲ سالگی از لثه بیرون می زنند.

یکی از دندان های دائمی کودکان دندان آسیاب ۶ می باشد. همانطور که میدانید جهت روییدن این نوع دندان به هیچ وجه دندان شیری نمی افتد. خیلی از پدر و مادر ها این دندان را با دندان شیری اشتباه می گیرند و توجه کافی به آن ندارند. چنانچه توجه کافی به این دندان نشود و همچنین به خاطر عدم آموزش بهداشت دهان و دندان امکان دارد دچار پوسیدگی شود و از بین برود.

دندان آسیاب چیست؟

یکی از انواع دندان نوزاد، دندان آسیاب می باشد که با توجه به میزان رشد کودک امکان دارد رویش آنها متفاوت باشد. دندان های آسیاب نوعی از دندان ها می باشند که در قیاس با سایر دندان ها بزرگتر و عریض تر می باشند و جهت خرد کردن مواد خوراکی بکار می روند. معمولا هر انسان حدود ۶ دندان آسیاب دارد. این نوع دندان ها به ۳ گروه نظیر دندان های آسیاب کوچک، دندان های آسیاب بزرگ و دندان عقل طبقه بندی می شوند.

درآوردن دندان آسیاب در کودکان

دندان آسیاب کودکان معمولا در بخش انتهایی دهان می رویند. این نوع دندان نوزاد همانطور که میدانید نسبت به سایر دندان ها بزرگتر می باشند و دندان های بزرگ و صافی که مناسب خرد کردن و قطعه قطعه کردن مواد خوراکی می باشند. سازمان دندانپزشکان آمریکا معتقدند این دندان ها زمانی بیرون می آیند که نوزاد در سن ۲۳ الی ۳۳ ماهگی باشد.

دندان های آسیاب جلویی در ۲۳ الی ۳۱ ماهگی و دندان های پشتی تقریبا در ۲۵ الی ۳۳ ماهگی بیرون می آیند. خیلی از نوزادان در رویش این دندان ها هیچ علائمی از درد و ناراحتی را حس نمی کنند. با این حال زمانی که این دندان کامل شدند امکان دارد گاهی دردناک شده و سبب التهاب و درد شوند.

دندان نوزاد کی در میاد و باید چه اقداماتی باید انجام داد!؟

نظر دهید