درمان دندان درد در کودکان

یکی از مشکلاتی که اکثر والدین با آن مواجه هستند، عفونت دندان های شیری دندان درد در کودکان می باشد که می تواند در سلامت و روحیه ی کودک تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. در این موارد معمولا عفونت به وجود آمده با درد و تورم زیاد همراه می باشد که منجر به مراجعه به متخصص دندانپزشکی کودکان می شود.

برای درمان عفونت های سطحی و جزئی دندان کودکان، همواره از آنتی بیوتیک های مختلفی استفاده می شود که با مراجعه به متخصص دندانپزشکی نیز به احتمال زیاد از انواع مختلف آن ها تجویز صورت گیرد. اما سوالی که در این جا برای والدین به وجود می آید، این است که چه مدت از این آنتی بیوتیک ها استفاده کنند و به طور کلی تاثیر آن ها به چه صورت است؟

یکی از آنتی بیوتیک های رایجی که برای درمان و بهبود عفونت دندان کودکان مورد استفاده قرار می گیرد، آزیترومایسین است که تجویز آن با صلاحدید دندانپزشک و شدت عفونت می تواند متفاوت باشد. در هر صورت، مصرف دارو های تجویز شده توسط دندانپزشک، باید به صورت منظم و مداوم انجام شود تا بهبودی کامل برای دهان و دندان کودک رقم بخورد. نکته ی مهم تری که در مورد استفاده از آزیترومایسین برای درمان عفونت دندان کودکان وجود دارد این است که مصرف آن بیش از حد معمول و تجویز شده صورت نگیرد. زیرا در این مورد امکان بدتر شدن عفونت و عوارض جانبی مصرف دارو نیز بالا تر می رود. نکته ی دیگری که در مورد مصرف آزیترومایسین وجود دارد، زمان تاثیر آن می باشد که ممکن است تا چند روز طول بکشد. بنابراین برای بهبودی کامل دندان کودک خود، باید در مصرف این آنتی بیوتیک صبور باشید و دوز مصرف آن را کم یا زیاد نکنید.

درمان سریع دندان درد در شب

درد دندان فرزند شما در شب بسیار ناراحت‌کننده باشد و باعث بی‌خوابی کودک شود. در صورتی که درمان دندان دردی شما نیاز به مراجعه به دندانپزشک دارد و مطب دندانپزشکی در شب بسته است، می‌توانید به روش‌های خانگی برای کاهش درد دندان فرزند خود در شب روی آورید.عبارت از :

استفاده از یخ یا کمپرس گرم، برای کمک به کاهش التهاب و درد، یکی از روش‌های مفید است. همچنین، استفاده از دهانشویه‌های ضد التهابی، مثل آب نمک، می‌تواند به کاهش درد دندان کودک شما کمک کند. استفاده از داروهای ضد درد، مثل مفنامیک اسید ، پاراستامول و ایبوپروفن، نیز می‌تواند به شما کمک کند تا فرزند شما از درد دندان در شب کمتر رنج ببرید. در هر صورت، بهتر است قبل از مصرف هر گونه دارویی، با دندانپزشک کنید.

علت درد دندان شیری کودکان

یکی از راه‌های درمان درد دندان شیری، استفاده از درمان‌های خانگی می‌باشد. مثلاً استفاده از یخ یا کمپرس گرم، خوردن غذاهای نرم و گرم، استفاده از آب نمک برای کمک به کاهش التهاب می‌توانند به بهبود درد دندان کودک شما کمک کنند. اما در صورتی که درد دندان شیری برای مدت طولانی ادامه داشته و شدید باشد، بهتر است به دندانپزشک کودکان  مراجعه کنید. متخصص دندانپزشکی کودکان می‌تواند با بررسی دندان شیری و تشخیص علت درد، به شما نکات و راهکارهایی را برای بهبود درد دندان  بدهد.

قرص مفنامیک اسید برای دندان درد در کودکان

در بسیاری موارد برای درمان پوسیدگی دندان کودکان از روش های مختلفی مانند عصب کشی و  روکش دندان کودکان استفاده می شود. عصب کشی دندان کودکان می تواند همراه با درد و ناراحتی های مختلفی باشد که برای کودک و والدین بسیار آزار دهنده است. در این شرایط معمولا از قرص های آرام بخش با دوز های مختلف استفاده می کنند. یکی از این قرص های آرام بخش که در مراحل قبل و بعد از عصب کشی دندان کودکان نیز مورد استفاده قرار می گیرد، قرص مفنامیک اسید است که درد های ناشی از پوسیدگی و عصب کشی را تسکین می دهد.

استفاده از قرص مفنامیک اسید برای درمان دندان درد کودکان در بین دندانپزشکان بسیار رایج می باشد اما نوع و میزان مصرف آن باید کاملا کنترل شده و با تشخیص دندانپزشک صورت گیرد. معمولا برای مصرف قرص مفنامیک اسید و به منظور تاثیر بیشتر آن، ابتدا از دوز ۵۰۰ آن استفاده می کنند و سپس چند ساعت بعد از مصرف دوز اول دارو، از قرص مفنامیک اسید ۲۵۰ استفاده می کنند. البته باید توجه داشته باشید که مصرف مفنامیک اسید به صورت طولانی مدت و بدون تجویز دندانپزشک برای کودک صورت نگیرد؛ زیرا می تواند با بروز عوارض مختلفی همراه باشد که خطرات زیادی را نیز برای سلامت کودک دلبندتان به همراه خواهد داشت. همچنین به دلیل عوارض جانبی مختلفی که در مورد مصرف قرص مفنامیک اسید وجود دارد، مصرف آن را برای کودکان زیر ۱۴ سال توصیه نمی کنند و به جای آن از روش های درمانی مختلف استفاده شود.

دوز آموکسی سیلین برای عفونت دندان کودکان

یکی از داروهایی که برای از بین بردن انواع عفونت های باکتریایی مربوط به دندان مورد استفاده قرار می گیرد، آموکسی سیلین می باشد که توانایی از بین بردن و پاک سازی انواع عفونت های سرسخت باکتریایی را دارد. البته مصرف این دارو مانند بسیاری دیگر از دارو های شیمیایی با بروز حساسیت و آلرژی های مختلف همراه می باشد. با توجه به این موضوع، مصرف آن برای درمان دندان درد کودکان نیز با محدودیت هایی همراه است.

به دلیل تاثیر فوق العاده ای که آموکسی سیلین در درمان انواع عفونت های باکتریایی دارد، نمی توان مصرف آن را برای دندان درد های معمول، نادیده گرفت. علاوه بر این، آموکسی سیلین به نسبت دیگر انواع داروهایی که برای درمان عفونت دندان استفاده می شوند، دارای کمترین عوارض گوارشی می باشد. همین عامل می تواند آن را به یک داروی مناسب و گزینه ی اصلی برای عفونت دندان کودکان تبدیل کرده است.

اما سوالی که برای بسیاری از والدین به وجود می آید، این است که دوز بالای آموکسی سیلین برای کودکان مشکل ساز خواهد شد یا خیر؟ در این مورد باید بگوییم که عوارض جانبی مصرف انواع آنتی بیوتیک ها از جمله آموکسی سیلین کاملا اجتناب ناپذیر است؛ اما میزان مصرف و دوز آن با نظر و تشخیص دندانپزشک صورت خواهد گرفت. در این مورد معمولا میزان عفونت و شرایط دندان می تواند در دوز دارو تاثیر گذار باشد. به طور کلی دوز مناسب و معمول آموکسی سیلین برای درمان عفونت دندان کودکان، ۵۰۰ میلی گرم می باشد که استفاده از آن باید به صورت روزانه و هر ۸ ساعت یکبار باشد. طول مصرف این دارو نیز حداقل ۳ روز خواهد بود.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لثه کودکان

امروزه آنتی بیوتیک های مختلفی برای درمان عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرند. در مورد عفونت های مربوط به دهان و دندان نیز از انواع آنتی بیوتیک های موجود بر اساس نوع عفونت استفاده می شود. اما به طور کلی پنی سیلین ها را می توان بهترین انواع آنتی بیوتیک برای عفونت لثه کودکان در نظر گرفت. عفونت لثه یا آبسه از مشکلاتی است که در کودکان شایع می باشد. علت و درمان آبسه دندان کودکان می تواند دلایل متعددی داشته باشد اما در هر صورت نوع عفونت و علت آن می تواند نقش اصلی را در مصرف آنتی بیوتیک ها ایفا نماید.

یکی از مشکلاتی که در مورد آبسه دندان کودکان وجود دارد، تب کودک می باشد که حتما باید کنترل شود. زیرا تب ناشی از آن می تواند مشکلات زیادی را برای سلامت کودک به وجود آورد. در این شرایط معمولا کودکان دچار کاهش اشتها می شوند که علت اصلی آن نیز درد در ناحیه لثه می باشد و به همین دلیل نیز از خوردن غذا اجتناب می کنند. بنابراین بهترین راه برای درمان سریع و رهایی از این مشکلات، استفاده از دارو هایی است که بهبودی سریعی را به همراه داشته باشند. آنتی بیوتیک ها و به خصوص انواع پنی سیلین ها نیز به عنوان بهترین دارو های درمان عفونت لثه کودکان به حساب می آیند.

شربت آموکسی سیلین برای عفونت دندان کودکان

استفاده از شربت آموکسی سیلین برای درمان عفونت دندان کودکان، یکی از موارد عمده ای است که اکثر والدین برای درمان عفونت دندان کودک خود در مورد آن سوال دارند. استفاده از این نوع آنتی بیوتیک عمدتا برای درمان آبسه دندان و بهبود چرک های به وجود آمده بر روی لثه مفید می باشد. این مشکلات معمولا به دلیل تجمع و رشد باکتری های مختلف می باشد که در صورت عدم توجه و درمان آن، می تواند مشکلات متعددی را برای سلامت کودک به وجود آورد. در این مورد معمولا دندانپزشک دارو های مختلفی را تجویز می کند که بر اساس میزان عفونت و شرایط رشد باکتری می تواند متفاوت باشد. شربت آموکسی سیلین نیز به عنوان رایج ترین و کاربردی ترین دارو برای این نوع عفونت ها به شمار می رود.

بروز آبسه حتی ممکن است بعد از پر کردن و ترمیم دندان کودکان نیز اتفاق بیفتد که با علائمی مانند تورم لثه، دندان درد شدید و آزار دهنده، حساسیت به مصرف خوراکی های گرم و سرد، بوی بد دهان و غیره همراه می باشد. در صورت گسترش عفونت، امکان رسیدن عفونت به استخوان فک نیز وجود دارد که مشکلات جدی تری را به همراه خواهد داشت. در چنین شرایطی، متخصص دندانپزشکی با توجه به شرایط دندان کودک، انواع مختلفی از آنتی بیوتیک ها را تجویز می کند که شربت آموکسی سیلین و مترونیدازول به عنوان دو آنتی بیوتیک رایج برای درمان و پیشگیری از عفونت بیشتر شناخته می شوند.

نکته ی مهمی که در مورد عفونت دندان کودکان وجود دارد این است که همیشه نیاز به مصرف انواع آنتی بیوتیک ها نمی باشد و حتی می توان در منزل و با روش های خانگی، عفونت های مختلف مربوط به دهان و دندان را بهبود بخشید. در این مورد استفاده از محلول آب و نمک و شست و شوی مداوم محیط دهان و دندان به عنوان بهترین روش در نظر گرفته می شود. در صورت استفاده از داروهای بدون نسخه نیز می توان از انواع داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی که عوارض زیادی ندارند، استفاده نمود.

تسکین دندان درد با مفنامیک اسید

مفنامیک اسید ۲۵۰ یکی از دارو های ضد درد و تسکین دهنده است که در موارد متعددی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو یک داروی ضد التهابی و همچنین از انواع دارو های غیر استروئیدی است که نقش بسیار موثری در کاهش دندان درد های خفیف و متوسط دارد. التهاب دندان در کودکان و بزرگسالان یکی از اثرات شایعی است به دنبال پوسیدگی و یا برخی از بیماری ها بروز پیدا می کند. برای بهبود این وضعیت از دارو های مسکن مختلفی استفاده می شود که یکی از بهترین آنها مفنامیک اسید خواهد بود.

نحوه مصرف مفنامیک اسید برای دندان درد

مفنامیک اسید را می توان به صورت ۲ دوز مختلف مورد استفاده قرار داد. این قرص در دوز های ۵۰۰ و ۲۵۰ میلی گرم موجود می باشد که توصیه بر اولویت قرار دادن دوز ۵۰۰ آن می باشد. بهتر است  این مسکن را هر ۶ ساعت تا انتهای دوره درمان مصرف شود.  البته استفاده از این قرص برای تمام رده های سنی مجاز نبوده و معمولا برای کودکان زیر ۱۴ سال منع مصرف دارد.

این قرص علاوه بر تسکین دندان درد، در بهبود درد های ناشی از قاعدگی، سردرد، درد های بعد از زایمان، درد مفاصل و درد های ناشی از آسیب به قسمت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف آن نیز به صورت خوراکی است و عملکرد اصلی آن نیز جلوگیری از سیکلواکسیژناز می باشد. این عمل باعث پروستاگلاندین شده و در نتیجه از بروز درد و التهاب جلوگیری می کند. بنابراین استفاده از مفنامیک اسید می تواند در کاهش دندان درد و عوارض ناشی از آن ها مفید باشد. اگر چه در مورد دندان های حساس، استفاده از آن با نظر تشخیص دندانپزشک می باشد.

درمان عفونت دندان با قرص

کریکی از متداول ترین راه ها برای درمان عفونت دندان، استفاده از قرص های مسکن و ضد التهاب های مختلف می باشد. از مهم ترین این قرص ها می توان به انواع آنتی بیوتیک ها اشاره کرد. که تاثیر بسیار سریعی در درمان و کاهش درد ناشی از عفونت های مختلف مربوط به دهان و دندان دارند. البته توجه به عوارض جانبی این آنتی بیوتیک ها و محدودیت استفاده از برخی از آن ها برای کودکان نیز باید توجه داشته باشید.

عفونت دندان و لثه به دلایل مختلفی مانند رشد باکتری های عفونت زا و انواع مختلف پوسیدگی ها امکان پذیر است که از روش های مختلفی برای درمان آن می توان استفاده کرد. در ابتدا شاید بتوان از روش های خانگی مانند استفاده از آب و نمک و یا روش های سنتی دیگر، به کاهش موقت درد کمک کرد؛ اما برای کسب نتیجه ی بهتر و بهبودی کامل، مراجعه به متخصص دندانپزشکی و استفاده از دارو های مختلفی که تجویز می کند، بهترین و مطمئن ترین راه خواهد بود. در این مورد دندانپزشک داروهایی را برای کاهش درد و بهبودی تجویز می کند که عمده ترین آن ها، قرص های آنتی بیوتیکی مختلف می باشد. نوع و مقدار این قرص ها نیز بسته به شدت عفونت و نیاز بیمار خواهد بود.

چرک خشک کن طبیعی برای کودکان

یکی از درمان های رایج و مرسومی که برای بهبود عفونت کودکان و درمان دندان درد های آن ها مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از چرک خشک کن های طبیعی می باشد. در این مورد می توان به ترکیب لیمو، آویشن و مریم گلی، سیر و…   اشاره کرد که در خشک کردن چرک های ناشی از آبسه لثه در کودکان بسیار موثر خواهد بود. البته استفاده از این ترکیبات برای موارد جزئی می باشد و در صورت پیشرفت عفونت، مراجعه به دندانپزشک متخصص الزامی خواهد بود.

پیشگیری از دندان درد در کودکان

برای پیشگیری از دندان درد در کودکان، باید از آنها در برابر پوسیدگی دندان محافظت کنید. برای این کار، نکات زیر را رعایت کنید:

• به کودک خود مسواک زدن منظم و درست را آموزش دهید.
  • به کودک خود از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های شیرین خودداری کنید.
  • به کودک خود از جویدن غذاهای سفت و چسبناک خودداری کنید.
  • به کودک خود به طور منظم برای معاینه دندانپزشکی ببرید.

دکتر الهام توکلیان یکی از متخصصین دندانپزشکی کشور می باشند که با طی کردن مدارج علمی مختلف، هم اکنون به عنوان هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین مشغول به فعالیت و انجام کار های درمانی مختلف می باشند و در زمینه انجام انواع ترمیم و عصب کشی دندان کودکان آماده خدمت رسانی به هموطنان می باشند.